549 keer bekeken

Rogier te Leuven

• zondag 06 december 2009 @ 15:12
    #
    reactie op (#) Calamandja

Goed bezig Calamandja. De combinatie met de Karel-expo in Brugge is inderdaad perfect. Afentoe een doublure is niet erg. Daarover gesproken: De gouden relikwiehouder met een knielende Karel de Stoute heb ik deze zomer opnieuw gezien in zijn natuurlijke habitat: de schatkamer van de kathedraal van Luik (ook net gerenoveerd). Ik hoef je niet te vertellen dat de meesterlijke miniaturen in Nijmegen het ideale desert zou zijn van een middeleeuws topjaar!

• zaterdag 05 december 2009 @ 19:00
    #

Vandaag naar Rogier gaan kijken, modern museum, ruime zalen, dus niet drummen, en veel zaken gezien die we al kenden vaorige expo's (Karel de Stoute, dubbelluiken) en andere musea (Brugge), toch kleine pareltjes, kleinder dan mijn PC scherm, vooral de mooie maria magdalena had ik groter geschat.

Het deed me denken dat deze rijke kunst als grondslag de afgunst en de hoogmoed heeft van rijke lui en boergondische hertogen die zeker de franse koning de loef wilden afsteken, daardoor kregen kunstenaars een kans. De mooie kunsten zouden nooit bestaan zonder de hoogmoed van kooplui en koningen. Gelukkig dus maar dat deze menselijke kleine kantjes bestaan...

• vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:40
    #
    Over 3 weken bezoek ik Leuven in gezelschap van 2 studievrienden. Beide heren waren makkelijk te overtuigen van het reisdoel aangezien Leuven natuurlijk een hippe studentenstad is. Als je de kaap van 40 jaar heb gepasseerd wordt je ineens erg nostalgisch. Als vroege 20'ers en aanstaande economen, vertoefden we altijd in de koffiecorner van de psychologische faculteit, want ja...daar zaten de interessante meiden. De spanning stijgt dus en voor mij vooral vanwege de Rogier van der Weyden-expo. Mijn broer heeft 'm vorige week bezocht en is laaiend enthousiast. Ook het verbouwde museum (M geheten) is een lust voor het oog en een architectonisch icoon voor de stad geworden. Na het vernieuwde museum in Tongeren, dus weer een pareltje voor Vlaanderen erbij. Gefeliciteerd zuidervrienden!