1274 keer bekeken

20 augustus

• donderdag 24 augustus 2017 @ 07:54
    reactie op (#16) penrose

Ik had niet gedacht dat mijn "luchtig" ideetje tot een discussie over de onfeilbaarheid van de paus zou leiden. Mijn ideetje is het gevolg van het boek "De bekeerlinge" (roman), gelezen tijdens mijn verblijf in Italië. Waar de paus Urbanus II vooral onfeilbaar in was, was in zijn politieke strategie. Je moet het maar doen, zoveel volk op de been te krijgen achter de slogan "Deus lo volt!".

Geschiedenis beoordelen met huidige maatstaven is natuurlijk een fout die dikwijls gebeurt. 

Hetzelfde kan gezegd worden van Bernardus; hij was ook onfeilbaar in de organisatie en uitbreiding van de cistercienzer orde, en naast deze praktische kant was hij dan nog ook een groot mysticus.   Voor mij nog altijd verbazingwekkend hoe 1 individu zo een stempel op zijn tijd heeft kunnen drukken. In huidige managementstermen uitgedrukt zou men spreken van een CEO met een groot gehalte aan spiritueel leiderschap, en daarvan hebben we in huidige tijden wel een groot tekort aan, aan "groot" spiritueel leiderschap, als ik dan toch weer de middeleeuwen met het heden mag vermengen. De "Die Zisterzienser" - tentoonstelling in Bonn zal dus wel de moeite waard zijn om te bezoeken...

• donderdag 24 augustus 2017 @ 07:21
    reactie op (#13) antonius_

Dat vind ik een mooie gedachte, beste Antonius. Ik las onlangs over 'accepteren' volgende wijsheid of advies:

"Een veelvoorkomende reden waarom onderling contact tussen mensen soms moeizaam gaat zijn de verschillende ego’s die met mekaar botsen. Het accepteren van jezelf en het accepteren van andere mensen met hen mooie en minder mooie kanten is een belangrijk stuk van kwaliteit van leven. Pas als we ons bewust zijn van het ego wat we hebben, kunnen we leren zonder oordeel naar onszelf en naar andere te kijken." En wat het "ego" precies is en het verschil met je echte "zelf" dat moet men maar op andere plaatsen dan deze zoeken...

• woensdag 23 augustus 2017 @ 09:39
    reactie op (#15) Marjoke

Dat is juist, maar wel met terugwerkende kracht, toch?...

Wikipedia: "De pauselijke onfeilbaarheid geldt ook voor Ex-Cathedra-uitspraken gedaan vóór het Eerste Vaticaans Concilie."

• woensdag 23 augustus 2017 @ 05:39
    reactie op (#14) penrose

De nfeilbaargheid van de paus is toch na de Kruistochten ingevoerd?

.

Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:10
    reactie op (#11) Calamandja

Werden de moordpartijen der kruistochten niet bevolen door paus Urbanus II?

En was die paus niet onfeilbaar, zoals bijvoorbeeld ook Puis XII?  We leren niets uit het verleden, omdat zowel de kerk als de politiek ons dat niet toelaat.

• dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:47
    reactie op (#12) bernard-de-clairvaux

Elke tijd en elke plaats heeft zijn beeldenstormers. Naema Tahir schreef is een van haar laatste columns over de lasten van het koloniale verleden: "Het verleden kan een enorme last zijn waaronder een mens gebukt gaat (....). Kunnen we het daarom niet beter gewoon accepteren, om gelukkig te zijn?"

onderschrift.jpg

• maandag 21 augustus 2017 @ 15:44
    reactie op (#11) Calamandja

Tja, die politieke correctheid. Beelden opruimen is makkelijker dan de geschiedenis (willen) begrijpen. Binnenkort start in het Cobramuseum een expo over architect Lecorbussier. Recent kwam naar buiten dat hij in brieven zijn positieve fascinatie uitsprak voor totalitaire regimes. In de introtekst van de website wordt daar meteen een onhandig zinnetje aan gewijd, om mogelijke kritikasters voor te zijn. 

• maandag 21 augustus 2017 @ 11:58
    reactie op (#9) antonius_

In Vlaanderen is momenteel veel te doen over straatnamen en standbeelden die zouden mogen/moeten verwijderd worden na de gebeurtenissen in Charlottesville. In Vlaanderen heeft het men dan in concreto over de standbeelden van Koning Leopold II (voor zijn Congo-avonturen) en het standbeeld van Godfried van Bouillon (voor zijn kruistochten-avonturen); beiden gepaard met heel wat slachtoffers. Van een Vlaamse priester zal daadwerkelijk een straatnaam verijwderd worden, ergens in Lanaken, wegens zijn oproep aan Vlaamse jongens om met de Duitsers mee te strijden tegen het communistische gevaar tijdens de tweede wereldoorlog (in WO I was hij opgekomen voor de Vlaamse zaak van de frontsoldaten, in WO II had hij de foute kant gekozen).

Beïnvoed door de huidige tijdsgeest dacht ik bij he tlezen van Bernardus van Clairvaux dus spontaan aan zijn oproep tot deelname aan de (mislukte) tweede kruistocht, maar hier spreken we dus niet van een dorpspastoor maar van een heilige, en van de heiligen geen kwaad waarschijnlijk... 

• maandag 21 augustus 2017 @ 08:25
    reactie op (#9) antonius_

ieder zijn meug ;-).

• zondag 20 augustus 2017 @ 18:13
    reactie op (#8) bernard-de-clairvaux

90 minuten een op een met Bernardus of in een rij aansluiten

om in Bonn door een museum te wandelen.laugh

onderschrift.jpg