916 keer bekeken

erfgoed van de baksteencultuur

• vrijdag 30 september 2016 @ 09:34
    reactie op (#7) Calamandja

Dat Munstermaifeld heb ik al langer op de korrel. Het ligt ook vlakbij de Moezel waar mijn vriendin een keer op de wijntoer wil. Het gaat dus wel een keer lukken om dit gebied in het programma te manouvreren...

• donderdag 29 september 2016 @ 23:11
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

Dat ziet er mooi uit. En Tongeren moet ik inderdaad ook nog doen, als ik tijd heb...

• zondag 25 september 2016 @ 14:56
    reactie op (#5) Calamandja

Ik zeg huppekee, koffers pakken!

reisdag via Kornelimunster (lunch en kerk):

Afbeeldingsresultaat voor kornelimunster

Verblijf in Munstermaifeld:

Afbeeldingsresultaat voor münstermaifeld

Bezoek van Burg Elz:

Afbeeldingsresultaat voor münstermaifeld

en schloss Bürresheim:

Afbeeldingsresultaat voor schloss bürresheim mayen

Middeleeuws stadje Monreal:

Afbeeldingsresultaat voor monreal eifel

Doorsteekje naar Boppard aan de Rijn:

Afbeeldingsresultaat voor boppard

Terugreis via het nieuwe kerkmuseum in Tongeren:

Afbeeldingsresultaat voor museum tongeren basiliek

• zondag 25 september 2016 @ 10:23
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Ik hou het liever bij kleinere entiteiten in landelijke gebied, en Aken ken ik intussen al wegens de Karel de Grote herdenking. 

• zondag 25 september 2016 @ 00:03
    reactie op (#3) Calamandja

Mooi rondje: Aken, Bonn en Trier...en géén baksteen;-)

• zaterdag 24 september 2016 @ 00:03
    reactie op (#1) antonius_

Met al dat baksteen-enthoesiasme hier op deze club, zou ik me dan toch laten bekeren voor die baksteen-kunstvorm, di emij in eerste instantie niet zo aanspreekt....

• vrijdag 16 september 2016 @ 17:25

Ook dank voor dit verslag. Ik heb genoeg folders meegebietst over alle baksteinroutes in Oostelijk Duitsland. Nu nog een keer de tijd vinden, want in 3 dagen lukt dat niet...

• maandag 12 september 2016 @ 23:00

Onze vakantie van 31 augustus tot 11 september, met zomerse temperaturen (24-28 graden) naar Mecklenburg/Vorpommern zit er op.

We hebben kennis gemaakt met het cultuurerfgoed van de baksteengotiek. De baksteenfabricage was vooral in het Romeinse Rijk zeer verbreid; de Romeinen brachten de baksteencultuur ook naar Duitsland. Zoals de stedenbanden de Hanze organiseerden verbonden ook de bouwmeesters van de baksteengotiek zeven regios van de Oostzee: Zweden, Denemarken, Duitsland, Polen, Letland, Estland en Finland. Promotioneel werken 38 steden en regios uit Denemarken, Duitsland en Polen samen om de baksteenroutes uit te dragen. Noordduitsland wordt vanuit Denemarken en Lübeck gekerstend en gekoloniseerd. Als de moeder van de baksteengotische basilieken geldt St. Marien in Lübeck. Er wordt wel beweerd dat in een concilie bouw in baksteen zou zijn voorgeschreven.Wij bezochten de St. Marien en de St. Petri in Rostock, de Dom in Schwerin; in Wismar de St. Nikolai, de herbouw van de St. George en de indringende restanten (de toren en de gebouwde funderingen) van de St. Marien.

Als kers op de taart waren we in de Domkerk Bad Doberan. In 1171 wordt hier een Bernardusklooster opgericht, als loot (via 3 tussenkloosters) van Citeaux.

Ook bij de bouw van de baksteen-kerken verhoogde men de ruimtewerking door de verhouding tussen de breedte en de hoogte steeds te vergroten. Ter vergelijking: Beauvais kent een verhouding (15,5m / 46,75m) van 1:3, Keulen (12,5m / 43,35) van 1: 3,5. De St. Nikolai in Wismar is niet minder spectaculair: (10,5m / 37m) met 1: 3,5 !!!.

Voor de Duitsers zelve zijn deze kerken plekken van reflectie, bezinning; velen gaan ter kerke en vele kaarskes worden aangestoken. In elke kerk is ruimte gereserveerd voor de nagedachtenis van 14/18 en 40/45, ook in Bad Doberan. De St. Marien in Wismar is alleen maar gedenkteken van WO II.

De routes van de baksteencultuur telt nog veel niet bezochte parels. Die pakken we ander jaar op.

onderschrift.jpg