1823 keer bekeken

Fransiscus & Assisi

• vrijdag 13 januari 2017 @ 21:57
    reactie op (#21) antonius_

Ik heb Duecento een paar jaar geleden bijna uitgelezen, maar toen viel ik in slaap in bad...en viel het boek in het water. Kan me er verder niet zoveel van herinneren. Zoals ik hier een paar dagen geleden meldde, vind ik haar boek over Franciscus (Spoleto) erg goed. Zij stelt de historische figuur centraal, zonder de religieuze zweverigheid die op de loer zou kunnen liggen. Daar was Nolthenius ook teveel wetenschapper voor. Overigens heeft zij ook 2 historische detectives geschreven met in de hoofdrol.....een franciscaner monnik! Beide boeken zijn gebundeld in:

https://www.bol.com/nl/p/moord-in-toscane/1001004006414093/

Kom er nu achter dat er zelfs een derde deel is:

https://www.bol.com/nl/p/babylon-aan-de-rhone/666802152

• vrijdag 13 januari 2017 @ 16:51
    reactie op (#19) bernard-de-clairvaux

Dit item begon met de bespreking van Een man uit het dal van Spoleto, geschreven door Hélène Nolthenius;

hoe schrijft zij ? Hier ligt nog een aula van haar: Duecento, zwerftocht door Italie's late middeleeuwen. Wie kent dat boekje en

is dat de mooite ?

onderschrift.jpg

• vrijdag 13 januari 2017 @ 09:46
    reactie op (#19) bernard-de-clairvaux

Dank je Hans voor de uitleg

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 13 januari 2017 @ 08:54
    reactie op (#18) Calamandja

Benieuwd naar je mening over Utopia. Ik was er de dinsdag voor Kerst.

• donderdag 12 januari 2017 @ 15:46
    reactie op (#17) bernard-de-clairvaux

Dat is eigenlijk het leukste van een reis, die voorbereiding, zodat je een pak informatie reeds tussen de oren hebt als je ter plaatste toekomt en je al wat je ziet die filter tussen die oren kan filteren. Het is maar zo dat je dingen echt ziet, dat had ik ook als ik jaren naar Toscane reisde. Je mist wel veel als je je niet terdege voorbereidt zoals jij nu aan het doen bent. Ik heb eens in mijn kast gesnuisterd of ik ook iets had over die Franciscus van Assisi en waarempel ik vond het er hetzelfde boek door Adian House, eertijds in een soort "Slegte" gekocht in Antwerpen, een tijd geleden (want de bladen zijn reeds wat gelig geworden). Weliswaar met een andere kaft. 

Werken rond en centrale figuur en dan je cirkel alsmaar uitbreiden voor grondiger studie, dat vind ik ook een interessante manier van leren. Dat ben ik ook aan he doen met Hildegard van BIngen, eerst de figuur leren kenne, dan haar werken (proberen) te lezen en dan de twaalfde eeuw waarin ze leefde in het geheel bestuderen en alle figuren aan wie ze brieven schreef. 

Daarom was ik wat ontgoocheld over de tentoonstelling over Utopia en Thomas More in Leuven, dat kon grondiger aangepakt geweest zijn. Maar daarover schrijf ik misschien nog iets. Zijn Utopia valt wel buiten de krijtlijnen van de middeleeuwen, maar hij was grotendeels een middeleeuwer in gedachten, wegens de vele ideeën opgedaan in middeleeuwse boeken. Maar daarover zal ik nog ene blogbericht plegen, want het is toch koud en regenachtig buiten, dan kan ik evengoed wat op deze club iets uitschrijven en over debateren. 

• donderdag 12 januari 2017 @ 10:13
    reactie op (#16) Marjoke

Op deze katholieke vraag/antwoord site staat e.e.a. uitgelegd:

http://forums.catholic.com/showthread.php?t=314763

kort samengevat: er zijn geen harde regels, wel gewoontes die gegroeid zijn. De franciscaner orde van de 'Conventuals' heeft gaandeweg voor een zwart habijt gekozen. Andere franciscaner dragen grijs of bruin, vaak afhankelijk van beschikbare materialen. Hun engelse bijnaam is 'greyfryers'.

DIt doet me ineens denken aan onze eerste Toscaanse vakantie in 2002. We bezochten Cortona en liepen een kerkje binnen, waaraan ook een kloostergemeenschap was verbonden. We werden welkom geheten door een 'rommelige' monnik, die ons meenam naar de sacristie en daar hing....een habijt dat door Franciscus gedragen zou zijn! Geweldige anecdote, maar nog grappiger was het volgende. Mijn vriendin had de boeken van Frances Mayes meegenomen over haar 'Huis in Toscane'. ZIj beschrijft daarin haar eerste ervaringen in Italië en de verbouwing van haar huis bij Cortona. Je voelt hem aankomen: ook zij liep het kerkje binnen en werd door dezelfde monnik naar het habijt van Franciscus geleid.

Uit nieuwsgierigheid heb ik even gegoogled en het blijkt dat dit habijt is onderzocht op ouderdom en daadwerkelijk stamt uit de tijd van Franciscus. Overigens weet je dan nog steeds niet of het daadwerkelijk door hem gedragen is....

Zie: http://www.livescience.com/1855-tunic-worn-saint-francis-identified.html

Tunic Worn by Saint Francis Identified

• donderdag 12 januari 2017 @ 09:50
    reactie op (#15) bernard-de-clairvaux

Blijft mijn vraag. Waarom is de hoofdorde op zwart gegaan? 

Ik heb het wel eens in het Engels aan een Itlaiaanse Fransicaner gevraagd en die wist me iets te vertellen over Napoleon.

Maar tot nu toe heb ik er verder niets over weten te vinden.

Klik hier om naar de website te gaan
  • donderdag 12 januari 2017 @ 09:10
    reactie op (#14) antonius_

Dank Antonius! Mijn onderzoek naar Franciscus zet zich voort met dit boek, dat ik (echt!) toevallig in de boekhandel vond:

Ook dit boek plaatst zijn leven in de context van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen en slaat zelfs allerlei 'wonderen' over die kort na zijn leven zijn opgeschreven. Intussen heb ik het boek over de basiliek van Assisi bijna uit en het is ongelofelijk wat Giotto c.s. allemaal op die muren hebben gekalkt. Een heerlijk vooruitzicht...moet er alleen geen nieuwe aardbeving plaatsvinden. Het stadje waar we komende zomer verblijven heeft zelf ook een bijzonder Franciscusklooster, met een mooie website:

http://www.museodimontefalco.it/en/gallery-of-the-st-francis-complex-museum_8.html

• woensdag 11 januari 2017 @ 23:47
    reactie op (#12) Marjoke

Dit is gladijs en behoort tot het domein van de Kloosterclub. Buiten de hoofdorde van de franciscanen minderbroeders zijn erin elk geval

twee grotere orden die zich baseren op het gedachtengoed van Franciscus. De gematigde conventuelen zijn de zwarte franciscanen

en de strenge observanten zijn de bruine minderbroeders (kapucijnen).

De strenge observanten waren een reactie op de verslapping van de gesteldheid van de orde. (dit zien we bij meer orden).

De observantenbeweging (= terugkeer naar het oorspronkelijke elan van de orde) is van de 14e eeuw. In 1373 kreeg zij in Italie het recht eigen kloosters te vormen, daarna ook in andere landen. Verzoening tussen deze twee groepen bleek niet mogelijk In 1517 werden zij door paus Leo X

gescheiden in de orde van de conventuelen (welke meer waarde hechtte aan de evangelie-prediking, en de armoede regel aan dit doel of de omstandigheden aanpastte) en de orde van de observanten (die van de evangeliebeleving niets wilden prijsgeven ter wille van de evangelieprediking).

Mijn bron is het boek Kerkelijke instellingen in de Middeleeuwen, dat ik in augustus 2015 las.

onderschrift.jpg

• woensdag 11 januari 2017 @ 10:39
    reactie op (#12) Marjoke

tsjaa, zal vast ergens op wikipedia staan. Wat ik bijzonder vind aan Franciscus en zijn 3 ordes, is dat alles zo snel tijdens zijn religieuze leven (20 jaar) al tot volle ontwikkeling kwam. Niks geen geleidelijke lijnen. Dat geldt overigens ook voor de Moderne Devoten. De vonk die Geert Grote ontstak, raakte binnen een paar jaar heel veel waakvlammetjes en in no-time had je broeder- en zusterhuizen door de hele Nederlanden. Dat kan alleen maar betekenen dat er een gunstige onderstroom aanwezig was.