164 keer bekeken

Reisboek Europa 1492

• donderdag 01 juni 2017 @ 17:10

LEUK! Laten we hier meteen een zomerlectuur-item van maken. Ik heb gisteren per koerrier ontvangen:

Het boek gaat over de religieuze beleving in huis en de bijbehorende kunst- en gebruiksvoorwerpen tijdens de Italiaanse renaissance. We kennen allemaal de grote schilderijen en fresco-cycli in kerken en kloosters, maar hoe en wat gebeurde in huiselijke sfeer? Het betreft de catalogus bij deze tentoonstelling (veel te zien op deze website):

http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/madonnasandmiracles

Dit is één de vele voorwerpen uit het boek:

Voor mij een ideale voorbereiding op de komende zomervakantie in Umbrië...daar moeten we maar een apart item aan wijden ;-)

• donderdag 01 juni 2017 @ 11:46

Deze donderdagochtend was het marktdag; mijn antiquariaat heeft daar een standplaats. Vorig jaar vond ik daar "de ideenwereld

van de middeleeuwen". Vandaag "Reisboek Europa 1492" door Lorenzo Camusso (Sdu Uitgeverij). Hij beschrijft de 10 belangrijkste

reisroutes in het Europa van de3 14 en 15e eeuw. Bijvoorbeeld:

Van Rome via Keulen naar Hamburg- Dantzig - Nowgorod, of

Van Vezelay naar Santiago, of

Genua- Messina- Methone- Istanboel, of

Rome-Florence-Milaan-Geneve-Nancy-Brussel - Brugge.

Het boek is rijke geillustreerd, en beschrijft: Welk Europa, met 1 paardekracht, wegen, rivieren,schepen, herbergen, het geld en de genoegens van het reizen.

Bij elke reisroute staat een bijzonder beroep/thema centraal, bijv. de geldroute, de kunstschilder, de reder, de gezant.

Wie heeft dit boek gelezen ? Zodra ik er doorheen ben komt mijn verslag.

onderschrift.jpg