297 keer bekeken

Auteur Tom Holland

• vrijdag 06 oktober 2017 @ 10:36
    reactie op (#3) Calamandja

Ik wil toch kort verslag doen van de bespreking in de Senia -groep. Het boek gaat over het Julisch-Claudische huis, een niet zo lange

periode van 27 voor - tot 68 na Christus dat de volgende keizers opleverde: Julius Caesar (van de Gallische oorlog), Augustus, Tiberius, Gaius Caligula, Claudius en als laatste Nero.

Het boek beschrijft deze dynastie en geeft weinig ander historisch perspectief, zoals de plaats van het Romeinse rijk in de grotere wereld, de wijze waarop dit rijk functioneerde (kon functioneren), hetgeen algemeen als gemis werd gezien.

Als dynastie-beschrijving een geweldig boek: een Prive avant la lettre; alle escapades van de familie, de listen en het bedrog dat al wordt breed uitgemeten.  Hoe nieuwtjes van de "Binnenmuren"  het machtscentrum - de dynastie - uitlekten naar buiten doet denken aan twitter van deze tijd.

De leiders vonden het nodig zich te bewijzen door land te veroveren, De dynastie had geen moraal, waren van het verderfelijke soort: meenden met anderen te kunnen en mogen doen wat ze wilden (wat een misbruik van mensen); een horror over deze slechtheid te lezen.

Misschien toch de Gang naar Canossa gaan herlezen.

onderschrift.jpg

• zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:44
    reactie op (#1) antonius_

Ik ben ook de Gang naar Canossa begonnen, en gestopt aan bladzijde 150. Ik weet niet meer waarom, het kan zijn dat de vakantie er op zat; en vroeger las ik enkel 1 of 2 boeken tijdens mijn verlof. Dus dat is ook geen waardeoordeel. Ik constateer dat ik ook 'Rubicon' van hem heb staan in mijn kast, in pocket, over het einde van de romeinse republiek.

• zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:06
    reactie op (#1) antonius_

Ik heb 'het jaar 1000' in het Engels gelezen, titel: 'Millennium'. Te lang geleden om er een mening over te geven. Hij hoort gewoon bij de toppers die schrijven over de periode 0-1000. Ik kan me wel herinneren dat er wat kritiek was op zijn boek over de opkomst van de Arabische staat als opvolger van het het Byzantijnse en Perzische rijk ('In the shadow of the sword', in het Nederlands 'Het vierde beest'). Dat ging dan met name over zijn theologische analyse, terwijl hij historicus is. Bekend fenomeen, maar daar zou ik me niet aan storen als neutrale lezer.

• vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:26

Wie van ons heeft werken van TomHolland gelezen, en wat vond je van die boeken.

Ik ben een keer begonnen aan De revolutie rond het jaar 1000: De gang naar Canossa, maar heb dit niet uitgelezen.

In de Senia leesgroep Geschiedenis lees ik nu Dynastie Opkomst en ondergang van het huis Julius Caesar. Vergis je niet dit gaat in hoofdzaak over Augustus. Hoewel buiten de krijtlijnen is dit boek een mooie aanzet voor het gebeurede binnen die lijnen.

onderschrift.jpg