259 keer bekeken

Tentoonstellingen

• maandag 09 oktober 2017 @ 11:31
    reactie op (#19) Calamandja

Je enthousiasme is natuurlijk helemaal terecht! Het betreft overigens een selectie van het Koninklijk Museum in Antwerpen, dus over een paar jaar kun je deze portretten weer binnen je eigen landsgrenzen zien. Het Mauritshuis toont haar tijdelijke tentoonstellingen tegenwoordig in 2 zalen buiten haar eigen museummuren, die via een ondergrondse toegang te benaderen zijn. De museumentree is tegenwoordig ook ondergronds. Daarmee is weliswaar ruimtewinst geboekt, maar persoonlijk vind ik de tijdelijke tentoonstellingen te klein. Buitenlandse, eenmalige bezoekers hebben er geen last van, maar ik ga geen 2 uur reizen vanuit Zutphen om 40 schilderijen te zien. Dan wacht ik nog liever tot het Antwerps museum weer open gaat....moet heel mooi worden, als ik hun website bekijk.

• maandag 09 oktober 2017 @ 11:13
    Portret van Philippe de Croy door Rogier van der Weyden (klik voor vergroting)

Er is nog een tentoonstelling in Nederland, die mijn aandacht trok, maar die echter grotendeels buiten de "krijtlijnen" valt. Het betreft de expo "Zuiderburen: Portretten uit Vlaanderen 1400-1700" in het Mauritshuis. Het interessante aan deze tentoonstelling is dat men niet alleen de kunstenaars in het daglicht zet maar dat men ook ruime aandacht schenkt aan de geportretteerden zelf. 

Zoals de titel van de expo aangeeft zijn er natuurlijk ook middeleeuse portretten te aanschouwen. En het middeleeuwse portret waarvoor ik een boontje heb is het portret van Philippe de Croy door Rogier van der Weyden. En waarom zal je vragen, vooreerst omdat ik een dikke boon heb voor Rogier wegens de emoties die hij in zijn schilderijen wist te leggen, maar ook als portretschilder plaats ik hem hoger dan een Memling. De belangrijkste reden is dat dit bewuste portret mij dagelijks aankijkt als ik mijn computer open omdat het al jaren als achtergrond op mijn laptop is geïnstalleerd.  

Rogier van der Weyden kennen we natuurlijk als groot "Vlaams Primitief" (hoewel geboren rond 1399/1400 als Roger de la Pasture in Doornik), die Philippe de Croy is minder bekend, maar is onsterfelijk geworden wegens een dyptiek die hij bestelde en die ik op een tentoonstelling over dyptieken die eenmalig werden samengesteld, heb mogen bewonderen. Het is of was beter gezegd gewoon een juweeltje. Die edele uitstraling op dit gezicht dat ik dagelijks mag bewonderen spoort mij dagelijks aan om een "edele" dag tegemoet te gaan, er is meer op aarde dan het geldgewin en carièrre. Enfin, elk zal wel iets anders in dit portret zien. Het edele komt van Rogier natuurlijk, want de man in kwestie was een rasopportunist, maar wilde wel een "edele" uitstraling voor het nageslacht, en wij willen ook altijd mooi op een foto staan, mooier dan we zijn eigenlijk, nietwaar? Dank zij zijn ijdelheid is er mooie kunst ontstaan, en zonder ijdelheid geen Vlaamse Primitieven, geen grootse kathedralen, geen Firenze, geen mooie stenen... Wat een contradictie, een sober leven brengt geen kunst voor...

De website van het Mauritshuis schrijft er het volgende over:

"De edelman Philippe de Croy (1434–1482) was volgens een eigentijdse geschiedschrijver slim, welbespraakt en diplomatiek. Hierdoor verwierf hij al jong een vooraanstaande positie aan het hof van de hertog van Bourgondië. Gedurende zijn loopbaan toonde hij zich een rasopportunist, die zonder scrupules de kant van de tegenpartij koos wanneer hem dat beter uitkwam. 

Hij liet rond 1460 zijn portret schilderen door Rogier van der Weyden. Deze schilder was bijzonder geliefd aan het Bourgondische hof, omdat hij zijn modellen zowel levensecht als voornaam wist weer te geven. Het wekt dan ook geen verbazing dat de jonge en ambitieuze Philippe – hij is hier midden twintig – juist voor Rogier heeft gekozen. Met zijn hoekige gezicht, langgerekte neus en geprononceerde adamsappel is hij herkenbaar en tegelijkertijd gestileerd in beeld gebracht. 

Hij maakt een biddend gebaar; zijn handen met de lange, dunne vingers spelen een prominente rol. Oorspronkelijk richtte Philippe zijn gebed tot Maria met het Christuskind, die stonden afgebeeld op de linkervleugel van het tweeluik waartoe dit paneel ooit behoorde."

Meer info over de tentoonstelling vind je op: https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/ontdek/tentoonstellingen/zuiderburen/

Sorry voor mijn enthoesiasme en overpeinzingen .... Oh, ja, nog dit, de dyptiek zag er als volgt uit:

Gewijzigd op 2017-10-09 11:36:28
  • zondag 08 oktober 2017 @ 23:06
    reactie op (#17) bernard-de-clairvaux

1 juni 2018 kan dus in de agenda ?

onderschrift.jpg

• zaterdag 07 oktober 2017 @ 18:25
    reactie op (#16) Calamandja

En laat ik er dan nog maar een primeur tegenaan gooien. Ik gebruik even de afkorting KK voor dat 'fameuze ijzeren monster' dat jullie allemaal kennen. Zodoende blijft het nog even een beetje geheim. Nou, die KK zal volgend jaar te zien zijn op deze tentoonstelling:

http://www.ru.nl/mariavangelre/

Ik sprak deze week de hoofdonderzoeker en weet zodoende dat er nog meer spannende bruiklenen naar Nijmegen zullen komen. Hij zal overigens ook aantreden op het volgende ME-symposium, volgend jaar 1 juni.

• zaterdag 07 oktober 2017 @ 18:07
    reactie op (#15) bernard-de-clairvaux

God's voorzienigheid, zou een middeleeuwer uitroepen...

• zaterdag 07 oktober 2017 @ 18:06
    reactie op (#14) antonius_

Grappig nieuwsfeitje. Ik kocht vandaag in de aanbieding dit boek over Sicilie:

Een soort vertraagd souvenir, want in 2004 bezochten we dit eiland. De bijbehorende tentoonstelling in het Allard Pierson heb ik gemist. Bladerend door het boek zag ik staan dat het LVR Museum in Bonn mede-organisator is van deze expo. Hij start daar volgende week! Ik kan hem dus alsnog zien, als ik naar de Cistercienzer tentoonstelling ga. Van zoiets toevalligs moet je toch blij worden?

• vrijdag 06 oktober 2017 @ 10:11
    reactie op (#13) bernard-de-clairvaux

Ik heb de blog gelezen van Crossroads, een reis door de Middeleeuwen; we worden goed verwend; die gaan we zien en de Magische miniaturen in Catharijnen-convent staan ook in de agenda.

Het Forum -item "Tentoonstellingen"is een leuk iniatief cheeky.

Groeten

onderschrift.jpg

• donderdag 05 oktober 2017 @ 10:34
    reactie op (#12) Calamandja

Crossroads ga ik op 1 november heen, in combinatie met de Johan Maelwael expo in het Rijksmuseum. De tentoonstelling in M kan ik zeer aanraden, want het betreft een selectie uit het Suermondtmuseum in Aken en die is echt top. Ook goed te melden, komend voorjaar in Utrecht:

https://www.catharijneconvent.nl/bezoek-ons/tentoonstellingen/magische-miniaturen/

• woensdag 04 oktober 2017 @ 21:10
    reactie op (#11) Calamandja

Intussen heb ik via de krant toch enkele tentoonstellingen mogen ontdekken met het woord 'middeleeuwen' in de titel. Ik denk o.a. aan de tentoonstelling 'Crossroads, een reis door de middeleeuwen' in het Allard Pierson Museum te Amsterdam en de expo 'Over de grens, Middeleeuwse beeldhouwkunst uit de Lage Landen' in het Museum M te Leuven. Dus niet wanhopen...

• donderdag 14 september 2017 @ 21:04
    reactie op (#10) antonius_

Het was inderdaad een prachtig mooie dag, zonder regen, want met een nat tentzeil terug huiswaarts keren, daar is niets prettigs aan.