325 keer bekeken

Symposium 2018

• dinsdag 13 februari 2018 @ 19:21
    reactie op (#25) antonius_

En heel misschien is deze vondst dan ook te zien:

Godsbeeld in Walburgiskerk, staand

Vorige week opgegraven:

https://www.zutphen.nl/Inwoners/Nieuws/Nieuwsberichten/Februari/Uniek_middeleeuws_beeld_in_Walburgiskerk

Gewijzigd op 2018-02-18 02:06:48
  • maandag 12 februari 2018 @ 21:06
    reactie op (#23) bernard-de-clairvaux

Geweldig dat de Zutphense presentatie inzake de Gelderse Verbondsbrief in de Walburgiskerk is en 

bij gelegenheid van het Symposium te zien is. Twee vliegen in 1 bezoek.

onderschrift.jpg

• maandag 12 februari 2018 @ 16:56
    reactie op (#22) antonius_

Wat de krijtlijnen van de middeleeuwen betreft, het nieuwsbericht is hier te vinden: http://kathedralenbouwers.clubs.nl/nieuws/detail/72115_wanneer-beginnen-en-eindigen-de-middeleeuwen: "De periode tussen 500 en 1500 wordt de Middeleeuwen genoemd. (eigenlijk van 476 = laatste Romeinse keizer wordt afgezet tot 1492 = toen ontdekte Columbus Amerika.)".

Dat is de definitie zoals ze ook op Wikipedia te vinden is. Ik volg momenteel een Davidsfondscursus over de Franken en Christendom door Pierre Trouillez, en hij vond dat de einddatum met de ontdekking van de nieuwe wereld best een goede datum is omdat wat wij hier beschouwen als middeleeuwen zich geografisch beperkt tot (West-) Europa. Het begin van de middeleeuwen is verbonden aan de val van het Romeinse rijk, en de symboliek waarbij de kind-keizer van het (West-)Romeinse rijk, Romulus Augustulus wordt afgezet door Odoaker, lijkt me ook een mooie symbolische datum: Rome begon en eindigde met een Romulus. En inderdaad, in cursussen die ik heb gevolgd zegt men soms dat de vroege middeleeuwen eerder een late oudheid waren, en de late middeleeuwen eerder een pre-renaissance; maar dat noem ik persoonlijk afbreuk doen aan deze glansrijke  periode. En daarvoor heb ik dan ook deze club opgericht, om recht te laten geschieden...

Gewijzigd op 2018-02-12 16:57:52
  • maandag 12 februari 2018 @ 13:37
    reactie op (#22) antonius_

Kleine update: zoals eerder gemeld sluit het symposium aan bij de Gelderse Verbondsbrief uit 1418. De provincie Gelderland organiseert een tentoonstelling in de 4 oude hoofdsteden van het hertogdom: Arnhem, Nijmegen, Roermond en Zutphen. De Zutphense presentatie vindt plaats in de Walburgiskerk en zal ook tijdens het ME-Symposium te zien zijn.

Ook leuk: gisteren had ik een bespreking met de ontwikkelaar van deze expo over middeleeuwse 'new towns':

https://www.museumelburg.nl/2017/01/09/lezing-tour-d-europe-21-01-2017/

Deze tentoonstelling zal in de zomer gedurende een maand te zien zijn in Zutphen, in combinatie met een presentatie over een project duurzaam restaureren dat de TU Delft dit studiejaar in de Zutphense Nieuwstad heeft verzorgd.

• zaterdag 10 februari 2018 @ 20:51
    reactie op (#21) Calamandja

Zou het item over de tijdlijnen van de middeleeuwen ge re activeerde kunnen worden ?

ben benieuwd of het denken daarover in het laatste decennium of bij ons is veranderd.

Enne met die Pint komt het wel goed: jullie hebben nog te toasten op mijn kleindochter, die in september geboren is.

onderschrift.jpg

• zaterdag 10 februari 2018 @ 19:16
    reactie op (#20) antonius_

Zo geraakt nen Ollander goedkoop aan zijn pinten natuurlijk; het tegenovergestelde van dementie zou dat hallucinatie kunnen zijn?
    Als we nu toch statistieken bijhouden, ik denk dat het meest gelezen artikel op deze club gaat over "Wanneer beginnen en eindigen de Middeleeuwen ?" geplaatst op dinsdag 01 januari 2002, 17.125 keer bekeken.
    En "Geneeskunde, chirurgie en ziektes in de Middeleeuwen" geplaatst op zondag 09 maart 2003 @ 15:43 , 7.398 keer bekeken

Men is dus op zoek naar krijtlijnen en basics, en dat vind je wel op deze club.... ik weet het, een gemiddelde per dag valt laag uit en komt niet aan de tenen van de fotozoektocht, die ik intussen al lang heb opgegeven; maar het is de lange termijn die telt...

Gewijzigd op 2018-02-10 19:17:18
  • vrijdag 09 februari 2018 @ 17:46
    reactie op (#19) bernard-de-clairvaux

Marketing-strategie heet dit. Heb je dan niet meegekregen dat de Voorman tijdens de lunch

in het kantongerechtgebouw in Deventer TWEE pinten de man uitloofde voor de Bouwer

met het forum-item dat in 1 dag meer dan 100 bezoeken zou registreren .?

onderschrift.jpg

• vrijdag 09 februari 2018 @ 08:33
    reactie op (#18) antonius_

hahahah, ik zie aan de site-stats dat er driftig naar je portret is gezocht. Ook door mij. Ik weet dat je her/der op een foto bent beland, maar ik vind het ook heel lastig. Ik denk dat iedereen in september maar een thermosfles met koffie moet meenemen.

• woensdag 07 februari 2018 @ 20:42
    reactie op (#15) Calamandja

Heel leuk dat je Antonius (en zijn meebezoekende huisvriend Paul) op de foto hebt gezet en

die op de site hebt gezet. Voor de Bouwer, die me vindt en de goede foto aangeeft

als we de Brouwersdag in september hebben, staat een Pint klaar. 

Ben benieuwd

onderschrift.jpg

• woensdag 07 februari 2018 @ 19:09
    reactie op (#16) penrose

Ja leuk, vorige week even binnengelopen. Ook de restanten van de romaanse crypte gezien. Zeer beperkt want conform de wetgeving mag men niet dieper graven dan strikt noodzakelijk. Argument: toekomstige technologie biedt nu nog onbekende mogelijkheden. Wat naast de munten zichtbaar werd: de fundamenten van de pilaar-altaren die ooit in de Walburgis stonden.