1900 keer bekeken

Bouwersdag 2018

• vrijdag 07 september 2018 @ 09:07
    reactie op (#79) Calamandja

Dag Voorman,

Met een break (naam en functie van de assistent/ kok bij wie je dit hebt aangekaart)

van jou kunnen we dat heel goed oppakken en daar hoef je verder niet tussen te zitten,

Groet,

onderschrift.jpg

• donderdag 06 september 2018 @ 12:40
    reactie op (#80) Calamandja

Prima Peter! We kunnen onze vaste patronen ongetwijfeld weer prettig in de dag plooien. Heb er zin in!

• donderdag 06 september 2018 @ 11:54
    reactie op (#79) Calamandja

Zoals hieronder beloofd het artikel over de uitbreiding van het Teseum:

Erfgoedcoördinator Stefanie Sfingopoulos: ‘Het middeleeuwse verleden van Tongeren dreigt ondergesneeuwd te raken. Het Teseum stuurt dat beeld bij.’ Rudi Smeets

OPENSTELLING ARCHEOLOGISCHE SITE VISUALISEERT WEST-EUROPESE GESCHIEDENIS VANAF DE ROMEINEN

‘Een wandeling door tweeduizend jaar geschiedenis’

Het afgelopen weekend werd het tweede gedeelte van het Teseum, de archeologische site onder de Tongerse OLV-basiliek, opengesteld voor het publiek.

VAN ONZE MEDEWERKER RUDI SMEETS

TONGEREN Jarenlang werden de kerkschatten van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek achter gesloten deuren bewaard. Pas op 4 juni 2016 kreeg het publiek die voor het eerst te zien: 256 objecten van de zesde tot de twintigste eeuw.

Liturgisch edelsmeedwerk, evangelieboeken vanaf de elfde eeuw, reliekhouders en middeleeuwse koorboeken, bijvoorbeeld. Bij de naamgeving werd toen al rekening gehouden met de openstelling van de archeologische site.Teseum is namelijk een samentrekking van museum en de beginletter vanthesaurus (schatkamer) en terra (aarde).

Het bovengrondse deel is een van de historische trekpleisters van Tongeren. Sinds vorige zaterdag is ook de site onder de basiliek toegankelijk voor het publiek. Daar bevinden zich onder meer restanten van Romeinse stadswoningen, zeven kerken, sarcofagen en vitrines met schedels uit 386 graven.

Via een audiogids wandelt de bezoeker langs een knap parcours met gefilmde reconstructies en multimediale toepassingen door tweeduizend jaar Tongerse geschiedenis. Het project kostte bijna vier miljoen euro, bijeengebracht door de stad Tongeren, Limburg Sterk Merk en het agentschap Onroerend Erfgoed.

‘De opgravingen begonnen in 1998’, preciseert archeologe Stefanie Sfingopoulos, erfgoedcoördinator van Tongeren en conservator van het Teseum. ‘Dat gebeurde veeleer per toeval. In 1997 was het bekende Le Picard-orgel in de basiliek dringend aan restauratie toe. Omdat de binnentemperatuur verre van ideaal was, drong de installatie van een vloerverwarming zich op. Dat betekende dat er moest gegraven worden. Archeologen vermoedden dat er nog heel wat interessante resten verborgen lagen en kregen de toestemming om tot drie meter onder de grond te gaan. De opgravingen duurden tien jaar.’

Maar toen begon het echte werk pas.

‘Precies. Het duurde nog eens tien jaar om alle vondsten te bestuderen. Het werd een interdisciplinair project, waaraan heel wat wetenschappers deelnamen: niet alleen bouw- en kunsthistorici, natuurwetenschappers, geschiedkundigen, antropologen en archeologen, maar ook dendrochronologen, numismatici en archeobotanici (respectievelijk onderzoek naar hout, munten en plantaardige resten, red.). De resultaten waren erg verrassend. Er werden muren, potscherven, menselijk materiaal, muurschilderingen en andere sporen uit verscheidene tijdvakken gevonden. Een opmerking hierbij: de bezoeker moet zich realiseren dat dit geen ondergrondse site is. Een stad ontwikkelt zich doorgaans op de resten uit een vorige periode. Vrijwel iedere vondst bevond zich ooit bovengronds.’

Is Tongeren exemplarisch voor het ontstaan van steden in de Romeinse tijd?

‘Dat mag je zonder meer zeggen. De Romeinen vonden de ligging heel belangrijk. Door de bevaarbaarheid van de Jeker, de vruchtbare grond en de ligging aan de heirbaan Bavay-Keulen was het niet verwonderlijk dat ze op deze plek een legerkamp aanlegden. Dat groeide uit tot een stad met onder meer een aquaduct, thermen, een forum, een stratenplan in dambordpatroon en een tempel. Uit een aantal vondsten blijkt dat er een behoorlijke mate van welvaart was. Zo werden in de buurt van twee grote woningen oesterschelpen gevonden. Die werden van de kust met paard en kar naar de andere kant van de provincia Belgica gebracht. Door dat langdurige transport waren oesters tweeduizend jaar geleden een luxeproduct.’

Een opmerkelijk deel van de site is een put met Romeinse godenbeelden.

‘Dat wijst op de overgang van het Romeinse polytheïsme naar het monotheïsme, in dit geval het christendom. Het tanende geloof in de Romeinse goden werd duidelijk gemaakt met de vernietiging van de beelden. Tijdens de opgraving werd ook een geplooide munt gevonden. Wellicht wilde de bezitter het gezicht van de keizer doen verdwijnen, wat wijst op ontevredenheid over zijn politiek.’

Wat maakt het archeologische deel van het Teseum bijzonder?

‘Ik ken weinig sites waar je op zo'n beperkte oppervlakte door zoveel verschillende historische periodes kunt wandelen. In pakweg anderhalf uur loop je van de Romeinen naar de twintigste eeuw. Tongeren wordt zeer terecht een Romeinse stad genoemd, maar daardoor dreigt het middeleeuwse verleden ondergesneeuwd te raken. Hier wordt dat beeld bijgestuurd. Deze site is exemplarisch voor ons verleden: je kunt er de hele West-Europese geschiedenis vanaf de Romeinen visueel mee verduidelijken.’

www.teseum.be

(bron De Standaard, MAANDAG 3 SEPTEMBER 2018 - LIMBURG)

Dat van die kerkschatten zal ik ook nog eens grondiger bekijken, of er ook ergens naast het Tesuem een continu "kerkschattenexpo" is (in of naaste de basiliek veronderstel ik dan)

• donderdag 06 september 2018 @ 11:46

Ik wil wel één en ander opzoeken via tripadvisor en Google maps, wat eten en drinken betreft, Tongeren ken ik niet, maar ik heb wel de gewoonte van dergelijke zaken te regelen als ik met vrienden op pad ga; als je op pensioen bent wordt dergelijke taak je altijd toegewezen, je hebt immers veel tijd (denkt men).

Ik zag het zo:
    1. café om af te spreken aan standbeeld, dan
    2. broodjeszaak op de middag (of frietkot?) en dan
    3. ergens iets om 's avonds te dineren, niet te prijzig veronderstel ik.
    Voor de speciele regeling van meegenomen maaltijden kan dan contact genomen worden, eens gereserveerd. 

Ik zal dat echter pas vanaf volgende week doen, eerst moet ik onze middeleeuwse aanwezigheid op de monumentendag in Ename regelen.

Daarna kunnen we de planning van de dag zelf aanpakken, zoals 's morgens Teseum en in de namiddag Museum van Oudheden (alles ligt dicht bij elkaar volgens Google maps), ik zal dan ook eens kijken in welke mate we de mijlpalenroute kunnen volgen, of die ons niet te ver brengt van het centrum. Tenslotte moeten we de nodige tijd hebben voor onze drink-uitpraatmomenten.

Ik zal nog iets plaatsen over het Teseum, want dat werd deze week uitgebreid, dat ontdekte mijn echtgenote in de regionale limburgse pagina's van onze krant.

• donderdag 06 september 2018 @ 11:12

Nee, data staan op goede volgorde voor zover ik zie. Het lijkt me wel raadzaam om reservering te doen omdat we met 9 personen ergens neerdalen en dat kun je beter een beetje managen, ook in België...;-)

• donderdag 06 september 2018 @ 10:06
    reactie op (#75) bernard-de-clairvaux

Ach, We zullen daar ter plekke wel wat vinden zeker ?

Is dit bij jullie ook dat de reacties allemaal  door elkaar staan, ik bedoel de datums ?

• woensdag 05 september 2018 @ 23:09
    reactie op (#74) antonius_

Ik snap dat jullie op safe gaan. Wie voelt zich geroepen een lunch en diner adres te zoeken? 

• woensdag 05 september 2018 @ 11:20
    reactie op (#72) bernard-de-clairvaux

Dag Hans,

Lucie neemt haar eigen lunch en warm-eten mee. We hebben een appartement, waar een koelkast

en fornuis is.Ze behoeft wel een opwarmfaciliteit als magnetron en servies/bestek.

Ze zal wel drank buiten de deur consumeren (plat water).

Met groet,

onderschrift.jpg

• dinsdag 04 september 2018 @ 19:25
    reactie op (#71) bernard-de-clairvaux

Peoples, ik ben er de hele dag bij! Bijeenkomst gaat niet door. Vraag aan Antonius en Lucie: hoe gaan jullie 'zoutloos' regelen? 

• maandag 27 augustus 2018 @ 11:00
    reactie op (#70) Calamandja

Moet nog even aankijken hoe ze het precies in gedachten hebben. Ik wil er vooral bijzijn om Aartje (onze toenmalige gids) voldoende in de schijnwerpers te krijgen.