62 keer bekeken

De Noordelijke Kruistochten

  • maandag 08 januari 2018 @ 20:44
    #7
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

    In eerste instantie gingen die kruistochten om de heidense Pruisen. 

  • maandag 08 januari 2018 @ 09:17
    #6
    reactie op (#5) antonius_

    Dat is een scherpzinnige vraag! De noordelijke kruistochten zaten nog iets noordelijker, tussen de Oostzee en Novgorod. Deze Russische stad was min of meer gechristianiseerd, maar.... Grieks christelijk. De Duitse Orde beschouwde deze christenen als 'afvalligen' en dat was een prima excuus voor geweld en verovering. Als je dit boek leest, wordt al gauw duidelijk dat er minstens zoveel politieke en economische belangen speelden in die regio. Het was 'geo-politiek' met een religieus sausje.

  • zondag 07 januari 2018 @ 20:35
    #5
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

    euh....is Rusland niet vanuit Constantinopel en vandaaruit naar en vanuit Kiev 

    gechristaniseerd ???

    onderschrift.jpg

  • dinsdag 26 december 2017 @ 21:47
    #4
    reactie op (#2) antonius_

    Helaas niet. Maar het Engels is goed te lezen.

  • dinsdag 26 december 2017 @ 21:47
    #3
    reactie op (#2) antonius_

    Helaas niet. Maar het Engels is goed te lezen.

  • dinsdag 26 december 2017 @ 19:35
    #2
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

    euh....ook een vertaalde versie beschikbaar ?

    onderschrift.jpg

  • dinsdag 26 december 2017 @ 10:20
    #1

    Dit weekend begonnen in een geweldig boek: The Northern Crusades, van Eric Christiansen. Gewoon een penguin-pocket van een paar euro, maar onmisbaar om te snappen hoe de kruistochten tegen allerlei 'heidense' oosteuropese volkeren precies verliepen. Tot ca. 1100 vormde de Elbe ongeveer de grens tussen de Latijns-christelijke en Slavische wereld. Rond de Oostzee bestond een soort machtsbalans, waarbij alle aanliggende volkeren een rol hadden in de handelsketen. Een paar honderd jaar later was de Oostzee een Duitse zee geworden en was het hele gebied tot in de Russische steppe gechristianiseerd. Deze veroveringsbeweging was natuurlijk vooral ingegeven door economische en politieke motieven. Vanaf 1330 kreeg het zelfs een recreatief aspect voor de West-Europese adel: gezellig Pruissische dorpjes platbranden en daarover thuis stoere verhalen vertellen. Deze nobele hobby werd ook beoefend door de Nederlandse adel.