591 keer bekeken

to do in berlin

• zaterdag 28 april 2018 @ 21:34
    reactie op (#22) antonius_

Geweldige ervaring. Gezellig stadje, toeristisch, maar niet truttig. Veel studenten, vanwege een HTS. De restanten van de Romaanse abdij zijn natuurlijk beperkt, maar de vele(!) Romaanse huizen maken veel goed. Het schitterend beeldhouwwerk in het museum blijkt vaak afkomstig van middelweeuwse huizen ipv de abdij. Verrassend. Direct naast de abdij ligt een beroemde paardenstoeterij waar mijn jongste dochter heel blij van werd. Daarnet een entrecoteje weggewerkt in een sympathieke brasserie. Ongelofelijk prettige start van de meivakantie!

• zaterdag 28 april 2018 @ 09:14
    reactie op (#21) bernard-de-clairvaux

in het hart van de christelijke beweging !

onderschrift.jpg

• zaterdag 28 april 2018 @ 08:39
    reactie op (#20) Marjoke

Klinkt goed! Ik ben op dit moment in....Cluny.

• vrijdag 27 april 2018 @ 09:42

LEUK!

leuk om te lezen wat ze allemaal gedaan hebben en en dat ze een bijzondere tijd hebben gehad.

bedankt voor het verslag. 

• donderdag 26 april 2018 @ 23:23
    reactie op (#12) Marjoke

We waren  - op 20, 21 en 22 april, mooie warme dagen - dus in Berlijn, en hier het daarbij behorende "beknopte verslag".

We hebben veel plezier beleefd aan de suggesties die Marjoke op 27 december 2017 in dit Forum-item heeft gedeeld. Berlijn is een "makkelijke stad": het openbaar vervoer is in belangrijke mate oost - west georienteerd. We logeerden in Charlottenburg nabij halte Savignyplatz. De vrijdag hebben we via de Kurfurstendamm ( Kaiser Wilhelm Gedachtnis-Kirche) door de Zoologische Garten naar de Siegessaule gekuierd en als eindhalte het Sonycentrum: daarbinnen vond ik de ovale forum, waarvan het dak de berg Fuji symboliseert een verbluffend staaltje van "technische architectuur "; een pracht openbare ruimte. Het rustpunt om Berliner Pilsner te proberen.  Aan de Potsdamer Platz hebben we onze 48 Stunden kaart en de Berlin Card (samen 19,90 Euro) aangeschaft. s-avonds hebben we "Duits"gegeten in Dicke Wirtin.

Op zaterdag hebben we  de U-bahn naar Alexanderplatz genomen en zo zaten we in oost-berlijn; vandaaruit hebben we in alle rust gekuierd naar de Brandenburgertor; via Nikolaiviertel- een oase van rust ! - Berliner Dom - de trappen naar de koepel met een luchtoverzicht over Berlijn met een bijzondere tentoonstelling: Luther - Bach - und die Juden; vervolgens Bebelplatz- Unter den Linden - Topografie der Terrors ( om rillingen van te krijgen) Brandenburger Tor en Reichstag. 's avondse aten we in Marjellchen waar de kaart Ostpreussische spezialitaten voert. Zondag namen we de U-bahn naar Hackescher Markt om zo naar het museum eiland te kuieren.We zijn het Pergamommusuem in gegaan; krijg toch een wat vreemd gevoel als ik al dat moois in Berlijn tegenkom. We hadden de trein terug om 15.55 uur en waren om 22:30 thuis. Voor mij was het comfortabel dat onze zoon de lead nam: ik hoefde hem alleen te volgen.Met dit verkorte verslag hebben jullie toch een beetje een idee wat we onder meer hebben uitgespookt. Tijdens de Bouwersdag kom ik daar verder met jullie over te spreken.

onderschrift.jpg

• dinsdag 23 januari 2018 @ 19:08
    reactie op (#16) Marjoke

Sorry , ik had me niet goed geformuleerd , die tentoonstelling was dus in Berlijn maar niet op het " eiland " maar in een soort fabriekshal .

Ik had dit toevallig gezien op een affiche in Berlijn zelf en we zijn daar dus naar toe gegaan . Was wel speciaal .

• zondag 21 januari 2018 @ 19:24
    reactie op (#15) maerlandt

Dat zullen we dan ook bezoeken, maar er zal een andere tentoonstelling zijn

maar het advies/suggestie is er niet minder om.

onderschrift.jpg

• zaterdag 20 januari 2018 @ 23:43
    reactie op (#15) maerlandt

Echte een bijzondere plek. 

In welk van de musea was dit?

• zaterdag 20 januari 2018 @ 17:09
    reactie op (#14) Marjoke

Het museum eiland is voor mij 1 van de blikvangers .

Wij hadden het geluk toen we daar waren want er was net een tentoonstelling van Jeroen Bosch , wel op een speciale manier weer gegeven  nl 3 dimensionaal .

• donderdag 11 januari 2018 @ 07:33
    reactie op (#13) antonius_

Beide kerken zijn in baksteen, net zoals het Rotes Rathaus. 

Twee andere kerken in het oude centrum zij

• De Neo berokken Berlinner Dom, de vm hofkerk met Hohenzollern graven. Deze is met veel liefde van binnen in oude stijl herbouwd
    • De klassieke st Hedwig kathedraal. Deze rooms katholieke kathedraal is niet de moeite waard. Een typisch DDR interieur. Ouderwets modern en saai.