379 keer bekeken

Amsterdam

• maandag 19 februari 2018 @ 12:27
    reactie op (#19) bernard-de-clairvaux

Dank voor de tip. Magische miniaturen is voor mij een must do. Maar daar is nog voldoende tijd voor.

Het sluit ook mooi aan bij het boek dat ik hier las: de beeldtaal van de christelijke kunst, geschiedenis van de iconografie door Jan van Laarhoven. (Was voor 2 euro te koop in Oudemanspoort bij de UvA).

onderschrift.jpg

• maandag 19 februari 2018 @ 11:37
    reactie op (#18) antonius_

Je bent de winter zo mooi doorgekomen! Om in Lentestemming te komen:

https://www.catharijneconvent.nl/bezoek-ons/tentoonstellingen/magische-miniaturen/

• maandag 19 februari 2018 @ 00:50
    reactie op (#14) antonius_

Dit weekend, tot dinsdagochtend weer op onze Amsterdamse stek. Ik lees nu het boek

de levens van Jan Six van Geert Mak. We lezen dat boek in en voor de Senia-geschiedenisgroep.

Dit boek speelt in de omgeving van de Oude Zijdse voorburgwal, Kloveniersburgwal en (joden)Breestraat. Als provinciaal is het een hele gebeurtenis eens rond te kuieren in de omgeving waar het boek zich afspeelt, je voelt je even een van de medespelers. 

Deze mooiweer zondag terug naar het Rijksmuseum. Er was speciale aandacht voor de winterpanelen van Avercamp. Ik heb een uur doorgebracht op de 0 - afdeling: Geertsen tot Sint Jans, Van Oostsanen, Van Scorel en mooie Pleurants.

Morgen doen we het Stedelijk, en dinsdag op de weg terug naar huis gaan we via Singer Laren.

we waren daar een paar maanden terug om eens het nieuwe gebeuren aan te zien. Dit is een van de leukere musea geworden. Een beetje swinging als Assen. Nu loopt daar impressionism &

beyond. 

Het winterverblijf in Amsterdam zit er dan op en we gaan ons bezighouden met het voorjaar in de tuin.

onderschrift.jpg

• zondag 11 februari 2018 @ 09:38
    reactie op (#16) antonius_
  • zaterdag 10 februari 2018 @ 20:54
    reactie op (#15) bernard-de-clairvaux

Euh....de prijs laat me twijfelen. Mijn genomen foto's liegen er ook niet om.

onderschrift.jpg

• zaterdag 10 februari 2018 @ 20:41
    reactie op (#14) antonius_
  • zaterdag 10 februari 2018 @ 19:17
    reactie op (#13) bernard-de-clairvaux

Vandaag Jordaan waar het Anne Franckhuis staat, met in alle vroegte al een hele rij 

wachtende bezoekers. De parel aan de Prinsengracht is de Westertoren met de daarmee verbonden Westerkerk; die hadden we al bezocht. Op marktdagen - maandag en zaterdag - is ook de Noorderkerk open. Zo' n kerk is echt heel bijzonder (voor mij). Het kent een heel andere plattegrond, ze noemen dit het Griekse of het Andreaskruis. In een cirkel staan de kerkbanken rondom de preekstoel. Als je dit voor het eerst ziet is het even wennen.

een wandeling door de straten en langs de grachten in de Jordaan is een aparte belevenis, waar je de tijd voor moet nemen.

14 dagen zitten er op. 

Morgen terug naar huis.

onderschrift.jpg

• vrijdag 09 februari 2018 @ 19:09
    reactie op (#12) antonius_

Ja, geweldig!

• vrijdag 09 februari 2018 @ 19:05
    reactie op (#11) antonius_

O ja, 5 of 6 jaar terug nam de Abt mij mee naar - onder meer - de Nicolaaskerk in Kalkar.

de burgemeester van Amsterdam was met zijn familie naar Gelre - Kalkar - gevlucht en had kerkschatten - waaronder de ciborie - meegenomen. Amsterdams, maar te bewonderen in Kalkar.

onderschrift.jpg

• vrijdag 09 februari 2018 @ 18:29
    reactie op (#10) bernard-de-clairvaux

Aan de lezers van mijn reisverslag,

Vandaag - gelukkig een vrieskouwe dag met een kouwe wind op de dag van de aanvang van 

de Olympische Winterspelen - met tram 4 helemaal naar het Centraal Station gereisd.

We zijn eerst naar de bibliotheek aan de Oosterdokskade geweest en vanaf de bovenste verdiepingen naar het zuiden gekeken: de Prins Hendrikkade en Amsterdam aan ons gezichtseind. Elke 3e maandag zijn hier open podia voor dichters.

Vandaar naar de Nicolaaskerk- een ingetogen parel, en daar ook kaarsjes opgestoken.

Langs de Zeedijk en via de Warmoesstraat en de Enge Kerksteeg en een ronde op het Oudekerksplein met meisjes die al op dit vroege tijdstip de handel opzochten,

naar de Oude Kerk, in 1306 - dus ruim binnen de krijtlijnen - ingewijd. Een vouwblad van 50 bij 70 uitgegeven door de Stichting Vrienden van de Oude Kerk getuigt op elk vouwblad - in totaal zijn het 6 bladen- in treurnis over de kunst die door de beeldenstorm en de Alteratie is verdwenen; arm Amsterdam.

In de kerk, met meer dan 12.000 graven die van Saskia Uylenburgh uitgezocht.

Dan via de Warmoesstraat naar de Bijenkorf, voor wat warmte en een tas koffie.

Wat vooral waar is wanneer je Amsterdam van links naar rechts, en van rechts naar links doorkruist,

is, hoe werkelijk heel mooi Amsterdam is: de schoonheid van de woonhuizen aan de grachten, maar ook buiten de gordel is buitengemeen. 

onderschrift.jpg