193 keer bekeken

Guido Mazzoni

• dinsdag 27 februari 2018 @ 13:23
    reactie op (#5) antonius_

Hier alvast een impressie-videootje over de Pourbus-tentoonstelling in Brugge, van onze regionale westvlaamse TV-zender: 
    http://www.focus-wtv.be/nieuws/tentoonstelling-pourbus-en-de-vergeten-meesters-brugge

Als de tentoonstelling ook nog naar Gouda gaat (onder de naam "Pieter Pourbus, meester-schilder uit Gouda") zal ik mijn plaatjes in een blog bericht zetten, dat veronderstelt wel wat opzoekings- en vooral opfrissingswerk, want mijn bezoek aan de expo in Brugge dateert van verleden jaar, kwestie van fouten te vermijden...

• maandag 26 februari 2018 @ 19:00
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Nog alle tijd om de expositie te zien: die is er tot 17 juni. Mogelijk gaan we daar toch naar toe. Maar de Voorman gaat nog

plaatjes plaatsen. 

onderschrift.jpg

• zondag 25 februari 2018 @ 19:07
    reactie op (#3) Calamandja

Om precies te zijn uit Gouda en daar is binnenkort de Brugse tentoonstelling ook te zien ;-).

• zondag 25 februari 2018 @ 18:12
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Het doet me denken aan koppen van Vlaamse primitieven of Bosch maar dan in 3D, zo komt Mazzoni mij over als overgangsfiguur tussen middeleeuwen en Renaissance; ook de thema's lijken mij christelijk-middeleeuws. Opmerkelijk; de moeite waard om te bestuderen.

In Brugge bezocht ik de tentoonstelling "Pieter Pourbus en de vergeten meesters" over kunst in Brugge in de 16de eeuw, en daar kon je ook goed de langzame overgang van middeleeuwse- naar renaissancekunst zien. Misschien plaats ik er nog wat plaatjes over deze Brugse aangelegenheid over op het forum (hoewel, Pieter Pourbus was van Utrecht afkomstig...)

Gewijzigd op 2018-02-25 18:13:19
  • zondag 25 februari 2018 @ 09:39
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Dit zijn haast foto's zo gedetailleerd

onderschrift.jpg

• dinsdag 20 februari 2018 @ 20:45

Afgelopen zomer op doorreis bezochten we Modena en de Galleria Estense. Veel renaissance en barok én deze fantastische terracotta-kop, gemaakt door Guido Mazzoni:

Terracotta sculptures by Guido Mazzoni (1450-1518).

Een openbaring voor mij en in de duomo zagen we ook deze aanbidding:

En dit weekend viel het boek 'Renaissance Faces' op de mat en daar stond dit lachend kind in:

Henry VIII (1491-1547) when a young boy (?)

Ook van Mazzoni en men vermoedt dat het gaat om een kindportret van de latere Engelse koning Hendrik VIII ! Hoe kan dat? Mazzoni vertrok naar Frankrijk en kreeg vervolgens ook opdrachten uit Engeland. Het beeldje bevindt zich al heel lang in de koninklijke collecties en de leeftijd van het kind matcht met de bezoeken van Mazzoni aan Engeland. Leuk dit soort verrassingen.