218 keer bekeken

En onze reis is geboekt !!!

• dinsdag 20 maart 2018 @ 18:43
    reactie op (#7) Calamandja

Ik besefte plots dat er al een boek werd besproken over de katharen van John van Schaik, namelijk De Katharen. Feit en fictie, besproken op deze club op 5 februari 2008. Ik veronderstel dat het nieuwe boekje dan een herwerking is van zijn vroeger boek, dat nu in de Slegte ligt, of tweedehands gemakkelijk te vinden is.

• dinsdag 20 maart 2018 @ 18:26
    reactie op (#1) maerlandt

Ik heb, voor de geïnteresseerden, een boekbespreking geplaatst over het nieuwe boek "De Katharen" van de Kortrijkse Nederlander John van Schaik. Je vindt het hier.

• donderdag 01 maart 2018 @ 15:33

Leuk vooruitzicht; veel pret toegewenst met de voorbereiding.

Wij vullen onze Backsteinbasiliken im Ostseeraum uit 2016 verder aan. De uitvalsbasis zal weer Rostock worden, we hebben daar

prettige herinneringen aan een AIRBNB, en ze brouwen een mooie Pilsner. Onderweg naar Rostock moeten we nog invullen maar hoofddoel  worden St. Nikolai en St. Marien in Stralsund

onderschrift.jpg

• donderdag 01 maart 2018 @ 11:42
    reactie op (#3) Marjoke

Toen ik later ontdekte dat Carcassonne een heropgebouwde stad was volgens de visie op de middeleeuwen van Viollet-le-Duc voelde ik me wel een stuk bedrogen. Anderzijds, als hij het niet had gedaan, dan zou er nu geen Carcassonne meer zijn; en het is en blijft een mooi voorbeeld van een middeleeuwse stad; de derde meest populaire bestemming van Frankrijk, na Parijs en Mont-St.-Michel. 

Het ergste bedrog, wat mezelf betreft, zijn die duiveltjes die hij op de Notre-Dame van Parijs heeft geplaatst, ik heb jaren gedacht dat dit echte middeleeuwse hebbedingetjes waren; ik heb er hier drie copieën van staan in mijn huis. Tot je de waarheid later ontdekt (zoals je deze kan ontdekken in de video op deze club "Les cathédrales dévoilées", onlangs opnieuw uitgezonden op Arte).

• donderdag 01 maart 2018 @ 10:38

Ik herinner mij nog goed mijn eerste bezoek aan Montsegur; door het lezen van het boek "De schrijn van Montesegur - Het laatste geheim van de Katharen" beklim je die motte niet zonder de gedachten aan het vele bloed van de katharen die de aarde heeft doordrenkt warop je je voetstappen zet; de beklimming zelf is, zoals elke "pegrimage" belangrijker dan het doel.

De reisgids voor katharenland is "Het land der katharen, een historische reisgids" van Ankie Nolen. Waar is de tijd...

• woensdag 28 februari 2018 @ 16:47

Carcassonne staat ook hoog op mijn lijstje. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 27 februari 2018 @ 19:54

Gefeliciteerd, voorgenieten is het halve werk!

• dinsdag 27 februari 2018 @ 18:57

Eindelijk !!!!  één item van mijn verlanglijstje kan ik deze zomer schrappen !!!

We hebben geboekt in Carcasson , het land van de Katharen of Albigenzen , niet Carcasson boeit mij  maar meer het "hoofd " kasteel van de Katharen namelijk in Montsegür !

Daar heb ik nu jaren van gedroomd om daar eens rond te neuzen , en daarom ben ik nu voor de tweede maal het boek van Yves Van Buyten en Willy Vandezeypen aan het lezen " Katharen in Europa " .

Ik kan niet wachten tot het zomer word !!!! cool