196 keer bekeken

Zuid-Nederlandse Miniatuurkunst

• woensdag 07 maart 2018 @ 21:34
    reactie op (#8) Calamandja

Dit is een foto die een bezoeker in de tentoonstelling heeft gemaakt. Het is het Evangeliarum van Egmond. In opdracht gegeven door graaf Dirk II van Holland en uitgevoerd in een Noordfrans klooster. Hij was graaf van Gent en verbleef daar ook lang.

• woensdag 07 maart 2018 @ 18:47
    reactie op (#8) Calamandja

Dit zijn inderdaad mooie miniaturen om van te watertanden , zo zie ik ze ook graag .

• woensdag 07 maart 2018 @ 15:26
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

Dat is inderdaad indrukwekkend mooi en waarschijnlijk zeer oud, en merkwaardig dat je dat op de kop hebt kunnen tikken. Ik heb immers de persmap met afbeeldingen gedownload en die zat er niet tussen. Dat blijven toch nog altijd afbeeldingen om lekker van te genieten, en daar hangt waarschijnlijk een zeer interessant verhaal en historische achtergrond aan vast. Ik heb het volgende uitgekozen uit de persmap (eerder klassiek zoals we ze kennen):

Discussie tussen de Farizeëers, Sadduceëers en Essenen, in: Chronique dite de Baudouin d'Avesnes.
    Koninklijke Bibliotheek, Den Haag - foto Beeldstudio KB.

• dinsdag 06 maart 2018 @ 18:55
    reactie op (#6) maerlandt

Via twitter zag ik deze foto van de expo. Dat is toch prettig kijkwerk. In de catalogus staan de afmetingen wel vermeld, maar dit is toch indrukwekkend:

• maandag 05 maart 2018 @ 17:21
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Het ziet er een goed boek uit .

• zondag 04 maart 2018 @ 18:13
    reactie op (#4) Calamandja

Het betreft Zuid-Nederlandse verluchte handschriften uit Nederlands bezit, vooral afkomstig van de Koninklijke Bibliotheek en museum Meermanno. Overigens ook een paar uit Huis Bergh. Het klopt dat er elke paar jaar wel zo'n tentoonstelling wordt georganiseerd. Ik heb in de loop van de jaren misschien wel 10 van dergelijke boeken aangeschaft, en er zullen vast dubbeling instaan. Deze catalogus is verschenen bij WBooks. Zie:

https://wbooks.com/winkel/kunst/zuid-nederlandse-miniatuurkunst/?modal=preview

De tentoonstelling heet overigens 'Magische Miniaturen', maar het boek gaat veel verder dan mooie plaatjes, zoals ik eerder al schreef. Ik heb al zovaak in zulke handschriften staan turen, waarom zou ik nog naar deze tentoonstelling gaan? Misschien om goed te luisteren en het krassen van de pen nog te horen...;-)

• zondag 04 maart 2018 @ 13:19
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Als ik het goed begrijp gaat de expo over “Vlaamse miniaturen”; er zijn al veel van dergelijke expo’s geweest; is er een kans dat deze expo dan ook naar Vlaanderen komt? Wat is het uitzonderlijke aan deze expo ten opzichte van deze in het verleden? 

Het jammere van dergelijke expo’s vind ik altijd dat je maar twee bladzijden uit een werk ziet: een opengeklapt manuscript, uitzonderlijk zie je alle miniaturen als men alle delen van een manuscript heeft losgemaakt met het oog op restauratie zoals ik een tijd geleden met het breviarium Mayer Van den Bergh mocht meemaken, maar dan heb je wel een volledig zelfde stijl.

Het blijft natuurlijk altijd mooi om naar te kijken, die miniaturen; en de rest, wat jij beschrijft is iets voor tussen de oren, zoals altijd bij middeleeuwse tastbare zaken. Heb je een idee hoeveel dat boekwerk zou kosten?

Ik zal intussen zien of ik mooie plaatjes van deze expo kan opsnorren, voor op de club.

Gewijzigd op 2018-03-04 13:20:40
  • zaterdag 03 maart 2018 @ 16:12
    reactie op (#2) antonius_

Na de tijd van de kloosters (Gent, Stavelot, Luik, St-Omars) nemen vanaf 1200 de stedelijke ateliers het over. Vanzelfsprekend eerst in de handelssteden Brugge, Gent, Lille, later ook in kleinere steden waar naast lokale adel ook een nieuwe stedelijke elite ontstond. Ook de bisschopsstad Doornik was een centrum, waar later de invloed van Campin en VdWeyden zijn werking had. Soms kan geen expliciet productie-oord worden benoemd, maar doen de specifieke benoemde heiligen vermoeden in welke regio een handschrift ontstond. Daarnaast hadden boeken ook een langere ontstaansgeschiedenis, waardoor er meerdere handen in diverse periodes en ateliers aan werkten. Ook bijzonder te lezen (en mooi inhakend op het a.s. ME-symposium) dat de Bourgondische hertogen allerlei 'historiën' lieten schrijven over hun nieuw verworven gebieden, die hun legitimiteit als nieuwe landsheren moesten aantonen. Er wordt ook regelmatig een link gelegd met de miniatuurkunst in de Noordelijke Nederlanden, maar we mogen concluderen dat het hier vooral gaat om de aanzuigende werking van het zuiden op noordelijk talent. Het moge duidelijk zijn; ik heb intussen meer dan 4 uur zitten lezen en de recensie is bij deze feitelijk af ;-).

• zaterdag 03 maart 2018 @ 15:36
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Dat is leuk voor je. Om welke productiegebieden gaat het ? Is een bezoek aan het Convent een aanrader ?

onderschrift.jpg

• zaterdag 03 maart 2018 @ 11:04

De catalogus van de tentoonstelling in het Catharijnenconvent werd gisteren als recensie-exemplaar bezorrd. Dat ervaar ik als een prettige bonus, na een paar nutteloze boeken die ik moest recenseren. Het is echt supergoed, maar niet makkelijk. Los van de plaatjes gaat het (terecht!) vooral over de context van schrijvers, kunstenaars, gebruikers en opdrachtgevers. Met als belangrijke rode draad de religieuze gebruiken, die per regio, kloosterorde en bisdom varieerden. Dat maakt het vaak mogelijk om een boek te koppelen aan een bepaald ontstaans- OF productiegebied. Daarvoor moeten onderzoekers dus wel echt in de tekst duiken en daarom gaat dit boek over veel meer dan alleen mooie miniaturen. Aanrader!