114 keer bekeken

Minuten Middeleeuwen

• zaterdag 10 maart 2018 @ 19:39
    reactie op (#2) Calamandja

Ca 230 blz. 

• zaterdag 10 maart 2018 @ 19:28
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux
    Minuten middeleeuwen - Paul Verhuyck
    Uitgeverij Vrijdag - € 22,50

Die man is mij niet bekend, en ik heb even gegoogeld en kwam op zijn website terecht: http://www.paulverhuyck.com

Hij heeft heel wat romans geschreven maar zijn non-fictie, over zijn vakgebied, is meestal in het frans. 

Dat van die graal in Gent geschreven wist ik wel, 't is te zeggen ik herinner mij door uw schrijven dat ik het ergens gelezen heb in een boek over de graal, maar welk boek juist, dat vereist een zoektocht in mijn bibliotheek...

Ja, ik voel mee met die mens, de middeleeuwen, wij vertoeven er ook veel in om diverse redenen, zoals o.a. om even te ontsnappen uit de dagelijkse sleur of als pelgrimstochet naar de wortels van onze cultuur....

Het boekje heeft ook een mooie sobere kaft, buiten die titel van de uitgeverij die wat te opvallend is. Ik heb wel niet gevonden hoeveel bladzijden het juist telt.

Je kan er heel wat bladzijden van lezen op google books: Minuten middeleeuwen. 

Dank voor het melden!

Gewijzigd op 2018-03-12 16:38:59
  • vrijdag 09 maart 2018 @ 16:17

Vorige week ben ik aardig aan het werk gezet, want naast het miniaturenboek ontving ik een dag later een boek van geheel andere aard. Of eigenlijk niet, want het ging ook over middeleeuwse literatuur, maar dan zonder spannende fotografie. Het is een paperback met daarin de middeleeuwse memoires van Paul Verhuyck, een universitair docent in de Franse literatuur. Vlaming van huis uit studeerde hij Frans in Gent, omdat zijn woonplaats Antwerpen in de jaren 50 nog geen universiteit had. Het is nu nog nauwelijks voor te stellen. Voor zijn promotie trok hij naar Leiden waar hij ook tot zijn pre-pensioen werkte. Het boek combineert korte, blij-weemoedige herinneringen met interessante inzichten over middeleeuwse cultuur en literatuur. Daarbij speelt Frankrijk natuurlijk een hoofdrol. Als lezer krijg je mee welke gedicht wordt beschouwd als de eerste tekst in de Franse taal. Het gaat om een religieus werkje, gevonden in de bibliotheek van Valenciennes, gedateerd rond 800. Het gaat over de martelares Eulalie. En leuk bedacht: het boek eindigt ook in Valenciennes met het creatief-psychologisch dichtwerk van een rederijker. Daartussen komen de troubadours, kloosterscholen en Francois Villon, de dichterdief, aan bod. Ook verrassend: schijnbaar heeft Chretien de Troyes zijn Graal in Gent geschreven aan het hof van Filips van de Elzas, graaf van Vlaanderen. Voor mij ook nieuw: De Vos Reynaerde is gebaseerd op een Franse voorganger,hoewel de Vlaamse variant veel uitgebreider is (dit wist ik). Er bestaat echter een Gents werk over de Wolf Isengrim waarin Reynaert ook voorkomt, dat weer ouder is dan de eerste Franse Reynaert. Daarmee mag De Vos Reynaerde toch wel als een Vlaamse vinding worden betiteld, los van de eerdere fabels in het Latijn natuurlijk.

De persoonljke herinneringen van de schrijver gaan uit naar zijn jeugd en studie, maar ook de momenten dat hij een berg beklimt naar een katharenkasteel, een wandeling maakt naar Roncevalles of het romaanse kerkje van Thaon in Normandië bezoekt....dat dicht blijkt te zijn. Precies wat ik ervaarde toen ik het kerkje bezocht. Mijn vriendin kon het zich ook nog herinneren.

De titel Minuten Middeleeuwen heeft de schrijver gekozen, omdat hij dankzij zijn passie en studie afentoe het gevoel mocht ervaren om een paar minuten in de Middeleeuwen te kunnen vertoeven. Persoonlijk had ik dan gekozen voor 'Minuten in de Middeleeuwen'. Maar dat is dan ook het enige minieme kritiekpuntje.

Ik kan dit boek echt zeer aanraden, omdat het los van de inhoud ook onze middeleeuwse ziel raakt.

Gewijzigd op 2018-03-09 20:35:24