376 keer bekeken

knolletjes markt 27 april 2018

• maandag 14 mei 2018 @ 09:01
    reactie op (#9) antonius_

De buxusfluisteraar... ik heb de rups bestreden en al mijn buxussen bespoten met vergif, makkelijk te verkrijgen bij kruidenier of in bloemen en plantenzaken. Ik heb nu een tip gekregen van mijn tandarts om een product te kopen dat enkel verkrijgbaar is in Duitsland, en in België niet verkrijgbaar, dat biologisch is. 

Ik heb er ook reeds tientallen verbrand, die ik vergeten was te behandelen, omdat ze onder andere planten zaten, ook de grote, van ongeveer een meter groot heb ik weggedaan, en verbrand. Nu heb ik enkel nog enkele klassieke bollen in plantenbakken, en vele lopende meters klassieke afboordingen; ik geef die middeleeuwse plant niet zomaar op. Intussen is mijn echtgenote begonnen met plan "B", namelijk het kweken van jonge plantjes, Ilex crenata (Japanse hulst), de Ilex crenata wordt alom geprezen als hét alternatief voor buxus in onze contreien, en van ver bekeken zou je denken dat het buxus is. Als de buxusrups gepasseerd is is die buxus echter niet kapot, maar je moet hem dan wel wat mest geven opdat hij dat terug te boven zou komen, als er natuurlijk geen groen blaadjes meer aanhangen dan kan je hem best verbranden. Ik ben wat rest nu zeer grondig aan het snoeien zodat de behandeling vlotter verloopt, hoe korter en slanker die buxushaagjes, hoe makkelijker ik er met de gifspuit in kan, hoe klainer, hoe minder werk.

Maar er is hoop, in Nederland heeft men al een natuurljke vijand gevonden, een indische gans dacht ik, maar ben het niet zeker....

• vrijdag 11 mei 2018 @ 19:09
    reactie op (#11) bernard-de-clairvaux

Ik heb patent gevraagd en exploiteer mijn vinding tegen een stevig tarief !

onderschrift.jpg

• woensdag 09 mei 2018 @ 08:31
    reactie op (#10) antonius_

Ik zie een film voor me....'de buxusfluisteraar'.

• maandag 07 mei 2018 @ 20:49
    reactie op (#9) antonius_

Ik ben ze kwijt,...opgelost,

met groet,

onderschrift.jpg

• donderdag 03 mei 2018 @ 19:34
    reactie op (#8) Calamandja

het is hier geen groei en bloei-site maar ik heb wel een prangende vraag aan de Voorman.

Vanavond was ik de tuin aan het gereed maken tegen de komende nachtvorst en liep tegen onze buxusplantjes aan,

een en al droevigheid. Dan de vraag aan de voorman: wat heb jij tegen de mot gedaan ? Gesnoeid ? geruimd met wortel en al ?

en verspreid deze zich naar andere planten ? wat heb je daartegen gedaan ?

Antonius kan elke goede suggestie gebruiken !

onderschrift.jpg

• woensdag 02 mei 2018 @ 18:00
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

Het verdwijnen van de buxus is ook het verdwijnen van een stuk Europese cultuur. De buxus werd al in de tijd van de Romeinen gebruikt. In de middeleeuwen werd de buxus vooral als lage haagplant gebruikt in de kloostertuinen, en dan heb je de grote bloei van de buxus in de Renaissancetuinen, om dan in de 16de eeuw uit te monden in de tuinen van Versailles en Loo. 

Ik heb misschien al een slag verloren in mijn tuin, maar nog niet de oorlog , maar voor hoelang nog... Ik gebruik een speciaal Duits middel... hopelijk doeltreffend, weliswaar biologisch.

• maandag 30 april 2018 @ 18:33
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

Ok. Wist ik niet. Ik had het idee dat het kwam door verkeerde waterhuishouding en pech dat de planten besmet waren.

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 30 april 2018 @ 17:46
    reactie op (#5) Marjoke

Het waart door heel Europa. Ook gehoord bij Drotningholm en Schloss Gottorf.

• maandag 30 april 2018 @ 14:57
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Versailles wist ik niet, maar op Het Loo logo hebben ze inderdaad de buxus allemaal vervangen. Door een soort Japanse zich er op lijken de plant. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • zaterdag 28 april 2018 @ 18:58
    reactie op (#3) Calamandja

Versailles en Paleis het Loo hebben de strijd al verloren... veel succes!