75 keer bekeken

Advies

• zondag 27 mei 2018 @ 17:43
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Dan doe ik het zo, afhankelijk van de tijd van de dag, toch de toltunnel en dan uiteindelijk terug naar de oude weg. Een kleine omweg, maar wel de ring omzeild. Dank je wel. 

Overigens, naar Tongeren, heb ik twee mogelijke routes, via Antwerpen en dan naar het oosten, of via Eindhoven en Maastricht. Ik kies voor de laa5ste. En als we vroeg weg gaan, kunnen ve onderweg ook nog ergens heen gaan. 

• zondag 27 mei 2018 @ 09:28
    reactie op (#4) Marjoke

Het is (in mijn herinnering) wat minder comfortabel, want bonkige 4-baans weg met kruispunten. Je omzeilt echter de standaard ellende bij Antwerpen en het is zodoende een goed alternatief.

• zaterdag 26 mei 2018 @ 23:10
    reactie op (#3) Calamandja

Dus het advies it, Gent vermijde?

maar kan je op de genoemde weg doorrijden, of is het een lokale weg?

• zaterdag 26 mei 2018 @ 19:50
    reactie op (#1) Marjoke

Het ergste rond Antwerpen is de rijrichting vanuit Gent, altijd file. Antwerpen verlaten richting Gent valt wel mee. Het tijdstip is ook belangrijk, buiten de spitsuren rijden, in de werkweek, is natuurlijk een aanrader. Het weekend vormt zeker geen probleem, tenzij er werken zijn tussen de Nederlandse grens en Antwerpen. De route van Hans is wel een aanrader bij mooi weer in het werkend want dan wil iedereen naar de kust, en dan heb je wel opstoppingen tussen Gent en Brugge. Dus alles hangt af van je tijdstip van vertrek. 

Ik was verleden week in Brugge om de expo “Haute Lecture” te bezoeken in het Groeningemuseum en ja het wordt alsmaar drukker daar met de toeristen en de bier- en chocoladewinkels halen langzamerhand de bovenhand, kantwinkels zijn aan het verdwijnen. Maar Brugge voelt natuurlijk nog altijd lekker heerlijk middeleeuws aan, ik ga er nog altijd regelmatig langs, voor een expo of een concert.

• zaterdag 26 mei 2018 @ 13:00
    reactie op (#1) Marjoke

Marjoke, je rijdt toch gewoon op instinct naar Brugge? Maar omdat ik zelf ook hecht aan een goede voorbereiding, denk ik met je mee;-).

Gezien alle ellende rond Antwerpen van de laatste jaren is het helemaal niet gek om via Bergen Op Zoom af te zakken, dan de Liefkenshoek-tunnel te nemen. Dat kost een paar euro, maar is veel prettiger dan de jungle rond Antwerpen. Vervolgens die route bovenlangs Gent: Maerlant woont er in de buurt en kan de meest actuele stand geven. In mijn herinnering is het zo'n betonnen 4-baans 'expressweg' waar je bonkend van stoplicht naar stoplicht rijdt. Het is een avontuur, maar wel iets korter dan de bekende route via Gent.

Verder is Brugge natuurlijk een goed vooruitzicht! Ik schreef recent een recensie over een boek(je) over het Adornes-complex:

http://www.adornes.org/nl

Recensie:

Brugge is nu vooral te typeren als een openluchtmuseum. In haar hoogtijdagen was het een bruisende handelsmetropool in een groot Europees netwerk. De textielproductie vormde de basis, maar er werden ook luxegoederen vervaardigd waaronder kostbare gebedenboeken. De welvaart zorgde ook voor extreme tegenstellingen, die konden ontaarden in oproer, moord en zelfs oorlog met de graaf van Vlaanderen en de koning van Frankrijk. De stad trok veel migranten aan, zowel arbeiders als rijke kooplieden. Tot die laatste categorie hoorde de familie Adornes, oorspronkelijk afkomstig uit Genua. Dit boek beschrijft hun vooraanstaande rol in de Brugse politiek en economie. Hun nauwe band met het Bourgondische hof leverde hen veel voordelen, maar zorgde ook voor gevaarlijke situaties. De hoofdrol is weggelegd voor het stadspaleis dat zij bouwden met als kern de bijzondere Jeruzalemkapel. Deze kerk is een nabootsing van het Heilig Graf in Jerusalem en hangt en staat vol met middeleeuwse kunst. Het boek is een rijk geïllustreerde bezoekersgids, dat een goed beeld schetst van het laatmiddeleeuwse Brugge.

Goed geschreven boek over de Brugse familie Adornes en hun middeleeuwse stadspaleis.

• zaterdag 26 mei 2018 @ 11:21

Vrienden,

We gaan in de vakantie naar Brugge. Dan geeft de routeplanner aan en hij 43, ondergels Vlaanderen en boven Gent langs. Hoe is die route?

Ik kan zelf alleen maar de route via Antwerpen ring en dan naar Gent. Wel neem ik meestal die totaal niet te noorden van Antwerpen. Dus daar heb ik geen probleem mee. 

Heb jullie ervaring met deze route?