63 keer bekeken

26 mei

• woensdag 30 mei 2018 @ 09:48
    reactie op (#4) Calamandja

Goed bezig en herkenbaar. Toch loont het om die wereld in te stappen. Ik heb al zoveel mogen horen (en een beetje meedenken) over Maria van Gelre, waardoor ik de wetenschappelijke en organisatorische uitdagingen ook beter snap. Er zijn echt wel wetenschappers die de deur open zetten voor de liefhebber.

• woensdag 30 mei 2018 @ 07:36
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Ook dank aan diegenen die mij op facebook een hard onder de riem habben gestoken.

Wat binnenhengelen betreft, op internet ben ik constant aan het hengelen naar recente info over Hildegard van Bingen, en dat plaats ik op mijn Scribd pagina; en buiten de middeleeuwen, ik heb er nu het volledige boek van Pierre Trouillez geplaatst over de eerste christenen: Van Petrus tot Constantijn. Dat heeft me toch wat werk gekost, want ik kreeg via mail toch een tiental bestanden binnen die ik aan elkraar moest plakken.

Wat de echte middeleeuwen betreft, verleden week ben ik naar de expo "Haute Lecture" in Brugge geweest, over de start van de boekdrukkunst in Brugge, natuurlijk mooie boeken gezien en de aarzelende start van handgeschreven manuscript naar gedrukt boek, ik zal mijn fotootjes misschien nog o de club plaatsen (voorwaarde is dat het regent natuurlijk)

En morgen ga ik naar de tentoonstelling in Leuven over "Hildegard van Bingen en de Nederlanden", daar zal de Dendermonde-codex wel te zien zijn en wat uitleg hoe dit boek in onze contreien is terecht gekomen (het unieke van dit manuscript is dat er slechts twee werken bestaan met haar liederen, en eentje ervan is die codex), alsook haar briefcontacten met vooramelijk Utrecht denk ik, en daarnaast natuurlijk haar contacten met haar laatste secretaris, Guibertus van Gembloers, hoop ik. 's Avonds pikken we dan een concertje mee met liederen van haar. Dit alles in het kader van het congres "Medieval Mystical Theology in Dialogue with Contemporary Thought". Ja daar ben ik wel jaloers op, op die scholars die op dit domein mogen bezig zijn, dat is nu exact een beetje mijn huidig interessegebied. Als je het programma bekijkt, dan besef je onmiddellijk dat je eigenlijk niets weet, en je je content dient te stellen met hetgeen zij noemen "gepopulariseerde publicaties".

En in het weekend gaan we dan weer eens echt als middeleeuwer ons eten klaar maken op een houtvuur, eeuwig op stap met onze tent naar de Guldensporenslag, die er maar niet komt... het wordt tijd dat ik daarover wat recente foto's laat nemen.

En dan zien we wel weer verder

Gewijzigd op 2018-05-30 07:39:28
  • woensdag 30 mei 2018 @ 07:18
    reactie op (#1) antonius_

Dankuwel voor deze verjaardagsgroeten... When I get older, losing my hair, many years from now.... when I'm sixty-four. We zijn er sneller geraakt dan gedacht...

• dinsdag 29 mei 2018 @ 22:04
    reactie op (#1) antonius_

Peter, nog gefeliciteerd! Met excuus voor de vertraging. Nog bijzondere middeleeuwse zaken kunnen binnenhengelen?

• zondag 27 mei 2018 @ 17:30

was een bizonder goede dag voor het schilderen en aflakken van hekwerk.

Maar vooral de dag van de jaardag van de Voorman. Hoed af voor alle beheer activiteiten van de Bouwers en

het actueel houden van de Middeleeuwen.

Voor jou een jaar een goede gezondheid en vreugde in je hart,

de oude Antonius,

onderschrift.jpg