79 keer bekeken

boekenfront

• donderdag 19 juli 2018 @ 21:33
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

En naast de boeken, hebben we ook nog de tentoonstellingen, cursussen, TV-documentaires.... zorg jij voor het vuur? dan kom ik met mijn kookpotten af...

Gewijzigd op 2018-07-19 21:34:27
  • woensdag 18 juli 2018 @ 18:23
    reactie op (#2) Calamandja

Dit vraagt om een winter-editie van onze bouwersdag waarbij we bij een knapperend haardvuur ons enthousiasme en onze expertises delen...;-)

• dinsdag 17 juli 2018 @ 07:31
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Dat is plezant: de boeken die zo het huis komen binnengevlogen, het land van Cocagne der boeken...de druk van de recensies zou ik er wel niet bijnemen, vooral in deze zonnige periode...

Ik kwam onlangs volgende "middeleeuwse" boekjes tegen op boekenkoopje.nl, aan 'soldenprijs' aangeschaft:

Passie en contemplatie - leven en werk van Aelred, abt van Rievaulx.
    Dit boek gaat over de spirituele theologie en psychologie van een monnik, die leefde in de twaalfde eeuw, geboren in 1110 als zoon van een priester, en uiteindelijk stierf als abt van een van de grootste abdijen van de nieuwe cisterciënzer orde in Yorkshire, Rievaulx. Aelred schreef een aantal historische werken en biografieën, maar is vooral bekend door zijn spirituele geschriften, zoals De spiegel van de liefde en Over de geestelijke vriendschap. In zijn werk toont hij zich een meester in het geestelijk leven en een meester in het taalgebruik. In tegenstelling tot de monniken van de Egyptische woestijn, wees hij op het belang van emoties en vriendschap. Dit laatste bepaalt mede de actualiteitswaarde van Aelreds werk voor onze tijd, met zijn groeiende aandacht voor gevoelens en emotionele drijfveren.

Dialoog tussen een filosoof, een jood en een christen - Pierre Abelard
    De naam van Pierre Abélard wordt door vrijwel iedereen meteen verbonden met die van Héloïse. De bijzondere verhouding tussen deze twee middeleeuwse geliefden heeft zozeer de aandacht getrokken, dat andere aspecten van het leven en de werken van Abélard onderbelicht zijn gebleven.Abélards werken zijn echter van enorme invloed geweest op de theologie en de filosofie. Zijn gedurfde en voor zijn tijd zeer moderne uitspraken leidden ertoe dat enkele van zijn boeken door de kerkelijke autoriteiten werden veroordeeld en verbrand. Tegen het einde van zijn leven, vermoedelijk in 1136, schreef Abélard een werk dat een nog altijd actueel thema behandelt: wederzijds respect en tolerantie tegenover verschillende levensbeschouwingen. In Gesprek tussen een filosoof, een jood en een christen geeft Abélard geen hiërarchisch waardeoordeel en onderstreept hij dat het geloof het gebruik van het gezond verstand niet uitsluit.De tekst biedt ons bij uitstek de kans om kennis te maken met minder algemeen bekende aspecten van het werk van de veelzijdige Abélard.

Beiden zijn tijdgenoten van Hildegard van Bingen, waarmee in andere werken de vergelijking wordt gemaakt, vandaar, en uit de zeer interessante 12de eeuw.

Gewijzigd op 2018-07-17 07:31:30
  • zondag 15 juli 2018 @ 12:28

De laatste tijd heb ik het erg druk met recensies schrijven. Zo ontving ik zelfs 2 boeken over de Friese 'koning' Redbad. DIt heeft natuurlijk te maken met de gelijknamige film...die alom als mislukking wordt beschouwd. De aandacht voor de vroege middeleeuwen is natuurlijk prima.

Deze week ontving ik ook dit boek:

Het gaat over de verhouding tussen de Hollandse steden en de Hanze (waren ze nou wel of niet lid? en wat behelsde lidmaatschap uberhaupt?) met als centrale onderwerp de kapersoorlog die tussen 1338-1442 woedde tussen de Hollandse en Wendische steden. Heerlijk boek!

De schrijver houdt ook een blog bij: https://advanderzee.com/tag/wendische-oorlog/