255 keer bekeken

Geen boontje voor LOONtje....

• woensdag 19 december 2018 @ 17:23
    reactie op (#6) Calamandja

Ik ken het niet, maar ga het wel eens bekijken. 

Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 18 december 2018 @ 15:05
    reactie op (#5) Marjoke

Ik vond ook een lovende recensie over het boek "De dageraad van Holland - De geschiedenis van het graafschap 1100-1300" van Henk 't Jong. Die zal ik eerstdaags nog op de clubhome plaatsen. Misschien heb je het al in je bezit. Ik leerde Henk kennen in het Archeon tijdens re-eactments 14de eeuw, in mijn jongere tijd. HIj is wel verder gaan studeren en zou nu "medievist" zijn. Ik zoek het nog even op. Zie Google books voor de eerste bladzijden.

• dinsdag 18 december 2018 @ 08:34
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Interessant. Ik hen ook boeken over de graven van Holland en Vlaanderen en de hertogen van Gelre. Past wel in de collectie, 

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 17 december 2018 @ 08:33
    reactie op (#3) Calamandja

Ik kan het alleen maar beamen. Er staat overigens een prima interview met Jan Vaes op Youtube. In een half uur komt het graafschap Loon prima voorbij. Daar had ik het bij moeten laten;-)

• maandag 17 december 2018 @ 00:48
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Je leest beter een goed boek denk ik soms of beter gezegd dikwijls; en zoals bij mensen zijn musea soms mooier van buiten dan vanbinnen....

• zondag 16 december 2018 @ 23:20
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

En shoppen, en een culinair gebeuren, en een lustrum. Proficiat met zo'n weekend,

onderschrift.jpg

• zondag 16 december 2018 @ 22:23

Tijdens onze dag in Tongeren maakte ik al melding van de tentoonstelling over het graafschap Loon die recent is gestart in de landscommanderij Alden-Biezen. Dit weekend was ik in de buurt vanwege een prettig lustrum waarbij ook mijn abdis een rol speelt. Na een shoppingdagje in Maastricht hadden we onze overnachting in de culinaire B&B Sapere in Genoelselderen (aanrader!!!!!!!!!!!!!!). Vandaag begonnen we met een verfrissende wandeling rond de commanderij om vervolgens de tentoonstelling binnen te lopen. Het werd een tragische ervaring. Met veel bombast wordt eea aangekondigd, maar binnen waan je je in een ingedut streekmuseum uit de jaren 80. De overdosis aan opgeblazen fotos, gammele maquettes en reproproducties ontnam me de lust om de betreffende bordjes allemaal te lezen. Mijn vriendin werd ook steeds chagrijniger, vooral omdat wij als enige bezoekers continu werden besprongen door onthaaldames op leeftijd. De weinige authentieke objecten stamden uit de archieven en musea uit de directe omgeving en werkelijk nergens ontstond even een gevoel van 'wow'. Hooguit 'wow, nog meer oude kaarten, of beter reproducties van oude kaarten'. Het was helemaal erg dat we hier 12,- pp voor moesten neertellen. Het graafschap Loon had een interessante maar geen imposante geschiedenis. De tentoonstelling probeert er nog een draai aan te geven met een slotakkoord waarin wordt betoogd dat de huidige monarchen van de Benelux dynastiek ook een beetje Loons bloed in de aderen hebben. Ons bloed was intussen danig aan de kook en het liefst had ik mijn geld uit de kassa getrokken. Je kunt zeggen dat hier mensen met liefde voor geschiedenis zijn bezig geweest. Ze hebben echter weinig liefde voor hun publiek. 

We gaven dus maar gauw gas en maakte nog een mooie wandeling op de Jansberg, in het noordelijkste stukje Limburg, vlakbij Nijmegen. Alles bij elkaar een mooi lustrumweekend....maar ik heb nu wel strafpunten bij mijn abdis.