1400 keer bekeken

Mainz, Worms en Trier

• donderdag 01 juli 2010 @ 21:01
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Waarde Abt,

Ik lees op Uw link naar www.kloster-eberbach...usw. dat het handelt om een Uwer

kloosters,

Ik doe m'n best aan te kloppen..

onderschrift.jpg

• donderdag 17 juni 2010 @ 21:17
    reactie op (#3) Marjoke

Ergens in '97 bezocht ik Trier en heb ik me tussen de gelovigen gemengd in de rij voor de "rok". Vraag me niet naar de details, maar ik heb hem gezien. Via google haal ik hem even uiten de mottenballen van mijn geheugen:

holy-robe-1995-c-der-heilige-rock.jpg

• donderdag 17 juni 2010 @ 20:55
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

En volgens de verdere verhalen zou dit zogenaamde hemd zonder naad door Karel V weer gevonden zijn en tijdens zijn tijd gediend hebben als symbool van de eenheid van het christendom. Hij smeekte ook aan Luther om het Hemd zonder naad niet te laten scheuren. Uiteraard kwamen er zeer snel vele scheuren in.

Bestaat dat hemd nog?

Klik hier om naar de website te gaan
  • donderdag 17 juni 2010 @ 20:37
    reactie op (#1) antonius_

Haha, weer een geweldige actie! Perfecte combi en daar tussen natuurlijk genoeg kneuterige Rijnstadjes voor een Kaffee mit Kuchen. Concreet op je vraag ingaand: Mainz heeft een schitterende Dom en een dito Germaans-Romeins Museum. De Binnenstad is verder niet super pittoresk. Worms is natuurlijk helemaal top met haar Romaanse Dom, het Joodse Kerkhof en Synagoge. Weliswaar gerestaureerd, maar perfect relikwie uit de 12/13e eeuw toen er een belangrijke Joodse minderheid in het Rijnland woonde (daar zaten ze overigens al langer). Vanwege de vervolgingen zijn ze verder naar het oosten getrokken, maar hun taal namen ze mee. Daarom is het Jiddisch eigenlijk middeleeuws Duits... Trier is helemaal top. Wel erg toeristisch, maar wat daar allemaal staat! Je hebt zeker 2 hele dagen nodig. Het stikt er van de kerken, met natuurlijk....de Dom als hoogtepunt. Die staat op de plek waar ooit een romeins stadspaleis stond. De resten van dat paleis zijn daadwerkelijk gevonden en nu in het bisschoppelijk museum te zien. Misschien is hier de enige legende met waarheidsgehalte te vinden over keizerin Helena, moeder van Constantijn. Zij zou haar paleis hebben geschonken aan de christelijke gemeenschap om een eerste officiele kerk te kunnen stichten. Deze legende is dus voorzichtig archeologisch bevestigd. de Dom beschikt overigens een belangrijk relikwie: De Heilige Rok... Een kledingstuk dat Jezus ooit gedragen zou hebben. Naar Trier gebracht door....Helena, jaja. Verder in Trier natuurlijk heel veel Romeinse monumenten, niet te missen. Iets buiten de stad ligt de Matthias Abdij. Daar worden de resten vereerd van de evangelist Matheus. Je kunt wel raden hoe die daar terecht zijn gekomen...Dit is overigens weer zo'n typische plek in de heiligenverering. Tot de 12e eeuw was de abdij gewijdt aan 2 lokale heiligen; de eerste (echte?) bisschoppen van Trier. In het pelgrimsgeweld van de middeleeuwen scoorde je niet meer met dat soort oude rotten, dus op zoek naar andere botten. En toen vonden ze ineens...enfin. Leuk toefje lijkt me. Zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Benediktinerabtei_St._Matthias

Ik neem nog even de vrijheid om een suggestie te doen: Als je Worms doet, moet je zeker naar Speyer. Je zou het tweelingsteden kunnen noemen, maar dan is Speyer toch de knapste....

Ook interessant, vlakbij de Rijn, Kloster Eberbach bij Eltville. Check:

http://www.kloster-eberbach.de/content/portal_bereich/kloster__kultur/index_ger.html

En rijd je over de A3, dan kun je hem niet missen: de DOM van Limburg....oei,oei:

dsc07786.jpg

• donderdag 17 juni 2010 @ 18:01

Een trip naar die steden in de 2e helft van augustus igt in het verschiet.

Wat zijn voor een Bouwer the things to do. ?

Red me, help me,

met,

onderschrift.jpg