1510 keer bekeken

En?... Robin Hood gezien??

  • zondag 11 juli 2010 @ 15:07
    #13
    reactie op (#12) bernard-de-clairvaux

    Calamandja heeft gelijk. De eerste Scaraceen kwam uit de serie Robin Of Sherwood en heette Nasir. Omdat hij zo sterk over kwam tijdens de opnames van zijn eerste aflevering, is het slot herschreven en kwam Nasir er bij. Vanaf dit moment doet er in iedere Robin Hood productie (tot deze film dan) een Arabier mee.


     


    Persoonlijk vind ik die serie erg goed, omdat het een stuk realistischer is dan vele andere producties, op het paranormale na. Al geeft het wel mooi weer dat er toen nog een hele sterke volksgodsdienst was die terug ging tot voor de komst van het christendom.


    Maar de bende van Robin was niet een groep van honderde mannen in fel groen, nette kleding. Want hoe had je zo'n groep ooit allemaal van voedsel kunnen voorzien. Maar het was een klein clubje 'horzels' die opgingen in een bos en zich daar goed schuil konden houden en zich redelijk vrij konden bewegen in de dorpen rondom.

    Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 11 juli 2010 @ 09:49
    #12
    reactie op (#11) Calamandja

    Er zal een 'stukje politieke correctheid' meespelen bij de introductie van de saraceen. Eeuwenlang waren moslims immers de erfvijand. Daarnaast biedt de confrontatie met een 'vreemdeling' met hogere normen en waarden dan jezelf natuurlijk een moreel leereffect. Denk aan de bijbelse barmhartige samaritaan. Daarnaast heb ik ooit eens gelezen dat 1 van de graven van de Champagne (Thibault de zoveelste) tijdens de kruistochten bevriend raakte met een moslim en dat de man met hem meeging naar Frankrijk en...de roos introduceerde in de Franse hofcultuur. Hier ligt ook ergens het ontstaan van de Roman de la Rose. Maar de klok en klepel heb ik nog niet bij elkaar gekregen...

  • zaterdag 10 juli 2010 @ 22:01
    #11
    reactie op (#10) Marjoke

    Ik heb hem niet gezien in deze film, maar er doen geruchten de ronde dat deze film slechts een introductie is en dat een tweede deel volgt, waarin deze saraceen zijn intrede zou kunnen doen. In andere Robin Hood films was sprake van Nasir de saraceen of moslim, voor het eerst in de versie Robin Hood and the sorcerer van 1983. Saraceen is een term die in de middeleeuwen werd gebruikt voor moslims. Wanneer weet ik niet...

  • zaterdag 10 juli 2010 @ 18:57
    #10
    reactie op (#9) Calamandja

    Nu we het over de "bij" figuren hebben, even een kennisvraagje. Weet iemand hoe het gekomen is dat er een scaraceen in het verhaal zit?


    Wanneer is die er bij gekomen?


    Ben benieuwd of iemand dat weet


    Zit er eigenlijk in deze film een scaraceen?

    Klik hier om naar de website te gaan
  • zaterdag 10 juli 2010 @ 13:54
    #9
    reactie op (#8) bernard-de-clairvaux

    Nog wat verder gezocht over het bestaan van Little John. Misschien niet echt bestaan, maar wel een middeleeuwse figuur in de zin dat hij onderdeel is van de balladen en de legenden van die tijd:


    Little John




    From Wikipedia, the free encyclopedia




    Little John was a fellow outlaw of Robin Hood, and was said to be Robin's chief lieutenant and second-in-command of the Merry Men.


    Folklore


    He appears in the earliest recorded Robin Hood ballads and stories.[1] He also appears in the earliest chronicle references to Robin Hood, by Andrew of Wyntoun in about 1420 and by Walter Bower in about 1440, neither of whom refers to any other of the Merry Men, suggesting that Little John was particularly associated with him.[citation needed] In the early tales, Little John is shown to be intelligent and highly capable. In A Gest of Robyn Hode, he captures the sorrowful knight and, when Robin Hood decides to pay the knight's mortgage for him, accompanies him as a servant.[2] In Robin Hood's Death, he is the only one of the Merry Men that Robin takes with him.[3] He is also known to have disagreements with Robin Hood. In the 15th-century ballad most commonly called "Robin Hood and the Monk", after being ill-treated by Robin, Little John leaves in anger. When Robin Hood is captured, it is Little John who plans his leader's rescue. In thanks, Robin offers Little John leadership of the band, but John refuses. Later depictions of Little John portray him as somewhat less cunning than his medieval incarnation.


    The earliest ballads do not feature an origin story for this character, but one was soon to follow. According to a 17th-century ballad, he was a giant of a man (at least seven feet tall) who was named John Little. Robin Hood first encountered him when he tried to prevent Robin from crossing a narrow bridge. The two men then fought with quarterstaves, and Robin was knocked into the river. Despite having won the duel, John agreed to join his band and fight alongside him. He was baptised by the Merry Men and then called Little John, as he most certainly was not Little. This scene is almost always re-enacted in movie and television versions of the story. In some modern film versions, Little John loses the duel to Robin.



    200px-Tomb_of_Little_John_14-04-06.jpg

    magnify-clip.png

    Little John's grave in St Michael's Church graveyard, Hathersage.



    Starting from the ballad tradition, Little John is commonly shown to be the only Merry Man present at Robin Hood's death.


    Despite a lack of historical evidence for his existence, Little John is reputed to be buried in a churchyard in the village of Hathersage, Derbyshire. A modern tombstone marks the supposed location of his grave, which lies under an old yew tree. This grave was owned by the Nailor/Naylor family, and sometimes some variation of "Nailer" is given as being John's surname. In other versions of the legends his name is given as John Little, enhancing the pun of his nickname.


    In Dublin, there is a local legend that suggests that Little John visited the city in the 12th century and perhaps was even hanged there.[4].


    Little John was also a figure in the Robin Hood plays or games during the 15th to 17th centuries, particularly those held in Scotland.


    There are many historical figures named Little John and John Little, but it is debatable which – if any – are the inspiration for the legendary character.


    [edit] Appearances in other media


    Alan Hale, Sr. played the role of Little John in three movies. He first played Little John as a young squire in 1922's Robin Hood starring Douglas Fairbanks. He reprised the role opposite Errol Flynn's Robin in 1938's The Adventures of Robin Hood. And finally, he played an older Little John opposite John Derek, as Robin's son, in Rogues of Sherwood Forest from 1951.


    Other notable film and TV Little Johns include Archie Duncan in the 1950s TV series, Nicol Williamson in Robin and Marian, Clive Mantle in the 1980s TV series Robin of Sherwood, Phil Harris as the voice of Little John the Bear in the 1973 Disney animated film Robin Hood, Nick Brimble in 1991's Robin Hood: Prince of Thieves, Eric Allan Kramer in 1993's Robin Hood: Men in Tights, and Kevin Durand in 2010's Robin Hood.


    In the BBC's 2006 version of the tale, Robin Hood, Little John is played by Gordon Kennedy. John meets Robin when his band of outlaws tie up and steal from Robin's band. He dislikes Robin immediately, but soon accepts that Robin is trying to help the people of Nottingham and joins with him. John also has a wife called Alice and a son, both of whom believe he is dead until late in the first series. John is the oldest of the outlaws, and fights with a quarterstaff.


    In the Star Trek: The Next Generation episode "Qpid", Little John is portrayed by Commander William T. Riker, as part of Q's recreated fantasy of Robin Hood


    [edit] Name History


    Little John comes from the old Belgium Franconian origin name Jenkin. The English translation is "Little John" or more literally "John the little."[5] He was once given the name "Reynolds Greenleaf" for disguise.


    Jen/Jean (pronounced "Jon") being a diminutive of Jehan/Jehannes* (John/Jonathan*) followed by kin/ken meaning little creating Jenkin or Jenken. *(Referred to as Johannes in the Latin and Germanic referring to the Bible name John.) [6] The name "Jenkin" or "Jenken" first use in England is seen as early as 1086 as a diminutive of the English form of John.[7][8] It was often translated from the Dutch/French as "John the younger" or seen as "John Jenken." The non-diminutive Jehan/Jehannes (pronounced "Jo-han/Jon-athan") was also translated into English as John. When Jen/Jean is present, usually given to a younger child, Jehan/Jehannes is listed as "John the elder" but, never translated as "Big John."


    [edit] Other references


    "Little John" used as term of endearment for person with qualities related to that of being "little". Definition is fluid, but assigning the title "little" typically relates to a person who expresses kindness, compassion, empathy, and a certain level of optimism and joy toward life and other people. It also functions as an ironic name in this case, due to John being physically enormous.


    [edit] References


    1. ^ Jeffrey Richards, Swordsmen of the Screen: From Douglas Fairbanks to Michael York, p 190, Routledge & Kegan Paul, Lond, Henly and Boston, 1988

    2. ^ Holt, J. C. Robin Hood p 17 (1982) Thames & Hudson. ISBN 0-500-27541-6.

    3. ^ Holt, J. C. Robin Hood, p 25, Thames & Hudson. ISBN 0-500-27541-6.

    4. ^ http://comeheretome.wordpress.com/2010/04/20/little-john-and-dublin/

    5. ^ Think Baby Names - http://www.thinkbabynames.com/meaning/1/Jenkin

    6. ^ An Etymological Dictionary of Family and Christian Names With an Essay on their Derivation and Import; Arthur, William, M.A.; New York, NY: Sheldon, Blake, Bleeker & CO., 1857

    7. ^ Dictionary of American Family Names, Oxford University Press, ISBN 0-19-508137-4

    8. ^ About the Jenkins' Family Name: http://www.djenkins.org/blog/?page_id=45


    [edit] External links


    Disputed/alleged burial locations:


  • zaterdag 10 juli 2010 @ 13:36
    #8
    reactie op (#7) Calamandja

    Onze hoofdbouwer zegt het weer treffend. De te strakke broek van Errol Flynn heeft mij ook op het spoor van de middeleeuwen gezet. Net als de technicolor ridders van de tafelronde. Als cluppers zijn we prima in staat de balans tussen Wahrheit und Dichtung te bewaken. Het is een terugkerend thema op onze clubdagen. Ik vind het juist leuk dat films zoals Gladiator en Robin Hood mensen in verleiding brengen om ons 'wereldje' te betreden. Een goed boek of een googleronde brengt ze vanzelf op het rechte spoor...en misschien wel naar onze Clubs!


    knights_of_the_round_table.jpg


    nog even over Brasilia: Deze stad is juist een toonbeeld van (moderne) romantiek. Oscar Niemeyer ziet tenslotte elk gebouw als een vrouwenlichaam. Check zijn schetsboeken maar eens...


    610x.jpg

  • zaterdag 10 juli 2010 @ 12:05
    #7
    reactie op (#6) antonius_

    Naast adoratie voor wetenschap is er ook nog de adoratie voor de harmonie of mag ik het naiefweg "schoonheid" noemen: de ridder te paard, imponerend, de harmonie van een op het eerste zicht slordig gestructureerd middeleeuws gehucht, de echtheid van de kledij (geen synthetisch gedoe), de strijd tegen onrechtvaardigheid, de stoerheid van een burcht, het mystieke van een kathedraal, de mensen op het veld, de mensen op een feest, de verliefde blik van marion, ... ja dan wil ik wel eens belogen worden. Het zicht op Carcassonne, zo zag er een middeleeuwse stad uit. Nee zegt de wetenschapper, dit is een mooi staaltje techniek van overdreven middeleeuws uitziende heropbouw, Brugge als middeleeuwse stad, nee, nee dit is terug een romantische stadsarchitect, etc...


    Dan ben ik graag belogen, als het over dergelijke zaken gaat. Heeft Long John al dan niet bestaan. Niet belangrijk. Was er een strijd van burgers - al dan niet op paarden - die hun rechten opeisten. Dat is wel belangrijk. We zien in de film Jan zonder Land en de aanzet tot de Magna Charta. We voelen aan, dit is een interpretatie, als andere, we genieten. We keren terug en zoeken de link op tussen Robin Hood, Jan zonder Land en Magna Charta, en we vinden alles via Google.


    Zou ik op de middeleeuwen verliefd zijn geworden indien toen ook alles rechtlijnig zoals Brasilia in beton zou zijn gegoten. Ik denk het niet. Zoekt de niet-strandtoerist niet automatisch de mythische middeleeuwse steden op omdat hij op zoek is naar authenticiteit? en schoonheid ?


    Wat staat ie daar te doen in Florence, in de hete zon staan wachten op een rij om een aantal middeleeuwse of renaissance schilderijen te bekijken in de Ufizi? Is die wachtende niet op zoek naar schoonheid. Want wat kan anders zo een oud schilderij dat diende als bluf behang hem nu nog vertellen in onze eeuw van moderniteit. Mythische schoonheid.


    Diversiteit en kleur onder de clubleden. Mooi.

  • zaterdag 10 juli 2010 @ 11:16
    #6
    reactie op (#5) Calamandja

    Dit kan niet zonder gevolg blijven.


    Ik heb alle documenten doorgenomen. Een kleine wetenschappelijk verantwoorde greep:


     


    "Little John,......helaas is er nog minder bewijs voor zijn bestaan dan voor Robin Hood het geval is.....".


    Het geheeel berust op "niet waar".


    De adoratie is dus een dwaling; de paarden die je tegemoet rennen een vergissing...


    met,


     


     


     


     

    onderschrift.jpg

  • vrijdag 09 juli 2010 @ 23:24
    #5
    reactie op (#4) antonius_

    Beste Antonius,


    Naast het forum, met us gewaardeerde bijdragen hebben we zowel links als rechts op de Kathedralenclub, wat versiering van de club met letters, die door clubs.nl als Nieuws zijn betitetld. Een van die nieuwsberichten, links of rechts, geeft wat uitleg over Robin Hood. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is er zelfs een historicus die er zijn mening over geeft. Om dit "nieuws" te vinden (dat intussen oud is geworden) dien je wel te "scrollen" naar beneden, na een kleine inspanning, helaas, zal je het wel vinden.

    Ten tweede had ik nog een opmerking op de kathedralen die u tegemoet kwamen op deze club. Inderdaad dit is gebeurd op deze club, kathedralen op de achtergrond. Mijn excuses, want dit past niet op deze club. Want deze club gaat effectief niet over kathedralen, maar over de bouwers ervan, namelijk de middeleeuwers, die u nu te paard tegemoet rijden als je aanlogt. Per auto zou volledig verkeerd zijn.


     


     

  • vrijdag 09 juli 2010 @ 18:13
    #4
    reactie op (#3) Marjoke

    de oude Antonius begrijpt dit niet allemaal en behoeft daarbij enige begeleiding.


    Gebruikelijk was (en behoort te zijn) een achtergrond van een Kathedraal, maar sinds een wijle


    komt je een paard tegemoet als u op de Club aanvangt.


    Wie is Robin Hood op de foto, opdat we dat allen weten en gaat Robin de strijd aanvangen


    alswel ook winnen,


    met,

    onderschrift.jpg