635 keer bekeken

Art, idees, histoire

• zaterdag 10 juli 2010 @ 22:36
    reactie op (#3) antonius_

Ik lees elders het volgende:

Histoire des mentalités

Duby was ook een pionier in wat hij en andere Annalistes historici in de jaren '70 en de jaren '80 de „geschiedenis van mentaliteiten,“ noemden of de studie van de waardesystemen en hoe zij wereld veronderstelden. In boeken als De drie Orden en Kathedralenbouwers, toonde Duby hoe de ideële en de sociale werkelijkheid in dynamische verhouding ten opzichte van elkaar bestonden.

• zaterdag 10 juli 2010 @ 16:30
    reactie op (#3) antonius_

mens en kunst zijn even belangrijk. Ik moet echter bekennen dat ik me toch vaak door esthetiek laat leiden. Soms brengt de schoonheid je indirect in contact met het leven van de gewone mens. In de abdij Salem bij de Bodensee staan schitterende barokke paardenstallen, met stucwerk, fresco's en beeldhouwwerk. De paarden van de abt hadden het beter dan de pachters op zijn uitgebreide landerijen: http://www.schloesser-magazin.de/de/341904.html?image=348337

Gewijzigd op 2010-07-10 22:04:34
  • zaterdag 10 juli 2010 @ 13:42
    reactie op (#2) Calamandja

dit gelijkt op een gekuiste versie van AbsoluteFacts.nl

Uit het voorwoord dat GB in Beaurecueil in november 1975 schreef voor de

verzamelde uitgaven van De kathedralenbouwers duidt GB in hoofdzaak op de Kunstwerken (art).

In latere tijd zal stellig de mens meer op de voorgrond zijn gekomen. Op deze site zie ik zelfs een 

titel als Edelvrouwen terug komen.

Beiden de mens en het kunstwerk zijn de moeite om beschouwd te worden.

onderschrift.jpg

• zaterdag 10 juli 2010 @ 12:18

Georges Duby (1919-1996)

Franse historicus

De Franse historicus Georges Duby (1919-1996) hield zich vooral bezig met de mentaliteit en levenswijze van de mens in de middeleeuwen.

Televisie en boeken

Van de naoorlogse Franse historici was Georges Duby het meest geliefd. Via de televisie en zijn boeken wist hij zijn gedachten over te dragen op een breed publiek.
    Georges Duby was een vertegenwoordiger van de stroming die er naar streeft het verleden in al zijn aspecten te bestuderen. Zij richtte zich dus niet alleen op de politieke geschiedenis, maar probeerden de mens, in bijvoorbeeld de middeleeuwen, een gezicht te geven. Volgelingen van deze stroming worden annalisten genoemd. Het beroemdste tijdschrift van de annalisten is "Annales".
    Georges Duby gaf sinds 1970 les aan het Collège de France. Duby overleed in 1996 in de streek, waar hij zo aan was gehecht, Aix en Provence.

Dus bij Duby denk ik aan "Mens in de middeleeuwen" en niet aan "Art", misschien aan "Idees" en een  welbepaals soort geschiedenis, namelijk de geschiedenis van de mentaliteit en van die gewonen mens of burger. Mijn zoektocht is nog altijd, hoe leefde deze mens ?, wat dacht hij ?, was ie bang door die "mindset"? en hoe komt het dat hij zo dacht ?, en dan gaan we verder naar de roots van zijn denken, de eerste kerk, het einde van het Romeinse Rijk, waarom is Aristoteles verboden lectuur, en hoe komt hij toch terug via de Arabierne in Spanje, een zoektocht een leven lang.

• zaterdag 10 juli 2010 @ 11:25

zijn de kernbegrippen die Georges Duby hanteerde bij zijn boeken die gaan

over een bepaald soort Middeleeuwen.

De Meesterwerken (zelve) vormen de VERPLICHTE MARSROUTE.

Andere opvattingen dienaangaande lijken mij dwaling. In te haken op films die gebruik maken van niet bestaand hebbende personen en van celluloid van 2010 bijna ketters.

met,

onderschrift.jpg