1905 keer bekeken

schetsboek Villard de Honcourt

• woensdag 14 juli 2010 @ 21:52
    reactie op (#13) maerlandt

Succes met die baksteen in je maag, maerlandt!

• woensdag 14 juli 2010 @ 17:38
    reactie op (#11) Calamandja

haha,beste vrienden ik kom effetjes piepen na lange tijd, want ik voelde mijn oren tuiten bij het noemen van mijn naam.6.gif

ben inderdaad heftig bezig met de verbouwing ,maar jammer genoeg geen kathedraal of vesting.ik moet jullie nu laten en voort den bouwe trekken.tot dan en blijf volgen!4.gif

• woensdag 14 juli 2010 @ 09:05
    reactie op (#11) Calamandja

Laten we dan concluderen dat 'we met z'n allen' in de traditie staan van Villard de Honnecourt! Leve de cohesie en op naar het volgende onderwerp!

• woensdag 14 juli 2010 @ 01:19
    reactie op (#9) bernard-de-clairvaux

Zijn we niet met zijn allen in dezelfde case? Of zit er hier een professional onder ons ? Hopelijk niet, want daar krijg ik kippevel van, van die wetenschappelijke correctheid. Of had je het over een professionele bouwer, zoals maerlandt bezig is aan zijn huis, die zou wel een kathedraal kunnen bouwen, of tenminste een kapel, of toch een mooie kloostergang. Of niet soms?

Een speldje ken ik niet, wel een lintje...

• dinsdag 13 juli 2010 @ 20:03
    reactie op (#8) antonius_

Dat speldje vind ik een goed idee. En als we een betere tegen komen dat speldje zeker weer inleveren, ach ja, het is crisis.

groetjes, willeke

• dinsdag 13 juli 2010 @ 19:24
    reactie op (#8) antonius_

Ergens wordt het volgende geconcludeerd over Villard.d.H.: "The most that can be accurately claimed is that the Portfolio of Villard de Honnecourt records in visual form the multitude of interests of an intelligent, well-traveled 13th-century Picard and consists of drawings possibly but not certainly made for mnemonic use as a model book." Zijn schetsboek, was misschien gewoon het geheugensteuntje van een belangstellende reiziger, die pas later wat adviezen en commentaren toevoegde aan zijn tekeningen.

Onze eigen Calamandja is dus een waardige opvolger: geen professional, maar een toegewijde liefhebber met oog voor het detail en de behoefte zijn verwondering met anderen te delen.

xxxvii02.jpg

• dinsdag 13 juli 2010 @ 18:13
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

Voor onze club is hij dus van EMINENT belang.

kan hij geen speldje krijgen tot we een nog betere tegenkomen ?

onderschrift.jpg

• dinsdag 13 juli 2010 @ 15:12
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

Dat is inderdaad uniek.

Klik hier om naar de website te gaan
  • dinsdag 13 juli 2010 @ 14:39
    reactie op (#5) Marjoke

Misschien nog wel het meest interessant is, dat hij wellicht geen architect/metselaar was (gezien de fouten), maar een metaalwerker of kleine ambachtsman wiens schetsboek "per ongeluk" is overgeleverd. 

• dinsdag 13 juli 2010 @ 07:39

Bijzonder verhaal. Ik hoop alleen niet dat die mooie tekening van die kerktoren ook precies zo is uitgevoerd. Want dan is die scheef en krom 40.gif

Klik hier om naar de website te gaan