829 keer bekeken

george duby en bernard

• woensdag 14 juli 2010 @ 23:46
    reactie op (#1) antonius_

Bestand:BernhardClairvaux Lactatio SourceUnknown.jpgIk heb het boekje in mijn kast, ik dacht uitgelezen, maar totaal vergeten. We zullen dat eens dienen op te frissen.

Ik vond bij het zoeken over welk boek het eigenlijk ging, volgende miniatuur mbt Bernard: Bernard ontvangt melk uit de borsten van de Maagd Maria. De scène is een legende die zich naar verluidt zou hebben afgespeeld in de Kathedraal van Speyer in 1146.

Als je het over reliegieuze architectuur hebt dan heb je volgende website: http://architecture.relig.free.fr/index.php

Waarom was ik aan het zoeken, wel, en zo maken we weer de cirkel rond naar de pelgrimtocht, of in elk geval de bakstenen langs die tocht, van onze clubvriend naar Compostella, ik zocht naar Vézelay en de link met Bernard. Ik dacht dat Vézelay zijn stempel droeg, wegens de soberheid maar nee het betreft volgens mij een Cluniaans of Cluniaenzer (of hoe zeg je dat) gebouw. Bernard was bekend om de soberheid die hij in de Kerk bracht: Cluny was te hoog en Vézelay, waar hij de Kruistocht predikte, was teveel versierd hij had het dan over de door iedereen gekende fantastische kapitelen. Cisterzienser gebouwen zijn de volgende:

Liste des abbayes cisterciennes traitées dans le site

Beaulieu
    Bebenhausen (Allemagne)
    Bonport
    Chaalis
    L'Epau
    Fontaine Guérard
    Fontenay
    Fontfroide
    Longpont
    Maulbronn (Allemagne)
    Noirlac
    Ourscamp
    Pontigny
    Royaumont
    Vallbona de les Monges
    Villelongue

• dinsdag 13 juli 2010 @ 20:27

Ik heb maar 1 boek van George.

Ik heb antiqbook.nl eens ingetiept.

En zowaar George schreef veel over het dagelijke leven maar schreef ook:

Bernard van Clairvaux en de cistercienzerkunst, (1989).

Voor 7,50 ben je koopman.

De verwantschap tussen de Abt en onze voorman is dus al van oudsher,

met

onderschrift.jpg