1972 keer bekeken

De kruistochten

• zondag 25 juli 2010 @ 19:56
    reactie op (#7) antonius_

Inderdaad, beste Antonius, die Kathedralen, die bakens in de ruimte, die er nog steeds staan na al die jaren. En die iedereen wil bewaren. Die meesterwerken van onze voorouders. Ik denk niet dat onze "moderne" stad-, gerechts-, en andere monumentale huizen even lang zullen bewaarde worden.

Nu je het over Amiens hebt, de kathedraal wordt er in de vakantie verlicht op die wijze dat ze er uitziet zoals ze er in de middeleeuwen in realiteit uit zag: vol kleur: www.amiens-cathedrale.fr/home.html

Amiens_33575_6-AMIENS-17-06-06-la-cathedrale-en-couleurs-24.jpg

Amiens_33541_6-AMIENS-17-06-06-la-cathedrale-en-couleurs-11.jpg

• zaterdag 24 juli 2010 @ 22:41
    reactie op (#6) Calamandja

"ik kan het ook niet meer volgen" is natuurlijk ook hetgeen de oude Antonius! passeert. Dinghen en saecken gaen ook so vlug voorbij en dan moet ge weer putten uit het geheugen.

Om een beetje in de leer zuiver te blijven heb ik me verblijd door de De kathedralenbouwers te herlezen. In het drieluik van HET KLOOSTER, DE KATHEDRAAL (waaronder God is licht) EN

HET PALEIS is de Oude Antonius geraakt op bladsijde 104.

Georges Duby is beschouwender/toeschouwender dan Frits van der Meer. Frits van der Meer stelt

zekerheden vast, denk ik zo. Frits heeft zo een heel groot boek De Apocalypse gemaakt.

Niet om daar vragen over te stellen, maar om vast te stellen dat het zo is/wordt.

Kees Fens nam hij mee naar Amiens om daar door de ramen het Licht aan de andere kant te zien, en Kees - niet de eerste de beste - heeft daar over geschreven en verkondigd.

Daarom ben ik ook naar Amiens geweest: wat is daar door die ramen heen te zien.......

Al met al een bisondere movement in die periode: welk organische kracht heeft dat al in beweging gebracht om zonodig kathedralen te gaan bouwen ?

Daarom is het goed dat er op clubs "KATHEDRALENBOUWERS' is.

Met groet en geniet nog een week van de Tour de france vooraleer de Jupiller league

weer alle aandacht vraagt.

onderschrift.jpg

• zondag 18 juli 2010 @ 22:42
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Ik kan ook niet meer volgen, ik twijfelde of het een echt nieuw boek was of een heruitgave met nieuwe kaft, er wordt immers veel gepubliceerd over de kruistochten de laatste tijd. Ik zal de bespreking van Trouw als nieuwsbericht publiceren op de clubhome.

Dank voor de tip, beste Antonius.

Gewijzigd op 2010-07-18 22:50:22
  • zondag 18 juli 2010 @ 21:08
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Genoteerd!

groetjes, willeke

• zondag 18 juli 2010 @ 20:22
    reactie op (#3) suna

de laatste jaren is er veel geschreven over de kruistochten, maar ook over de cultuur en wetenschap in Moors Spanje. Allemaal tegen de achtergrond van de huidige spanning in en met het Midden-Oosten. In dat kader is de film Kingdom of Heaven ook een aanrader. Een paar maanden geleden de lange versie op tv gezien.

• zondag 18 juli 2010 @ 19:04
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Dit boek wakkert in mij de interesse in kruistochten weer aan. Omdat mijn buidel niet toereikend is voor het kopen van een nieuw boek, heb ik in onze bibliotheek gekeken naar het recentste boek over kruistochten. Uit 2006: De kruistochten van Malcom Billings.

Groetjes, willeke

• zondag 18 juli 2010 @ 11:07

Die Asbridge is een lekkere knul. Een tijdje geleden kocht ik zijn boek over de 1ste kruistocht...komt ie daarna met een totaaloverzicht over alle kruistochten. Hij schrijft overigens lekker weg, dus dit nieuwe boek is bij voorbaat een aanrader.

• zondag 18 juli 2010 @ 10:33

Dagblad TROUW doet verslag van de vertaling van het boek van Thomas Asbridge

"De Kruistochten".

Wel een goede conclusie: ....de kruistochten moeten blijven waar ze thuishoren: in het verleden.

onderschrift.jpg