1551 keer bekeken

De "kathedraal" van Dordrecht

• vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:54
    reactie op (#19) antonius_

tja, we kunnen het niet laten he! En jij gaat binnenkort ook weer middeleeuws snuisteren in Duitsland!

• donderdag 05 augustus 2010 @ 22:56
    reactie op (#18) Calamandja

een korte reactie van de Oude Antonius! op alle reacties.

Het gist en borrelt weer op de club.

Dit is genieten,

onderschrift.jpg

• donderdag 05 augustus 2010 @ 14:21
    reactie op (#12) Marjoke

Inderdaad gelijk heb je in tweevoud, het is een kerk in "Maaslandse romaanse bouwkunst"; zo las ik toch op de volgende website bij het zoeken naar een plaatje van de kerk van Nijvel: http://www.nieuwsbronnen.com/veronakapel/maasland.html

• donderdag 05 augustus 2010 @ 14:08
    reactie op (#15) Calamandja

Prima denkrichtingen wat mij betreft, samengevat: alles open en dat is goed zo! Ik heb ook even geen zicht op middeleeuwse tentoonstellingen, maar hou mijn ogen natuurlijk open. We komen vast met zijn allen op een goed idee.

Over UNESCO: ik wordt een beetje chagrijnig van de rechtlijnigheid van die club. Sowieso: over 10/20 jaar heeft elke toeristische attractie zo'n 'label' en dan is het niks meer waard.   Waarom is de stelling van Amsterdam officieel erkent? Het is echt niet van cultuur/historisch wereldbelang. De Maginotlinie is dat duidelijk wel, maar staat niet op de lijst. Ofwel: arbitrair en politiek gedoe.

Had de uitbreiding van het museum in Leuven gemogen van de UNESCO, omdat het boven de oude gevels uitsteekt...? Ik weet alleen dat je nu een veel mooier zicht hebt op de rest van het erfgoed en meer tentoonstellingsruimte voor het behoud van roerend erfgoed. Het muziekgebouw in Brugge past in mijn beleving prima bij de stad en biedt een uniek uitzicht op de stad en haar torens, dat je elders niet kon krijgen. Daarbij Brugge is anders teveel een copie van Bokrijk.

• donderdag 05 augustus 2010 @ 13:59
    reactie op (#13) bernard-de-clairvaux

Inderdaad een interessante website, heb ik onmiddellijk bij mijn linkpagina toegevoegd (middeleeuwen.2link.be), de links van deze club, daar zie ik geen doen meer aan. Ik zou alles willen deleten, en opnieuw starten met elke nieuwe tip, zoals deze.

Een interessante website, wat Belgische stenen betreft is de volgende: http://www.belgiumview.com/. Het interessante ervan is dat ja via de links aan de linkerkant, kan kiezen per soort of functie, of stijlperiode. En als je dan soort of functie kiest, heb je een lange lijst waaruit je kan kiezen. Je kan bijvoorbeeld kiezen, bij religieus, "kathedraal" en je krijgt de kathedralen van België: http://www.belgiumview.com/belgiumview/termpage.php4?code10=1&naamlike=000105&volgnummer=&taal=1&voterid=&bg=sri2bg&blad=soort&pictoshow=main&fromrecnbr=&prvviewid=&hoofdbladvan=soort&bijbladvan=soort&term=Kathedraal&vanview=

• donderdag 05 augustus 2010 @ 13:44
    reactie op (#9) bernard-de-clairvaux

Snel gevonden, maar voor een kathedralenbouwer was dit een makkie want de foto was al op de clubhome gekomen en bevindt zich nu in het fotoalbum "Romaanse kerken". Ik was gefascineerd door de prachtige voorgevel (of is het de achtergevel?).

En qua restauratie al dan niet correct, is er in Vlaanderen heel wat discussie over Brugge. De Unesco is tussengekomen, na klachten van plaatselijke erfgoedverenigingen over het gevoerde beleid, en vraagt een volledige bescherming van de volledige binnenstad (ipv nu een aantal sites zoals begijnhof, markt, etc...). Het feit dat je een Unesco plakkaatje aan de ingang van je stad kan plaatsen, of op je toeristische websites brengt waarschijnlijk wel geld in het laatje, maar dat je natuurlijk niets meer mag aanpassen is voor veel Bruggelingen een stap te ver. Ik persoonlijk zou de Unesco volgen en alles "vast" houden. Nieuwe gebouwen moeten dan wat buiten de historische binnenstad geplaatst worden, zoals het nieuwe concertgebouw, en het nieuwe station dat ze aan het bouwen zijn. Een toerist (en ik zelf) komen toch kijken naar die middeleeuwse charme (al dan niet prachtig nagebootst in de jaren 1700) die een zekere harmonie uitstraalt. Als ik naar Toscane trek, heb ik ook geen boodschap aan de nieuwe (voor mij storende) gebouwen, die tussen de "oude stenen" worden neergepoot. Ik zal dan wel een ultra conservatief zijn veronderstel ik (althans, wat stenen betreft).

Voor wat onze clubdag betreft, had ik een aantal ideetjes:

1° Het hoeft niet altijd afwisselend België (Vlaanderen) Nederland te zijn. Er zijn nu eenmaal meer Nederlandse clubleden dan Vlaamse, en Nederland is nu eenmaal groter dan België. Het mag dus voor mijn part ook twemaal na elkaar Nederland zijn. Bijvoorbeeld, indien er een belangrijke middeleeuwse tentoonstelling mocht zijn, dan kunnen we de clubdag aan deze kapstok hangen. Of we kunnen het ook anders bekijken; als we over Vlaanderen (en België) spreken dan beschouwen Noord Frankrijk (Frans Vlaanderen) en het zuiden van Nederland (waaronder Zeeuws Vlaanderen, Limburg, Brabant) ook als Vlaanderen. Zo beschouwen we dan Maastricht bijvoorbeeld als Vlaams (want die stad heb ik nog niet bezocht).

2° Indien het effectief België zou worden dan zouden we er een Waalse gelegenheid kunnen van maken. Ofwel een grote stad ofwel één of meerdere kleinere gemeenten. We kunnen dan een rondritje maken, want in Wallonië zijn naast mooie kerken ook nog een pak mooie kastelen te vinden.

Voilà enkele ideetjes; ik zou zeggen we zien wel, ik heb voorlopig wel geen weet van een belangrijke middeleeuwse tentoonstelling volgend jaar, maar ik zal misschien wat googelen, om te zien of iets op komst is dat we nog niet beseffen.  

Gewijzigd op 2010-08-05 13:47:15
  • donderdag 05 augustus 2010 @ 13:22
    reactie op (#13) bernard-de-clairvaux

Wat een juweeltjes

Klik hier om naar de website te gaan
  • donderdag 05 augustus 2010 @ 13:19
    reactie op (#12) Marjoke

eh...even googlen...

http://www.kerkeninvlaanderen.be/pages/kerk_00644.htm

en by the way ik leen mijn kennis natuurlijk ook ergens, zie en lees:

http://www.kerkeninvlaanderen.be/pages/kerk_01681.htm

• donderdag 05 augustus 2010 @ 12:56
    reactie op (#11) bernard-de-clairvaux

Dat klopt. De grens van Frankrijk en het Duitse rijk lag ruwweg bij de Schelde, grens Henegouwen, Brabant, naar Metz / toul, Verdun richting de Franche Comte.

Maar ondanks die grens, was er wel een groot verschil in stijl tussen de schelde en de rijnstreek.

Welke kerk bedoel je in Gent?

Klik hier om naar de website te gaan
  • donderdag 05 augustus 2010 @ 12:05
    reactie op (#10) Marjoke

Jouw waarneming klopt helemaal! Als je in gedachte neemt dat de Schelde ooit de grens was tussen het 'franse' westfrankische rijk en het 'ottoonse' duitse rijk, dan vallen dit soort architectonische bijzonderheden beter op zijn plaats. Zelfs in Gent staat een kerk die bijna Maaslands aandoet en hetzelfde geldt voor de kathedraal van Verdun in NO-Frankrijk. Dit was ooit 'Duits' gebied. Ook de Sint Goedele in Brussel had een Romaanse voorganger met een Westwerk a la 'Maastricht'.