1267 keer bekeken

Lille / Rijssel

• maandag 09 augustus 2010 @ 11:18
    reactie op (#14) Marjoke

Ik meende altijd dat het een italiaans verkleinwoord was van 'citta', kleine stad dus. Maar dat kan ik zogauw niet terugvinden. Eigenlijk moeten we deze zoektocht natuurlijk voortzetten in de betreffende club...

• maandag 09 augustus 2010 @ 07:37
    reactie op (#13) Calamandja

In noord Italië ergens tussen Verona en Venetië is een stadje Citadella. Dat is geen stervormige stad. Ook niet omgeven met vestingwallen. Maar wel rond en omgeven door een oude stadsmuur. Echt een leuk stadje om door en om heen te lopen.

Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 08 augustus 2010 @ 22:13
    reactie op (#12) Marjoke

Wel even gegoogeld, want de oorsprong van een naam interesseert me, en zegt veel over de oorsrpong van het voorwerp in kwestie; immers "Nomen est omen" (cfr. de naam van de roos)

Het woord is afgeleid van het Italiaanse città ideale: de ideale stad, in de Renaissance uitgevonden. Een citadel wordt ook wel een dwangburcht of een dwangkasteel genoemd.
    Ik lees echter ook: een vaak stervormige versterking die een vestingstad domineert teneinde de inwoners van die stad onder bedwang te houden. Bekende citadels zijn te vinden in 's-Hertogenbosch en Namen. Bij de aardbeving van 27 december 2003 in het Iraanse Bam is de citadel, gemaakt van leem, stro en palmboomhout, grotendeels verwoest.

• zondag 08 augustus 2010 @ 19:36
    reactie op (#11) bernard-de-clairvaux

Citadellen waren vaak de vestingen binnen een vesting. Veel steden hebben die gehad en ook al eerder dan Vauban. Om er een paar te noemen, Gent en Antwerpen, die door de Spanjaarden zijn aangelegt, net zoals Vredenburg in Utrecht,

Maar ook de vesting van Namen kan je een citadel noemen. En deze bestaat nog

Naar de latere tijd, in de 2e wereldoorlog werden diverse punten in steden tot citadel benoemd, zoals het centrum van Berlijn. Uiteraard totaal ongseschikt als vesting en laatste citadel. Daarom is er ook nog maar weinig over van die delen van de stad.

• zondag 08 augustus 2010 @ 18:23
    reactie op (#10) antonius_

Even niet gegoogelt, dus uit de losse pols. Een citadel is een "hoofdvestingwerk" dat een stad moest verdedigen en onderdeel uit maakte van een groter geheel van vestingen rond de betreffende stad. E.e.a. zal wel door de onvermijdelijke (en geniale) Vauban zijn aangelegd.

• zondag 08 augustus 2010 @ 17:39
    reactie op (#4) Marjoke

waartoe diende toendertijd een CITADEL.

en zijn er in de nieuwerwedtse tijd ook nog dinghen die als Citadel

kunnen gelden ?

onderschrift.jpg

• vrijdag 06 augustus 2010 @ 19:48
    reactie op (#8) Calamandja

Volgende week! Goed plan! Vergeet het Musee Sandelin niet, daar zijn ook nog veel middeleeuwse dingen te zien. Ze hadden ooit een hele mooie website, waar je letterlijk meerdere foto's per zaal kon zien, voor een goede indruk. Die is nu niet meer te vinden. Maar mooie combi met de kathedraal.

Iedereen goed weekend gewenst!!!

• vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:38
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

St Omer staat ook op mijn lijstje om er volgende week een dagje rond te lopen.

• vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:53
    reactie op (#6) Marjoke

Voor een bezoek aan de citadel moet je reserveren, lees ik ergens. Want het leger zit daar nog steeds. Het lijkt me dan handiger om de schitterende vestingmodellen in de kelders van het Palais des Beaux Arts te bekijken. Dit museum zal ongetwijfeld ook een leuke horecaformule hebben, zodat je efficient je natje/droogje kan scoren. Scheelt weer het nodige gezoek. Leuk hoor.

Wij gaan overigens in september nog een weekje naar de Cote Opale, ofwel de kust rond Boulogne sur Mer. Van daaruit hoop ik ook nog wat interessante dingen te checken. Saint Omer staat al lang op het verlanglijstje...

• vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:29
    reactie op (#5) Calamandja

We hebben van 10-ca 15.30, dus geen zeeën van tijd. We moeten het goed plannen. Vandaar mijn vraag naar eventuele ervaringsdeskundige. Er lijkt me aardig wat leuks te zien. En kan iemand nog iets goedkoops culianairs aanbevelen voor tussen de middeg? Des noods een goed frietkot?