713 keer bekeken

't is weer voorbij ...

• zondag 29 augustus 2010 @ 21:06
    reactie op (#8) Calamandja

Ik zal je niet verder belasten met mijn jeugdsentiment, maar het is David Sylvian. Oorspronkelijk voorman van de cult-new-wave band Japan en later solo met dit soort sferisch-poetische muziek. Willem Vermanderen ken ik natuurlijk wel...topper. Op die toer nog even een belgische held van mij, Wim de Craene: http://www.youtube.com/watch?v=6JjFC4430kA&feature=related

Een moderne pelgrim die uiteindelijk de weg kwijt raakte....helaas.

• zondag 29 augustus 2010 @ 20:52
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

Die zanger(es?) en muziek ken ik niet. Maar kennen jullie hollanders die?
    http://www.youtube.com/watch?v=J6MTbbM0sXY (de westvlaamse bard?)

Hij zingt over het west-vlaanderen van WO I. Mooie streek met de vele zeer ordentelijk gehouden legerkerkhoven en het zeer interessante museum "In Flanders Fields" over WO I in Ieper. WO 1 maakt nog altijd indruk op me, en als ik stilte wens en tijd om te bezinnen bezoek ik zo een militair kerkhof, en lees de namen en de datums, hoe verschrikkelijk is dit niet geweest, en je beseft, hier ligt voor altijd iemands vader, iemands kind... mooie streek voor een bezoek en mooie aanloop voor frans vlaanderen, via het westvlaamse heuvelland via Steenvoorde, Belle, Cassel, enz... naar Saint-Omer.

• zondag 29 augustus 2010 @ 20:01
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

Antonius! is beduusd van deze verslagen en reflecties.

Wij waren vorig jaar aan de opaalkust en frans vlaanderen. we gaan een ritme onderhouden

van om het jaar maas/schelde en rijn. Volgend jaar is fransvlaanderen weer aan de beurt. Dan moetten we St Omer doen.

en voor die tijd misschien doornik,

met,

onderschrift.jpg

• zondag 29 augustus 2010 @ 07:54
    reactie op (#5) Calamandja
  • zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:57
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Er is hier in Vlaanderen ook discussie over identiteit: wat is een Vlaming (nu)?, vandaar het grote succes van de NVA tijdens de laatste verkiezingen, volgens mij.

De creatie van die Nederlandse canon wordt hier in Vlaanderen gezien als de zoektocht van de Nederlander naar zijn identiteit. Inderdaad we moeten oppassen dat we geen oude zeuren worden...

Elkeen is op zoek naar de zin. De zoektocht zelf is echter de zin. De ene via het lezen van een boek over de middeleeuwen, de ander via Yoga, nog een ander via de creatie van kunst. We zoeken en hopen klaar te zijn tegen de dood ons roept...

• zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:22
    reactie op (#3) Calamandja

Dank voor dit supplementje. In Engeland wordt inderdaad erg zorgvuldig omgegaan met geschiedenis, cultuur en tradities. Op de BBC word je ermee platgegooid. Vandaag lees ik in de Nederlandse Volkskrant waarom mensen voor een stevigrechtse partij kiezen: men heeft een gevoel van onthechting, nergens meer bijhoren. Ontglipt het ouderwetse, veilige leventje ons helemaal...? Als ik vervolgens turf hoeveel tijd en aandacht op de NL tv wordt besteed aan geschiedenis en erfgoed, dan is de conclusie snel getrokken. In GB kan men zich nog Brits voelen en dat wordt elke dag in de media bevestigd. In NL wordt de onthechting door de media alleen maar verhevigd. Misschien wordt ik een ouwe zeur, vanochtend weer een boek over de middeleeuwen gekocht, moet ik ook niet doen....

• zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:07
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Graag gedaan, die microbe heb ik van jou overgekregen. Over de Tower gesproken, het betreft slechts twee kamertjes die ene replica zijn, de woonkamer en de kapel. De toegangsprijs is inderdaad hoog, daarom heb ik zolang gewacht. 18 pond per persoon betaal je, du smet twee en een gids van 5 euro, en je ligt aan 41 pond. Dat is niet niks. Er is wel veel te zien, maar er zijn toch een aantal dingen zoals de geschiedenis van het britse leger in zijn mooie rode kostuums, de diamanten van de konigin, die je als middeleeuwer minder interesseren, naast de zaal met de talloze harnassen van de koningen, de klassieke marteltuigen. Maar enfin, ik wilde de echte Tower eens van binnenin zien. Ik heb dan nog geen audiogids erbij genomen. Maar je doet een rondleiding van omwallingstoren naar omwallingstoren en wegens de vele mensen die er opgeloten zaten zie je hun kreten in de muren gekerfd (nu met een glazen plaatje ervoor om te bewaren voor het nageslacht). We zijn gestart om 10 uur en zijn gestopt om 13. 00. Als je alles nauwkeurig bekijkt kan jer er een volle dag doen.

ST. Omer was inderdaad een meevaller. Ik had een wandelingetje gedownload van internet en dit strict gevolgd. Je ziet heel wat mooie huizen; en het is de harmonie die telt. (je kan het vinden op: http://www.euroreizen.be/vakanties/frans_vlaanderen/rondreis). Als je tijd hebt is het interessant om door te rijden naar de moerassen van Clairmarais, daar kan je een bootje op om tussen de landbouwgronden die in de moerassen door Sint Bertin en andere heiligen werden opgestampt, rond te varen. Wij keren er zeker nog eens terug om tussen die moerassen wat rond te lopen en te varen. Het museum Sadelin is interessant, ik moest aan Delft denken, er zijn immers terug de calvinsitisch zwart gekleden heren en dames te zien op schilderij. Het onthaal voor nederlandsprekenden is wel zeer goed. Je krijgt na betaling van de entree (4,5 euro dacht ik) een een document (dat je wel dient terug te geven) volledig in het nederlands dat je per zaal een uitleg geeft van wat er te zien is plus ook achtergrond van het verhaal.  Er is wel een collectie oude religieuze kunst, naast het porselein gedoe en het gedoe uit de tijd van Napoleon. We zijn er wat snel doorgegaan omdat mijn eega niet zo van museums houdt (normaal doet zij dan de shops en doe ik de musea, hoewel in het British museum was ik wel de verliezer, na 5 uren rondlopen moest ik capituleren, de voeten smeekten om rust (ze dienen immer heel wat overtollig gewicht te torsen), ze viel in katzwijm voor de zeer oude beschavingen, de venus van willendorf heeft nu een ereplaats gekregen voor de TV - past er juist onder- gekocht in de museumshop van Mariemont). Ik moet eerlijk zeggen, die Britten en musea, die kennen er wel wat van, en die hebben veel in huis, vandaar misschien mijn geringschatting voor Sadelin, het contrast was te groot: 100 gratis zalen in Londen versus een 15 tal zaaltjes in St Omer.

• zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:19
    reactie op (#1) Calamandja

Dankjewel voor dit verslag! Is de hele Tower zo'n replicaverzameling....dat bespaart me een pittige entreeprijs als ik de volgende keer voor de deur sta. Heb je wellicht de Angelsaksische schat van Sutton Hoo gezien in het Brittish Museum of had toen de overkill al toegeslagen. Je bericht over St-Omer spreekt me aan en ik probeer het in het familieprogramma te frotten als we binnenkort een weekje aan de "Cote Opale" zitten. Ik meende dat de middeleeuwse collectie in het Sandelin toch wel interessant was? Enfin, je bent de zomer toch prettig doorgekomen. Nu nog een keertje naar de buren in Doornik 4.gif

• vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:00

... die mooie zomer. Of beter gezegd, de vakantie. Mjn vakantie althans. En de middeleeuwen? Ah er zijn nog andere dingen in het leven, zoals in het water spelen, een wafel met ijs en slagroom verorberen, met de kinderen barbequeën, gewoon lui zonnen en in de tuin werken.  En de middeleeuwen dan, ah die zitten vooral tussen de twee oren (eigenlijk tussen de twee ogen, bij het lezen van boeken). En? Boeken gelezen? Ooh ja, maar er zijn meer boeken over andere zaken dan over de middeleeuwen, en het is toch verlof? Bijvoorbeeld een thriller over fraude in banken, actueel toch, of niet soms?  En dan het nieuwe meesterwerk van één van onze vlaamse groten (na Claus), moet je toch lezen of niet soms? Alloo, je leest toch "Sprakeloos" van Tom Lanoy.

Oh ja, ook naar Londen geweest, zoonlief gevolgd. JA? En wat heb je er onthouden voor de rest van je leven? Ik zie liever naakte stenen dan bepleisterde, geeft me meer de indruk van authenticiteit. Al is Violet le duc gepasseerd. In Londen, wat bazel je nou? Ja, in Londen, en meer precies in de Tower, maar dan wel de britse variant. Zoals je een Brugse variant hebt ook, kan toch? Kijk, ik hou van ruwe stenen, als het maar middeleeuwse zijn. Maar dan is er er toch een moment, als "ze" hun best hebben gedaan om de kamer van de koning na te bootsen zoals ze toendertijd moet uitgezien hebben dat je het toch smaakt als het maar didactisch wordt uitgelegd waar ze de mosterd hebben gehaald. Je weet wel, analyse van een scherf die gevonden werd, een deel van een tegel en een textieldraad.

Koningskamer Tower …

OK, dan, ziet er goed uit. Die muren waren natuurlijk niet rauw in die tijd. Maar mooi geplaasterd. Althans, deze van de Koning. Of, met tapijten behangen. Lekker gezellig huiselijk. En met een open haard, die ontstonden slechts van zodra huizen in steen werden gebouwd. Anders was de haard in het midden van de kamer, met een gat in het dak, voor de rook. Dat weten we van Walraversijde, daar kan je het nog zien hoe het echt vroeger was. De kledij van elke middeleeuwer rook naar rook. Uitgerookt. Gerookte haring en gerookte kledij. We hangen bij het re-enactment ook altijd onze pakken uit de nieuwkuis boven de rook, om authenticiteit te creëren.

Tower+troon.JPGWant die huizen van de middeleeuwen, daar zijn er geen meer van over. Die werden constant aangepast aan de nieuwe evoluties. De kathedralen niet, die vond men goed genoeg voor hetgeen ze dienden, het mocht voor dat uurtje mis wel een beetje koud zijn. Niet in een huis.

Je spreekt van een koning in de Tower, zijn troon dan gezien? Jawel, een gewone troon, ik bedoel ik vond die troon van Karel de Grote ook maar niets maar deze hier (nagebouwd) is ook niet zo impressionant. Eigenlijk een gewone stoel. Normaal is dat zegt het boekje "The Time Traveller's Guide to Medieval England" dat ik las op de Eurostar. Leuk die engelse pockets die je voor een schappelijk prijje kan kopen in de boeknwinkeltjes in de stations.

In de middeleeuwen, dan denken we aan de 14de eeuw, dat is de eeuw bij uitstek als we aan middeleeuwen denken, had enkel de heer des huizes een stoel. Je kwam binnen in een huis, je zag iemand op een stoel zitten, en je wist, dit is de baas. The Chairman. Vandaar dat nu nog altijd de voorzitter van de raad van bestuur van een bedrijf "Chairman' wordt genoemd. He is the boss. Hij zit. Of hij kan zitten. De zittende voorzitter. 

Wat overblijft van de middeleeuwen is natuurlijk kleine koek, vergeleken met de Griekse, Romeinse, Assyrische, Egyptische, Summerische tijden als je het British Museum (gratis) bezoekt. Hier geen stelling met plastiek errond, zoals bij de Tower, die elke foto belachelijk maakt. Hier vind je volledige tempzelfriezen, mummies, beelden, kommen, potten, kannen, geroofd bij vreemde volkeren, bij de vleet. Gelukkig is er een restaurant in het museum, zodat je dat dag rond kunt blijven vertoeven. Arme  voeten. Uitputting nabij, slepend naar de metro.

De dag erna wil je geen museum meer zien. Het groene gras van Hyde Park doet deugd. Vooral bij het lezen van het boek "Kinderen van Aritoteles" . Of hoe christenen, moslims en joden verlichting brachten in de donkere middeleeuwen. Jawel, die donkere middeleeuwen, waarbij filosofen zoals Hypathia werden gestenigd. Boeiend.

54e1ddf169.jpgOp het vaste land waren ook enige interessante dingen te bespeuren; het museum van Mariemont, met zijn prachtig park (zo worden natuur en cultuur verzoend) wat nodig is bij echtparen waar de ene van de bergen houdt en de andere van oude stenen.  Wat oude spulletjes gezien, educatief. Maar soms ontbrak de nederlandstalige uitleg.

Dit was niet het geval in Saint-Omer. Je krijgt bij het infopunt een drietalige folder (Frans, Engels, Nederlands) en via infoborden in de stad in deze drie talen, maak je je wandeling in deze stad, met ook een zeer mooi park. Terug de verzoening van de uitersten. Het kleine museum ren je door, want je bent het rennen gewoon van het British Museum, maar het stadje geeft je een voldoening, mooie gebouwen en vooral die prachtige ruine met educatieve borden van de Sint Bertinus abdij. Mijn moeder zaliger zei altijd, als je wil weten hoe Kortrijk en Vlaamse steden in het algemeen er uit zagen voor de oorlog, ga dan wandelen in Rijsel, Robeke of Sint-Omaars, die geven je een correct tijdsbeeld. En waarempel ja, armoede is een zegen voor bewaring, vooral als je het zelf niet aan den lijve ondervindt. Bovendien, kunnen de fransen nog altijd beter koken dan de engelsen, dat neem je gewoon mee. Quality time heet dat tegenwoordig. Gelukkig is er nog de wintertijd, boekentijd.

En nu genoeg geluierd. Weer aan het "echte" werk.