1308 keer bekeken

verslag uit Rheinland

• zondag 05 september 2010 @ 21:35
    reactie op (#15) Calamandja

Het was inderdaad mistig, Een mistig Gent, een mistig Kortrijk, maar vlak bij Lille brak de zon weer door.

Het was een leuk dagje. Erg druk, maar kreeg toch een goede indruk van de stad. De st Maurice heb ik van buiten gezien. Erg mooi. Maar hij was dicht. Eigenlijk was alles gesloten vanwegen de Braderie.

Verder was de beurs er mooi wat een renaincanse juweeltje. Er was een boekenmarkt. Dus lekker wezen snuffelen. Alles in het Frans, helaas. Maar toch een paar oude kaartenboekjes gekocht, onderandere van paleis Compiegne.

ook zijn we nog bij Palais Rihour geweest. PRACHTIG. Dat kleine stukje wat maar overgebleven was, liet een prachtig beeld zien, zoals al die verdwenen Bourgondische paleizen zoals Brussel, Brugge en Gent er uit moeten hebben gezien. Nog een leuk boekje gekocht. Ook in het Frans, maar dat was zo goed geïllustreerd, dat ik er wel uitkwam.

Verder lekker door de stad geslenter, voor zo ver mogelijk vanwegen de drukte. Ze zeggen dat Lille het Parijs van het noorden is, maar ik vond er ook heel veel Vlaamse invloeden. Eigenlijk is er een soort mengvorm te zien tussen beide steden/gebieden.

Misschien ga ik nog wel eens terug, als het rustiger en de gebouwen wel open zijn.

Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 05 september 2010 @ 19:44
    reactie op (#15) Calamandja

Ja, de Oude Antonius begrijpt dit wel. Dit al heeft te doen met het vlugtige TIME MANAGEMENT.

de dag van de oude Antonius volgt het ritme van de zon.

Opstaan, douchen, ontbijten, iets doen, lunchen, iets doen, slapen, iets lezen,

iets drinken, diner hebben, uibuiken, ijs/koffie/COGNAC.

a propos, ik lees nu: DE HELAASHEID DER DINGEN, door DIMITRI VERHULST.

Ik ben op pagina 136.

Het komt me voor als idee om een echte afspraak te maken op 1 mei 2011 in Doornik, of Rijssel,

met leesgroet,

onderschrift.jpg

• zondag 05 september 2010 @ 10:35
    reactie op (#14) Marjoke

Inderdaad veel te vroeg... het weer was wel een meevaller zaterdag (buiten de kille morgenstond gerekend)

• zaterdag 04 september 2010 @ 22:59
    reactie op (#13) Calamandja

Ik wist niet dat Lille 2 stations had. Ik heb naar je uitgekekn bij het oude station. Dat Europa station zijn we overheen gereden. Daarnaast waren we al om 9.30 in de stad. Dus veel te vroeg voor jou

• vrijdag 03 september 2010 @ 23:03
    reactie op (#11) Marjoke

Het zou moeten lukken. Ik dacht eerst even Lille een uurtje te bezoeken, maar er is een andere boodschap tussengekomen. Ik sta tussen 11.00 en 11.30 aan het station Lille Europe. Maar dat is wel een zeer groot station.

Ik wens jullie een aangenaam bezoek toe van Rijsel.

• vrijdag 03 september 2010 @ 13:56
    reactie op (#10) bernard-de-clairvaux

Dan was mijn indruk juist, dat er niet een echt oude kerk/kathedraal te vinden was. Dan hoef ik daar ook niet zo naar te zoeken. De kerken die jullie noemen zal ik in gedachten houden.

• vrijdag 03 september 2010 @ 13:55
    reactie op (#8) Marjoke

We worden in de buurt van het station afgezet. Dus wie weet. Hoe laat zijn jullie daar??41.gif

• vrijdag 03 september 2010 @ 09:31
    reactie op (#9) Calamandja

In mijn geheugen is ook geen middeleeuwse kerk blijven hangen.  Al google-end zie ik echter (lekker) veel vlaams barokachtige architectuur zoals natuurlijk het beursgebouw en het Hospice Comtesse de Flandre (ik ben er zelf niet geweest, maar volgens mij is een bezoek zeer aan te raden!):

http://fr.wikipedia.org/wiki/Hospice_Comtesse

Her en der lijken nog wel gasthuiskapeltjes te staan, zoals het Hospice Gantois, waar nu een superchique hotel in zit:

http://www.hotelhermitagegantois.com/Hotel_Hermitage_Gantois/FR/Gastronomie.htm

je kunt er ook gewoon koffie drinken!

• vrijdag 03 september 2010 @ 00:44
    reactie op (#8) Marjoke

Ik heb er geen idee, de revolutie heeft er lelijk huis gehouden. Men spreekt in de website "stadswandelingen" van de Cathedrale Notre Dame de la Treille maar hieronder wordt de St Maurice aangeraden in wat nu nog overschiet.

http://www.wandelpaden.com/stadswandeling.html

Kerken
    Lille, een typische zakenstad, heeft een aantal interessante kerken, maar bezit geen echte hoogtepunten van religieuze bouwkunst. De kerk Saint-Maurice, in gotische stijl gebouwd van de 15de tot in de 19de eeuw, is met haar vijf schepen van gelijke hoogte een mooi voorbeeld van een - typisch noordelijke - hallenkerk. In een linkerzij kapel bevindt zich een Christusbeeld uit de 16de eeuw, dat vereerd wordt als Jésus flagellé, de gegeselde Christus. De ronde kerk La Madeleine, tussen 1675 en 1713 gebouwd, met meer dan 50 m hoge koepel, is niet meer als kerk in gebruik. De kerk Saint-André, in de eerste helft van de 18de eeuw gebouwd in jezuïetenstijl, diende aanvankelijk de geschoeide karmelieten als kapel. De kerk, waar op 22 november 1890 Charles de Gaulle werd gedoopt, heeft o.a. een fraaie kansel uit 1763, een tabernakel met gedreven zilveren deur, en twee 17de-eeuwse borstbeelden, Petrus en Paulus voorstellend, die met hun barokke vormgeving goed in het interieur passen.

• donderdag 02 september 2010 @ 08:13
    reactie op (#6) Calamandja

Wij komen omstreeks 10 uur aan. Ik weet niet waar we worden afgezet. Het zal wel ergens zijn waar de bus kan komen. En de rest van de dag  zien we wel. Het zal wel veel rond de markt zijn.

Wat is eigenlijk de mooiste kerk van de stad?