2659 keer bekeken

engeland in frankrijk

• donderdag 16 september 2010 @ 20:25
    reactie op (#14) Marjoke

dit vind ik lief van je.

Ik ben vollop aan het inplanne...., uitdeien...... en inkaderen....

onderschrift.jpg

• woensdag 15 september 2010 @ 10:44
    reactie op (#8) Calamandja

Naar aanleiding van deze discussie heb ik de tv serie nog eens bekeken en nog wat boeken over haar gelezen.

De meest afwijkende zaken zitten vooral aan het einde.

1 De gevangenneming is heel anders gegaan. Het was niet zo dat Jeanne zich zomaar liet oppikken. De troepen deden een uitval vanuit de stad, maar werden terug geslagen. Uiteraard was Jeanne in de voorhoede te vinden en vertikte het om zich terug te trekken. Toen het echt moest worden terug getrokken, dekte zij de aftoch. Op het crusiale moment liet de stadscommandant de brug ophalen en "vergat' zijn kanonnen en boogschutters te gebruiken om de soldaten te dekken. Jeanne werd van haar paard getrokken en uiteindelijk gedwongen zich over te geven. Ook de andere buitengesloten troepen werden gevangen genomen, zoals haar schildknaap en trouwe gezel Jean d'Aulon.

2. Jeanne werd gevangen genomen door Jan van Luxemburg, dus niet rechtstreeks door de hertog van Bourgondië.

3 De vrouw die in de serie voorkomt die Jeanne even op sleeptouw genomen heeft en vervolgens ziek bleek te zijn, heeft echt bestaan. Het was alleen niet de moeder van Filips de goede, hertog van Bourgondië, maar een tante van Jan van Luxemburg. Daarnaast overleed zijn niet in de aanwezigheid van Jeanne. Ze is gewoon vertrokken en pas daarna is Jeanne naar een volgende gevangenis verhuisd. Deze tante is enige tijd later elders overleden. 

4 Cauchon heeft Jeanne pas ontmoet toen ze gevangen was genomen. Hij was zeker geen adviseur van de Dauphin/koning. Hij stond al jaren aan de kant van de Engelsen.

5 De executie van Jeanne is ook heel anders gegaan. NIet zo chaotisch. Toen ze haar mannenkleren weer aan had getrokken, is het proces hervat en is ze ter dood veroordeeld. Vervolgens is ze de volgende dag in een rustige optocht naar de Oude Markt gebracht. Deze was stampvol, want de hele stad en omgeving was op de hoogte en komen kijken. Vervolgens heeft het nog 3 uur geduurd eer de brandstapel daadwerkelijk werd aangestoken. Eerst was er een preek en voorlezing van het vonnis. Ze kon bidden en er gebeurde diverse andere zaken. Dit duurde dermate lang dat de soldaten ongeduldig werden. Ze riepen naar de beul en priesters dat ze moesten opschien. "zw waren hier niet gekomen om te eten" Het liep al tegen 12 uur.

Zo tot zo ver de samenvatting en correctie

Klik hier om naar de website te gaan
  • zaterdag 11 september 2010 @ 21:38
    reactie op (#12) Marjoke

Lekker he, zo een beetje vooruit dromen! In de Abdij van Fontevraud kom je het graf van Eleonora van Acquitanie en Richard Leeuwenhart tegen:

fontevraud.jpg

En de vrouw van Richard Leeuwenhart, Berenguerre van Navarre, ligt in een abdij vlakbij Le Mans:

berengaria%20effigy%20tomb.jpg

• zaterdag 11 september 2010 @ 18:37
    reactie op (#11) antonius_

Ach, je hoeft het ook niet allemaal en op 1 dag te doen 6.gif

• zaterdag 11 september 2010 @ 17:03
    reactie op (#9) Marjoke

ja,...maar Marjoke....met deze gegevens wordt het kaderen en inkaderen een beetje complexer

maar wel interessanter.

ik ga 14 dagen uittrekken voor deze bedevaart..

onderschrift.jpg

• zaterdag 11 september 2010 @ 17:00

1415 is heel wel nog goed in te kaderen.

maar het moet een bedevaart worden van meer dan 8 dagen bemerk ik na een inventarisatie van al de ideeen en suggesties. Het wordt wel spannender, het hele gedoe..

onderschrift.jpg

• vrijdag 10 september 2010 @ 07:39

Die is inderdaad een stuk beter. Al zitten ook daar fouten in. Maar in iedergeval is ze geen kwijnende martelaar, maar een 19 jarig meisje. 1 ding vond ik wel storend, en dat was dat ze de commandant van 1 van de vestingen uitdaagde te voorschijn te komen om hen naar de hel te sturen. Dat was iets wat de echte Jeanne nooit gezegt zou hebben. Want die was tegen al het vloeken en trad daar had tegen op in haar leger. Stel je voor. Een 19 jarig meisje die een ruwe huursoldaat een lesje leerde over vloeken. En dat ze gehoorzaamd werd. Dat is 1 van de bijzondere dingen waarom ik haar zo boeiend vind.

Deze belangstelling heb ik al vanaf de lagere school toen ik een boekje vond in ons documentatiecentrum. Dat heb ik als basis gebruikt voor een werkstuk, datw we toen moesten maken.

Een leuke sute vind ik deze http://www.stjoan-center.com/Album/ Die volgt haar hele route door Frankrijk met plaatjes, plattegronden, oude en moderne foto;s, Echt een aandrader

• vrijdag 10 september 2010 @ 01:52
    reactie op (#1) antonius_

Jeanne+d%27Arc+%28L.+Sobieski%29.jpgNaast Bayeux, denk ik aan de slag bij Azincourt, maar dat was in 1415, dus na de tijdsspanne van Antonius. http://www.azincourt-medieval.fr/
    Elk jaar wordt deze slag herdacht, en dit is dan het topmoment van de re-enactment.

En wat Jeanne-d'Arc betreft, ik werd verliefd op Leelee Sobieski, voor mij de ene echte ware Jeanne d'Arc. en als je deze film gezien hebt, verslind je alles over Jeanne d'Arc en bezoek je alle heilige plaatsen.

Gewijzigd op 2010-09-10 01:55:27
  • donderdag 09 september 2010 @ 21:59
    reactie op (#6) Marjoke

ach, soms heb je van die herinneringen. Ergens rond de jaren 78-80 zond de Nederlandse tv een 2-delige franse serie uit over Karel de Grote en zijn vriend Roland. Apotheose was natuurlijk de veldslag bij Roncevalles. Ik ben nooit meer op het spoor gekomen van deze film/

• donderdag 09 september 2010 @ 18:01
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Het is jammer dat een slechte film je van de werkelijke figuur af kan houden. Ik heb al heel lang belangstelling voor deze unieke figuur in de geschiedenis. En niet voor de fictie die ze er later van gemaakt hebben.