877 keer bekeken

re-enactment De Slag om Grolle

• zondag 24 oktober 2010 @ 19:42
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux

In die tijd werd er door de ruiterij nog wel "harnassen" gedragen. Kijk maar, bijvoorbeeld naar de new army van Cromwell in Engeland tijdens de burgeroorlog.

De volledige harnassen werden ook door de ridders tijdens de slag van Crecy gedragen. Toen maakte ze voor het eerst kennis met de longbow. Het was een ontwikkeling die al eerder was begonnen om over de malienkolder delen van het lichaam extra te versterken. En dat eindigde met het ruiterkuras. Ook toen het vuurwapen gangbaar was, werd het nog gedragen. In het Legermuseum in Delft hangt een kurras met een deuk erin. Dat komt door een proefschot om te kijken of het sterk genoeg is om een pistoolschot te doorstaan.

Gewijzigd op 2010-10-24 19:43:56
    Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 24 oktober 2010 @ 14:37
    reactie op (#5) Calamandja

Het zijn allemaal net zulke puristen als jij, maar dan specifiek gericht op de periode 1600-1650. Over die tijd is natuurlijk heel veel beeldmateriaal beschikbaar. Ik denk aan:

Jacques Callot

Callot.jpg

Pieter de Gheyn

Jacques%20de%20Gheyn%20II,%20Wapenhandelinghe,%201608%20(2).jpg

• zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:34
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux

Net echt, maar inderdaad niet de middeleeuwen, of misschien het einde. Je ziet het aan de harnassen, in de middeleeuwen hadden we de maliënkolders tot de longbow er een einde aan maakte. Ik schrijf zomaar iets zonder echt te checken via Google...

• zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:20
    reactie op (#3) Calamandja

Het was op diverse tv-zenders en vanochtend een spannende foto in de Volkskrant. "Officieel" is 1627 natuurlijk niet mijn periode, maar ik had echt kippevel toen ik die lui zo levensecht door de stad zag trekken op weg naar de slag.

groenlo5_1620159b.jpg

• zaterdag 23 oktober 2010 @ 14:18
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

1000 re-enacters, dat krijgt dan echte legerproporties. De mannen te paar vind ik altijd het meest imposant.

• zaterdag 23 oktober 2010 @ 10:49

Dat is leuk Er stond gisteren ook iets over in één van de krangen. Weet niet meer welke, maar ik zal kijken of ikhet nog kan vinden.

Klik hier om naar de website te gaan
  • vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:08
    Vandaag mocht ik als 'special guest' het spektakel De Slag om Grolle mee maken. Bijna 1000 re-enacters uit diverse landen die de slag bij Groenlo (1627) levensecht in beeld brachten. Echt indrukwekkend om al die karakters door de stad te zien trekken en vervolgens elkaar te zien bestoken en bevechten. Kampementen in en rond de stad maken het ook buiten de slag een levendig geheel. Zie:
    http://www.slagomgrolle.nl/
    Gewijzigd op 2010-10-22 19:11:52