2287 keer bekeken

Tom Holland-boek

• maandag 03 augustus 2009 @ 20:33
    #
    reactie op (#) Calamandja

JIJ DURFT. die kost lees ik niet op verlof., Ik heb fameus van het ijs bij I Gimeli

genoten en aansluitend het boek opgehaald: incluis register 474 pagina's uit de A serie van Atheneum - Polak & Van Gennep weglezen tijdens verlof gaat mij niet lukken.

BTW: tijdens mijn tocht door Picardie ABSENTE kunnen bekomen in Amiens.

Ik begrijp nu de bijzondere werking die men daar aan toeschrijft, en weshalve dat het een poos verboden was om het te verkopen.

Met,

http://www.clubs.nl/ClubsData/181099/incoming/antoniusd,nvos(1).jpg
  • zondag 02 augustus 2009 @ 20:13
    #
    reactie op (#) antonius_

Als je leest over die eerste 'monniken' die de woestijn introkken, dan lijken het wel een stelletje malloten. Honger lijden, of juist gekke dingen eten, niet slapen, zelfverminking, het waren blijkbaar allemaal methodes om dichter bij God te komen. Er was ook geen andere manier meer om 'martelaar' te worden want het Christendom was intussen een geaccepteerde religie. De godsvruchtige spreuken die deze woestijnmonniken vanuit hun grot of vanaf hun zuil loslieten op hun idolate bewonderaars, getuigen dan weer van een soort boedistische wijsheid die juist weer heel oprecht overkomt. Over de cisterciensers weet ik eigenlijk niet zoveel, behalve natuurlijk dat Bernard van Clairvaux een echter malloot was...

gewijzigd op 2 augustus 2009 20:14 door Bernard-de-Clairvaux
  • zondag 02 augustus 2009 @ 20:01
    #
    reactie op (#) antonius_
    Tom Holland neem ik mee op reis, hopelijk is de wijn niet te straf en zijn de wandelingen niet te uitputtend.

Oude vergissingen hebben meer vrienden dan nieuwe waarheden
    gewijzigd op 2 augustus 2009 20:01 door calamandja
  • zondag 02 augustus 2009 @ 18:35
    #
    reactie op (#) bernard-de-clairvaux

La Trappe, dat ik lees is geen aanbeveling voor ....het hele cistercienzer kloosterwezen.

Ik heb het idee dat de Abt met het varken toch duidelijk andere opvattingen had, dan de La Trappe - mensen.,

met,

• zondag 02 augustus 2009 @ 14:46
    #
    reactie op (#) antonius_
    Heerlijk he, boeken bestellen. Ik heb vorige week 'The Mind in the Cave' binnengekregen. Hoort eigenlijk in onze partnerclub over de prehistorie...maar kan wel voor een keertje. Het boek probeert een verklaring te zoeken voor de prehistorische kunst in de grotten zoals Lascaux, Altamira en ook le Fond de Gaum, waar ik me mocht verbazen een paar weken geleden. Overigens lees ik momenteel het boek 'De Bloeiende Woestijn' over het ontstaan van de eerste kloosters in de egyptische en syrische woestijn. Met een hoofdrol voor....Antonius Abt. Heerlijk leesvoer!

• zondag 02 augustus 2009 @ 14:09
    #

het boek is binnen.

Eerst het boek La Trappe nog uitlezen en dan komt Tom Holland aan de beurt.

met,

• woensdag 29 juli 2009 @ 22:12
    #
    reactie op (#) antonius_
    Ik heb in Cambrai een paar jaar geleden het Musee des beaux arts bezocht. Sterker nog ik heb toen een rondje langs Douai, Valenciennes, Le Quenois, Arras, Le Cateau Cambresis gemaakt om eens dat vreemde stukje 'Lage Landen' te checken. Frans Vlaanderen, incl. St Omer en Boulogne staan dus nog op het verlanglijstje...

• woensdag 29 juli 2009 @ 18:29
    #

het exemplaar dat voor mij is bestemd wordt a.s. vrijdag bij de boekhandel afgeleverd.

Ik krijg dan een telefoontje, en wandel het dorp in. Na de boekhandel ff langs I Gimelo

om daar naast vele andere liefhebbers IJS te proeven.

In Kamerijk is trouwens ook heel goed ijs te vinden.

met,

• maandag 20 juli 2009 @ 13:23
    #
    Heb ik zo een kast vol "nog te lezen maar zeker nu hebben" boeken..., zal deze misschien erbij voegen, misschien wat wachten tot ik hem bij de Slegte vind.

Oude vergissingen hebben meer vrienden dan nieuwe waarheden
  • maandag 20 juli 2009 @ 09:49
    #
    Ik bedoelde dat ie nog gelezen moet worden. Heb nog hele stapels die ik voor de 'heb' alvast gekocht heb. Over dit boek van Holland ("Millenium" in het engels) zijn echter zoveel goede recensies verschenen, dat het wel goed zit.