27812 keer bekeken

omdat we ze mooi vinden...

  • maandag 30 november 2015 @ 12:25
    #246
    reactie op (#245) Calamandja
  • zondag 29 november 2015 @ 19:36
    #245
    reactie op (#244) maerlandt

    Overmorgen zijn we in december aangeland, tijd om de decemberminiatuur in het getijdenboek van de hertog van Berry eens te bekijken. 

    Over de maker of makers van de afbeelding voor de maand december zijn de kunsthistorici het niet eens. Sommigen, onder meer Meiss, houden het bij de gebroeders Van Limburg, maar tegenwoordig neemt men aan dat de miniatuur het werk is van Bartélemy d’Eyck, misschien op een ondertekening van de Limburgs.[50] Op de achtergrond is een serie van negen torens zichtbaar die deel uitmaakten van het Kasteel van Vincennes. Mogelijk stond hier al een kasteel in de twaalfde eeuw. Het werd in elk geval uitgebreid in de tijd van de grootvader van de hertog en wederom door zijn broer, koning Karel V. Dit is overigens ook het kasteel waar de hertog van Berry op 30 november 1340 werd geboren, maar de negen torens die we hier zien werden pas in 1364 gebouwd door Karel V. De plaat dateert uit 1415, toen de hertog 75 jaar oud was. De architectuur op deze illustratie staat verder op de achtergrond dan in de andere illustraties, waardoor het beeld op de voorgrond overheerst. Het kasteel komt ook voor op de achtergrond van een miniatuur van Jean Fouquet van omstreeks 1455, die Job op de mestvaalt voorstelt in het getijdenboek van Etienne Chevalier.

    Giovannino de Grassi, Schets uit zijn modellenboek


    De afbeelding toont een scène tijdens een hondenjacht in het bos van Vincennes, een geliefd jachtgebied van de Franse vorsten. Ook al wordt de miniatuur gebruikt bij de maand december zien we dat de bomen nog volop in blad staan. Op een open plaats in het bos zijn bloeddorstige honden bezig een wild zwijn aan stukken te scheuren, terwijl de jagers proberen de dieren in toom te houden. Een in het blauw geklede jager, rechts op de afbeelding, blaast het hallali[52] op zijn jachthoorn.

    Deze scène is ook gekend van een tekening in een schetsboek toegeschreven aan Giovannino de' Grassi, dat bewaard wordt in de Biblioteca Civica in Bergamo. Hoewel vroeger beweerd werd dat Grassi zou gekopieerd hebben van de Limburgs, is men er tegenwoordig zeker van dat het hier om een Noord-Italiaans thema gaat.

  • maandag 23 november 2015 @ 20:45
    #244
    reactie op (#243) Calamandja

    Gewoon zalige beelden .

  • zondag 22 november 2015 @ 10:57
    #243

    Nog wat detailfoto's van de panelen uit de Legende van de Heilige Rumoldus, geschilderd door Colijn de Coter rond 1500 die we tijdens de Bouwersdag in de Mechelse St-Rombouts kathedraal hebben kunnen bewonderen. Ik hou van deze middeleeuwse gezichten en klederdrachten. Alle paneeltjes kan je vinden op mijn Pinterest-bord "Flemish Primitives".

      

    Gewijzigd op 2015-11-22 10:59:11
  • zondag 01 november 2015 @ 18:20
    #240

    Vervelend om te zeggen, maar wij waren daar voorbije woensdag de 28e.

    Het is vanuit Vlaanderen heel goed te doen; vanaf het station Rotterdam Centraal reisden we op met een dame uit Lokeren en zij is ouder dan de Voorman; ergo: de Voorman kan dit ook.

    't was een tandje hoger dan het museum in Mechelen, en er werd royaal uitgepakt met HET DRIELUIK van de HOOIWAGEN:

    het paradijs, het middenstuk van de hooiwagen, waar ieder ( clerici en wereld) heel onbeschaafd van eet en neemt, en die naar het derde luik, - de hel - wordt getrokken door de duivels.

    500 jaar later hebben we nog niet veel verdere vorderingen gemaakt in oorsprong en einde (doorgang) van LEVEN.

    ik begreep dat de hooiwagen ook in 's-hertogenbosch zal zijn.

    Een tocht naar Rotterdam is zo ook een pelgrimage.

     

    onderschrift.jpg

  • zondag 01 november 2015 @ 00:39
    #236
    reactie op (#235) Calamandja

    Beleg van Mechelen door Jan II van Brabant Legende H. Rumoldus (paneel 23) - Colijn de Coter ca 1500 - Mechelen St-Rombouts kathedraal

  • zondag 01 november 2015 @ 00:24
    #235
    reactie op (#234) Calamandja
    De badstoof of De hekeling van ouderlingenliefde van Hans Baldung Grien in Het Zotte Kunstkabinet
    Detail uit "De badstoof" of "De hekeling van ouderlingenliefde" van Hans Baldung Grien in Het Zotte Kunstkabinet

     

  • zondag 06 september 2015 @ 21:40
    #234
    reactie op (#233) Calamandja

    .800px-Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc


    Deze week zijn we in september beland. Over de september miniatuur in het getijdenboek van de hertog van Berry vonden wij het volgende: 


    De meeste kunsthistorici zijn het erover eens dat in deze miniatuur twee verschillende handen te herkennen zijn. Het achterplan van de afbeelding zou volgens sommigen van de hand zijn van de gebroeders van Limburg, volgens anderen van Barthélemy d’Eyck. De wijnoogst op het voorplan werd in de jaren 1480 toegevoegd door de miniaturist Jean Colombe of zijn atelier.



    De illustratie bij de maand september toont de druivenoogst. We zien een aantal mensen die in de wijngaard van het kasteel de druiven aan het plukken zijn. De geplukte druiven worden verzameld in manden, die geleegd worden in draagkorven op muilezels. Rechts zien we een kar getrokken door ossen met grote vaten erop, voor het transport van de druiven naar de wijnpers. Tussen de wijngaard en het kasteel zien we een wand geweven uit takken, dit was de plaats, het strijdperk, waar het steekspel plaats vond.



    Als we de op deze miniatuur afgebeelde personages vergelijken met die van de maand juni is het verschil opvallend. Op de kalenderplaat van mei zijn de landarbeiders ondanks hun sociale status als elegante personen afgebeeld, dit is zeker niet het geval op deze miniatuur. De gebukte boer die zijn achterste laat zien vrij centraal in het oogsttafereel is zonder twijfel zo afgebeeld om het contrast te tonen tussen de lagere klasse die op het veld werkte en de leefwereld van de hogere klasse verzinnebeeld door het prachtige kasteel. Zelfs de lichtinval is verschillend tussen beide taferelen, het klare heldere licht van het kasteelgedeelte contrasteert zeer sterk met het donkere aardse licht van de oogstscène.



    De in de miniatuur getoonde architectuur is ook in deze afbeelding zeer gedetailleerd. Het verbeeldt in dit geval het Kasteel van Saumur nabij Angers in het toenmalige hertogdom Anjou. Het kasteel is tot op de dag van vandaag bewaard gebleven. Het is een beetje vreemd dat Jean de Berry dit kasteel zou hebben laten opnemen in zijn getijdenboek want het gebouw was nooit in zijn bezit, evenmin als het hertogdom van Anjou. Tussen 1410 en 1416 toen de miniaturen in het boek geschilderd werden door de Limburgs was het kasteel in het bezit van Lodewijk II van Anjou, een bondgenoot van de Bourgondische hertog Jan zonder Vrees en bijgevolg een tegenstander van de hertog van Berry. Daarom denken sommigen dat het kasteel van Saumur geschilderd werd door Barthélemy d’Eyck tussen 1440 en 1450 in opdracht van René d’Anjou, de tweede zoon van Lodewijk II, mecenas van die schilder en in die periode eigenaar van het kasteel.

  • woensdag 12 augustus 2015 @ 11:51
    #233
    reactie op (#232) Marjoke

    800px-Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_ducEn de tijd blijft maar doorgaan, de maand augustus is reeds een eindje bezig, vakantie en het mooie weer zorgen voor andere bezigheden dan clubbeheer. De clubhome toont een detail uit de volgende miniatuur van de wereldbekende "Les Très Riches Heures du Duc de Berry". Over de augustus-miniatuur vond ik volgende verklaring:


    De illustratie bij de maand augustus toont een combinatie van het leven aan het hof en het werk op de akkers. Op het voorplan zien we een gezelschap dat vertrekt op valkenjacht, een populaire bezigheid in de hogere kringen. Vooraan loopt een valkenier met twee vogels op zijn linkerarm en een lange stok in zijn rechterhand. Die moest dienen om in de bomen en op de struiken te slaan om het wild op te jagen. Aan zijn gordel draagt hij een loer in de vorm van een vogel. De loer werd in de lucht aan een touw rondgedraaid om de valken terug te lokken. Met valken joeg men vooral op kraanvogels, zwanen en watervogels zoals de eend. Het was de enige jacht waaraan vrouwen konden deelnemen. Er werd gejaagd met afgerichte valken of sperwers. De jachthonden zijn ook van de partij om het wild op te jagen en de gedode vogels te apporteren.



    Naast de valkenier zien we twee paartjes en een dame die deelnemen aan de jacht. De dame in het midden in amazonezit op haar prachtige witte schimmel trekt meteen de aandacht. Voor haar rijdt een koppel waarvan de man zijn valk net loslaat en achteraan zien we ook een paartje samen op een paard, dat blijkbaar meer in elkaar geïnteresseerd is dan in de valkerij.



    Op de achtergrond zien we het kasteel van Étampes dat de hertog verworven had in 1400. Tijdens de Franse burgeroorlog, het conflict tussen de Bourgondiërs en de Armagnacs, gaf Jean de Berry aan Louis d'Orléans de toelating om een garnizoen in Étampes te legeren. In 1411 werd Étampes belegerd en ingenomen door Jan zonder Vrees samen met de dauphin en pas bij de vrede van Auxerre op 22 augustus 1412 werd het graafschap en het kasteel aan Jean de Berry teruggegeven. De resten van de hoge donjon van het kasteel zijn ook vandaag nog te zien.



    Op de velden tussen het kasteel en de rivier, de Juine, zien we boeren aan het werk. Rechts zien we aan man die het graan aan het maaien is en een helper die het gemaaide graan opbindt in schoven. Aan de linkerkant zien we hoe de schoven op een wagen worden geladen. Maar ook de boeren weten zich te even te ontspannen door het nemen van een bad in de rivier. Een vrouw die zich juist ontkleed heeft gaat te water, een figuur aan de rechterkant klimt er juist uit. Twee andere zwemmers zijn zichtbaar in de rivier.

  • maandag 06 juli 2015 @ 08:45
    #232
    reactie op (#231) Calamandja

    Het kasteel wordt ook wel het Kasteel van Poitiers genoemd.

    Klik hier om naar de website te gaan