28017 keer bekeken

omdat we ze mooi vinden...

  • zondag 05 juli 2015 @ 11:07
    #231
    reactie op (#230) Marjoke


    Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Be


    De tijd gaat snel, gebruikt hem wel... Intussen zijn we in de Tour de France julimaand beland. Tijd voor een nieuw plaatje op de clubhome. Zoals jullie intussen hebben vermoed; ik laat een jaartje de plaatjes uit het beroemde getijdenboek van de graaf van Berry passeren, in coherentie met de achtergrondversiering van deze club.


    Van de miniatuur die over de maand juli gaat, kon ik het volgende opvissen via internet:


    De afbeelding bij de maand juli toont verschillende werkzaamheden van landarbeiders. Aan de linkerkant op de illustratie zijn twee mannen met behulp van een sikkel bezig met het maaien van het graan. De figuur aan de linkerkant vertoont een opvallende gelijkenis met de middelste man in de afbeelding bij de maand juni. Onder zijn openvallende kleding is zijn ondergoed zichtbaar. Rechts zijn een man en een vrouw bezig met het scheren van de schapen. Zij hebben elk een dier op hun schoot, de wol verzamelt zich aan hun voeten.


    Op de achtergrond bevindt zich een driehoekig kasteel dat in het bezit was van de hertog. Dit niet meer bestaande gebouw bevond zich aan de samenvloeiing van de rivieren de Clain en de Boivre, nabij Poitiers. Al in de twaalfde eeuw stond hier een kasteel, maar het werd door de hertog verbouwd tot de opvallende vorm die hier wordt getoond. Het kasteel werd omspoeld door de Clain en op het voorplan zien we de Boivre uitmonden in de Clain. Het kasteel was te benaderen via een houten voetbrug die verdedigd werd door een toren en waarvan het laatste deel als ophaalbrug was uitgevoerd. Rechts daarnaast staat een kapel. Op de verdere achtergrond zijn gebouwen te zien die zich aan de overkant van de rivier bevinden.

    Gewijzigd op 2015-07-05 11:10:08
  • donderdag 25 juni 2015 @ 08:07
    #230
    reactie op (#229) Marjoke

    Wat trouwens wel grappig is, het was in die tijd onmogelijk om het paleis vanuit die hoek van buiten de stad te zien. De Tour de Nesle en de stadsmuur lagen er tussen. En eigenlijk was het helemaal niet goed mogelijk, want dit is het front wat vanaf de rivier te zien was. Ook lag het eiland van het paleis weg, de bocht in. Dus het had vanaf het midden van de rivier, in een bootje getekend kunnen worden, en niet met boeren die het land bewerken. Een stukje vrijheid van de kunstenaars, zullen we maar zeggen.



    plan-de-l-enceinte.jpg



    83916720_o.jpg



    Je zou hooguit dit ongeveer gezien kunnen hebben, als je door de latere gebouwen heen kon kijken


    Tour_de_Nesle_detail.jpg

    Gewijzigd op 2015-06-25 08:33:54
    Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 01 juni 2015 @ 18:36
    #229
    reactie op (#228) Calamandja
    Klopt helemaal. Eigenlijk wel grappig dat zijn eigen verblijf er niet op staat.
    Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 31 mei 2015 @ 23:14
    #228

    We zijn reeds in juni beland in "Les Très Riches Heures du Duc de Berry":


    Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Be


    Voor de illustratie van de kalenderpagina voor de maand juni heeft de miniaturist terug gegrepen naar de werken die op het land gebeuren. We zien boeren en boerinnen aan het werk op een weiland tijdens het hooien. De mannen gekleed in een kort hemd, blootsvoets en met blote benen zijn met de zeis het grasland aan het maaien. De vrouwen harken het hooi bij elkaar en maken de hooimijten klaar voor de nacht. Op zonnige dagen werd het hooi ’s morgens uitgespreid om beter te drogen en tegen het vallen van de avond terug opgetast. Dit was een typisch werk voor de vrouwen. Ook de boerenmeisjes op deze miniatuur worden elegant en gracieus voorgesteld in de hoofse stijl van de internationale gotiek.


    De scène speelt zich af nabij de Parijse residentie van de hertog, het Hôtel de Nesle, gelegen op de linkeroever van de Seine tegenover het Louvre. Het Hôtel de Nesle bevond zich ongeveer waar nu de Mazarine bibliotheek is, in de rechtervleugel van het Institut de France. Men ziet op de achtergevel van het Palais de la Cité, tot in de tijd van Karel V die zijn intrek nam in het Louvre, de koninklijke residentie in Parijs. Rechts op de afbeelding staat de Sainte-Chapelle, de koninklijke privé-kapel.


    Geheel links is een poort in de muur zichtbaar, die leidt naar de rivier waar een bootje langs vaart. Op deze plek bevindt zich momenteel het ruiterstandbeeld van Hendrik IV, bij de Pont Neuf.


    Deze miniatuur zou niet van de hand van de gebroeders van Limburg zijn maar werd gemaakt of afgewerkt omstreeks 1440-1450 door de zogenaamde tussenschilder.

    Gewijzigd op 2015-05-31 23:15:01
  • zondag 24 mei 2015 @ 22:37
    #226

    Folio_79r_-_Pentecost.jpg


    De Heilige Geest daalt neer op de Maagd Maria en de apostelen op de dag van Pinksteren: Miniatuur uit Les Très Riches Heures du Duc de Berry


    096_smc_1_044v.jpg


    De miniatuur van Pinksteren in het Trivulzio-Getijdenboek. Deze bladgrote miniatuur toont de leerlingen van Christus die na zijn dood bedroefd bij elkaar zitten als plotseling de Heilige Geest in de gedaante van een duif neerdaalt. Hij geeft hun weer nieuwe moed om verder te gaan.De hoofdafbeelding meet maar 85 bij 50 millimeter, en toch zien we een compleet schilderij. Op de achtergrond is het interieur van een gotische kerk te zien, compleet met gedraaide kolommen en een verguld koorhek. De figuren op de voorgrond zijn levendig afgebeeld, hun golvende kleding suggereert beweging. De duif die de Heilige Geest verbeeldt heeft een subtiele gouden stralenkrans die met één of twee haren geschilderd moet zijn.
    De vogel in de marge is een hop. Rechtsonder staat een ‘harpij’, een roofzuchtig monster met het hoofd van een vrouw, de klauwen van een leeuw en de vleugels van een roofvogel. In een visueel woordspel bespeelt zij een harp. Links probeert een mannenhoofd onder de rok van een vioolspelende vrouw vandaan te kruipen.

  • zaterdag 09 mei 2015 @ 22:01
    #224
    reactie op (#223) Calamandja

    view?iid=ipaper:52219431&context=ONLINE&


    16de-eeuwse citymarketing van de stad Gent ('Panoramisch gezicht op Gent' - 1530 - 1540. © STAM - Stadsmuseum Gent)

  • zondag 29 maart 2015 @ 15:06
    #223
    reactie op (#222) bernard-de-clairvaux

    Christus' intrede in Jeruzalem


    Entry-into-Jerusalem-ivory-Carving-sarne


    Uit: 


    passion-of-Christ-Gothic-Ivory-German-fr


    Passion of Christ Gothic Ivory Diptych from Sarnen in Switzerland 1330.
    Source: Gothic Ivories Project at The Courtauld Institute of Art, London

  • vrijdag 27 maart 2015 @ 18:27
    #222
    reactie op (#221) Calamandja

    Ik ontdekte deze via twitter...


    Ambrogio_Lorenzetti_010.jpg


    compleet flabbergasted van de treffende gewoonheid van een man met een...sneeuwbal. Wat blijkt: het is een allegorie op de winter in de randen van het beroemde fresco van Lorenzetti:


    badgov.jpg


    12 mei 2000 (mijn verjaardag) stond ik daar....maar in al het artistieke geweld viel het me helemaal niet op!

  • donderdag 26 maart 2015 @ 21:44
    #221

    2ee6f51436b5a3a25106611e2630412c.jpg


    Fernando Gallego (ca. 1440 - 1507)

  • vrijdag 02 januari 2015 @ 18:30
    #218
    reactie op (#217) Calamandja

    7499a739ab571aa578cc56af61239d39.jpg


    In 1164 werden de overblijfselen van de Drie Koningen naar Keulen gebracht. Dit zorgde ervoor dat de stad een metropool voor pelgrims werd, en de Dom van Keulen werd om de overblijfselen heen gebouwd. Volgens legendes werden de overblijfselen van de Drie Koningen gevonden door Sint-Helena, de moeder van Constantijn de Grote, en werden ze eerst naar Constantinopel gebracht. Daar werden de overblijfselen cadeau gedaan aan de bisschop van Milaan, die ze op zijn beurt meenam naar Italië. Ze werden uiteindelijk in 1164 door Friedrich Barbossa cadeau gedaan aan de Aartsbisschop van Keulen, Rainald van Dassel. Nadat Nicolaas van Verdun de gouden reliekschrijn voor de overblijfselen creëerde, werd de Dom van Keulen er omheen gebouwd.