41776 keer bekeken

omdat we ze mooi vinden...

  • zondag 02 maart 2014 @ 17:00
    #201
    reactie op (#200) Calamandja

    1960811_282837788538280_123427452_o.jpg


    Het laatste oordeel - Book XX of The City of God. Cité de Dieu, c. 1475.

  • zondag 02 maart 2014 @ 16:17
    #200

    e0bb86269db87fd33118426a39de7fac.jpg


    Pocket brevier en getijdenboek ca 1460

  • zondag 16 februari 2014 @ 17:36
    #196

    Een geïllustreerde gids voor Middeleeuwse Liefde




    Hoe kan je de man / vrouw / dier van je dromen vangen ?


    Wanhoop niet, oh eenlingen! De bouwersclub heeft zijn middeleeuwse boeken doorgrond en volgende handige geïllustreerde compilatie samengesteld voor de liefde in enkele do's en don'ts voor beide geslachten op hun zoektocht naar de ware liefde:


    1. Dames: geen mannen te vriend houden met uitgestoken handen: zij zijn missen ridderlijke hoofsheid (en waarschijnlijk hebben ze ook 'losse handjes').


    Royal MS 19 C VIII f.  32v E124202a
    Detail van een miniatuur van de 'Imaginacion de vraye noblesse', Engeland / Nederland (Sheen / Brugge), 1496-1497.


    2. Heren: zoek naar mogelijkheden om de eer van uw verkozen vrouw te verdedigen, bij voorkeur met een gewelddadige demonstratie van uw krijgsvaardigheid:


    Royal_ms_14_e_iii_f156v
    Detail van een miniatuur van Lancelot die Mados bestrijdt om zo de eer van Guinevere te verdedigen, uit de 'Morte Artu', Frankrijk (Doornik / Saint-Omer?), C. 1315-1325.


    Heren, je verdient extra punten bij een presentatie van het hoofd van uw overwonnen tegenstander, en dit, vanzelfsprekend, als bewijs van je liefde.


    Add_ms_12228_f101r
    Detail van een miniatuur van "Meliadus ', Italië (Napels?), 1352-1362.


    3. Dames: zorg ervoor dat je naar bed gaat met de juiste man, pas vooral op voor eventuele gedaanteverwisselingen.


    Royal_ms_15_e_vi_f006r_detail
    Detail van een miniatuur van Nectanebus die verschijnt als een draak en slapen gaat met Olympias, van de 'Roman d'Alexandre ", Frankrijk (Rouen), 1444-1445.


    4. Heren: ga niet naar bed met iemand anders de vrouw!


    Egerton MS 881, f.  141v K061043
    Detail van een miniatuur van Mars en Venus ontdekt in bed door Vulcan, van de 'Roman de la Rose ", Frankrijk (Parijs?), C. 1380.


    5. Dames: ga niet naar bed met iemand anders man!


    Royal MS 6 E VI f.  61R E108627
    Detail van een miniatuur over 'Adulterium' (overspel), van de 'Omne Bonum', Engeland (Londen), c. 1360 - c. 1375.


    6. Heren: verlaat niet je huis zonder eerst goed je kleren te controleren ; een verkeerde tenu kan leiden tot slecht zittende lichaamsonderdelen ...


    Royal_ms_16_f_ii_f188r_detail
    Detail van een miniatuur van de "Minnaar" die zich richt tot drie vrouwen buiten het Liefdeskasteel, van 'Les Demands en Amours', Nederland / Engeland? (Brugge / London?), C. 1483-c. 1500.


    7. Dames: gelieve niet de genegenheid van leeuwen te stimuleren, het is niet betamelijk.


    Yates_thompson_ms_13_f008v_detail
    Detail van een miniatuur van Josiane met twee leeuwen, van de Taymouth Getijden, Engeland? (Londen?), C. 1325-c. 1350


    Royal_ms_13_b_viii_f019v_detail
    Detail van een miniatuur van Joanna van Parijs die kiest voor een leeuw, van de 'Topographia Hiberniae' van Gerald van Wales, Engeland (Lincoln?), C. 1196-1223


    8. Heren: red vrouwen tegen aanvallen van wilde-mannen.


    Royal_ms_10_e_iv_f101r_detail
    Detail van een miniatuur van de Smithfield Decretals, Frankrijk (Toulouse?), C. 1300-c. 1340


    9. Dames: niet je redder verwerpen ten gunste van een ander, je zal worden opgegeten door beren.


    Royal_ms_10_e_iv_f102r_detail
    Detail van een miniatuur van de Smithfield Decretals


    Royal_ms_10_e_iv_f106v_detail
    Detail van een miniatuur van de Smithfield Decretals,


    10. Heren: draag niet een zwaard met suggestieve vormen, het is onwaarschijnlijk hiermee een dame van uw eerbare bedoelingen te overtuigen.


    Royal MS 6 E VIII f.  150R K028631
    Detail van een miniatuur van "Omne Bonum ', 
    Royal MS 6 E VII , f. 150R



  • zondag 26 januari 2014 @ 14:38
    #188
    reactie op (#187) bernard-de-clairvaux

    Inderdaad, het is de "Basilica Inferiore di San Francesco, Assisi", de basilisek onder de basiliek als je begrijpt wat ik bedoel...


    Deze is ook speciaal en zeer oud:


    04982.jpg


    De Kathedraal van San Lorenzo in Genua, bouw gestart in 1118.


    SpaccatoGenova1.jpg

    Met de google vertaler krijg je toch eenidee wat men op de italiaanse websites wenst duidelijk te maken... leuk.
    Gewijzigd op 2014-01-26 14:48:00
  • zondag 26 januari 2014 @ 13:07
    #187

    ik gok dat het in Assisi is, maar dat had ik natuurlijk kunnen googlen....

  • zondag 26 januari 2014 @ 03:01
    #184
    reactie op (#183) Calamandja

    Kruisafneming van de Meester van het Bartolomeüs-altaar (ca. 1445 – Keulen, ca. 1515), een noodnaam voor een vermoedelijk uit Nederland afkomstig schilder en boekverluchter die voornamelijk werkzaam was in Duitsland, met name in (de omgeving van) Keulen.

    Hoewel over het leven van de kunstenaar weinig bekend is, is zijn werk en zijn carrière door deskundigen op grond van zijn stijl goed te volgen. De naam van de meester verwijst naar het Altaar van St. Bartholomäus, een altaarstuk dat hij vervaardigde voor de Keulse kerk St. Kolumba. Het stuk dateert uit de periode 1505 – 1510 en toont de apostel Bartolomeüs in gezelschap van de heiligen Agnes en Cecilia. Het bevindt zich nu in de Alte Pinakothek in München.

    Aangezien veel van het werk van deze kunstenaar betrekking heeft op de kartuizerorde, wordt wel vermoed dat hijzelf als monnik of als lekenbroeder bij deze orde betrokken was.

    Dat de meester mogelijk uit de (noordelijke) Nederlanden afkomstig was of althans daar werd opgeleid, valt op te maken uit een vroeg werk, daterend uit ca. 1475: het getijdenboek van Sophia van Bylant, een werk uit de laat-gotische boekilluminatie vervaardigd in de omgeving van Arnhem of Utrecht.

    Andere altaarstukken van zijn hand zijn het uit ca. 1480 daterende Maria-altaar (Alte Pinakothek) en de voor Keulen vervaardigde stukken voor het Thomas-altaar (ca. 1500) en Kruis-altaar (ca. 1505), thans beide in het Wallraf-Richartz-Museum in Keulen.

    Zijn werken vertonen invloeden van de Zuid-Nederlandse schilders Rogier van der Weyden, Hugo van der Goes en Dieric Bouts.

    Naast het genoemde getijdenboek en de altaarstukken zijn diverse kleinere devotieschilderingen van hem bekend.

    Gewijzigd op 2016-01-21 23:47:49
  • zondag 26 januari 2014 @ 02:07
    #183

    1399470_585296398191259_1869975807_o.jpg

  • dinsdag 14 januari 2014 @ 21:49
    #181
    reactie op (#180) Calamandja

    Omdat sommige leden gewoon wat langer moeten wennen aan al die mooie Duitse kerken:


    http://bernhard-classen.com/site/panoramen/Nikolai/nikolaikirche.html


    Mooie panorama-beelden van één van de gotische kerken van Lüneburg.

  • maandag 13 januari 2014 @ 20:11
    #180

    En ook zoveel licht en klaarte doorheen die witte ramen ...

  • maandag 13 januari 2014 @ 20:09
    #179
    reactie op (#177) bernard-de-clairvaux

    Hoho, ik heb enkel een bepaalde voorkeur laten blijken, ja ik mis natuurlijk de architectonische beeldhouwkunst in deze baksteengotiek. Ik begrijp je redenering niet, met protestants bedoel ik niet niet-middeleeuws, maar een bepaalde soberheid die bijna contracdictorisch is aan het woord gotiek zelf. Een sobere romaanse kerk, geen probleem voor mij, de soberheid is zelfs een sier of basiskenmerk, een sobere gotische kerk, daar voel ik iets botsen, een vloek in de kerk, wat niet belet dat het natuurlijk middeleeuws kan zijn. Ik heb wat gegoogeld, en ik vind de burgelijke bouwkunst van deze baksteencultuur zelfs mooier dan de kerken. Zoals deze:-, dat kon zo in Brugge staan:


    Stralsund%2C_Alter_Markt_5%2C_Wulflamhau


    De kerk hieronder aan de buitenkant, is ook niet mis, maar binnenin is het altijd o zo kraaknet bij onze oosterburen...


    St._Anne%27s_Church_in_Vilnius_%28Wilno%


    Ja, ik kan er niet aan doen, ben ook nog een romanticus


    Gewijzigd op 2014-01-13 20:09:28