517 keer bekeken

een 'professioneel' berichtje

• zaterdag 16 januari 2010 @ 11:53
    reactie op (#6) Calamandja

Eens. Maar in een tijd dat je je eigen buren niet meer kent (of je buurman enge hobby's uitoefent), helpt een canon ook niet meer... Voor mij persoonlijk is Geschiedenis gewoon puur 'escapisme'.

• vrijdag 15 januari 2010 @ 22:51
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Kadert dit alles ook niet in de zoektocht naar zijn identiteit van de westerse mens (vooral in Nederland, maar ook Vlaanderen)? Geconfronteerd als we zijn met allochtonen die duidelijk hun identiteit demonstreren voelen we ons identiteitsloos, wat is ons geloof, in wat differentieert een Nederlander van een een Duitser? Vandaar ook de Geschiedenis canon, zodat de Nederlander zijn roots zou kennen, en dus ook zijn identiteit terugvindt, via de kennis van zijn verleden. Het maakt allemaal deel uit van een groter geheel, van de zoektocht van de Vlaming en Nederlander naar zijn identiteit.

• vrijdag 15 januari 2010 @ 14:32
    reactie op (#4) Calamandja

Merci enne...we hadden ook 2 gasten van Erfgoed Vlaanderen! Er gloort hoop hoor: de terracotta-expo in Assen trol 350000 bezoekers. De plaatselijke middenstand wilde desnoods zelf gaan pottenbakken om nog een keer zoveel volk te krijgen! Die signalen zijn gehonoreerd en komend voorjaar zal er "GOUD UIT GEORGIE" te zien zijn in Assen. Gewoon een ordinaire kaskraker, maar nog steeds CULTUUR. Daar hoeven we ons niet voor te schamen.

• donderdag 14 januari 2010 @ 23:47
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

IK veronderstel dat je voorstelt dat ze hun eigenheid of roots diep in de middeleeuwen dienen te zoeken...

Het is een traagzaam proces, in Vlaanderen wordt het woord erfgoed langzamerhand in een kleine kring bekend, maar je dient inderdaad beleidsmakers te beïnvloeden en vooral te overtuigen dat het economische voordeel brengt. Maar dan heb je nog de politiekers: in België was er onlangs het voorstel om op alle kerkhoven de kruisen te verwijderen, kwestie van kerk en staat te scheiden. Of het gevecht in Brugge tussen bouwpromotor en stad om het rode klooster plat te leggen en om te bouwen tot een verzameling appartementjes.

De strijd is nog niet gewonnen, je hebt nog een pak werk voor de boeg. Maar ik vind het een verschrikkelijk goed idee, je job, en het past in deze tijd.

Gewijzigd op 2010-01-14 23:49:30
  • donderdag 14 januari 2010 @ 19:58
    reactie op (#2) antonius_

Dankjewel! Een nieuwe uitdaging is in aantocht: in april organiseer ik een dag over het werven van (EU-)subsidies voor cultuurtoeristische projecten. Plaats van handeling: Waterliniefort Aan de Klop, bij Utrecht. Verder zal ik weer even inbinden op dit terrein ;-)

• donderdag 14 januari 2010 @ 17:31

HART- stikke goed. Ook goed dat je verdieping en lol en succes in je werk hebt.

Maar lees ik heel goed, dan ligt wel heel dicht tegen BOUWERS-werk aan:

het behouden wat goed is en weggooien wat er niet (meer) toe doet.

met,

onderschrift.jpg

• woensdag 13 januari 2010 @ 22:02

Vandaag een fantastische Inspiratiedag Herbestemming Erfgoed mogen organiseren. Locatie: Amersfoort met een bezoek aan een oude zeepfabriek die momenteel wordt verbouwd tot atelier- en kantoorcomplex. Morgen weer aan de bak in Deventer met het onderwerp gemeentelijk evenementenbeleid. De cursus helpt gemeenten hun identiteit en kernkwaliteiten te bepalen en hun evenementenbeleid daarop te baseren. Deventer is de laatste jaren daarin zeer succesvol en om die reden zal ook een gastspreker van die gemeente aantreden. OK, niet helemaal des kathedralen, maar ik ben nog een beetje hyperdepieper van vandaag en dan type je even wat. Overigens ook 2 gasten van Erfgoed Vlaanderen.