560 keer bekeken

El Greco in Brussel

• zondag 17 januari 2010 @ 18:38
    reactie op (#3) Calamandja

Keuzestress....aangezien we al naar Magritte gaan, durf ik Frida wel over te slaan.

• zaterdag 16 januari 2010 @ 16:47
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Frida Kahlo zal er ook zijn in Bozar, je hebt dus"l'embarras du choix" zoals ze in Brussel zeggen. Eigenaardig,in de kranten lezen we eerder iets over de Kahlo expo (voor de eerste keer komen werken van Kahlo naar België) dan over de Greco expo. Als surrealistische kunstenares past ze wel bij ons surrealistisch landje.

9429_img1.jpg

• vrijdag 15 januari 2010 @ 23:00

El Greco in Brussel, dank voor de tip, die zet ik nu ook eens in mijn agenda, al is hij geen middeleeuwer; prachtige kleuren, dat schilderij. Nog geen enkele publiciteit gezien in Brussel, maar het is pas in februari, de opening. Ik vind het "modern" uitzien (wat normaal is voor een middeleeuwse bouwer).

elgreco.gif

Gewijzigd op 2010-01-15 23:03:33
  • vrijdag 15 januari 2010 @ 20:20

Oh, oh, wat een mazzel! Het eerste weekend crossen we naar Brussel om het nieuwe Magrittemuseum te bezoeken (en paleis Coudenberg)...blijkt er ook een El Greco-expo te zijn in Bozar! El Greco is natuurlijk met name beroemd vanwege zijn expressieve, heel persoonlijke stijl. Dat weten we allemaal, maar kijk dan eens naar onderstaande Johannes de Evangelist....Alle kwalificaties kloppen, maar je bent vooral overdonderd door de moderniteit van het werk. Alsof de verf nog nat is en het stoort niet dat het een 'ouderwets' religieus thema is. Geweldig om nu eens met je neus voor zo'n schilderij te mogen staan.

9431_img1.jpg

Het El Greco-museum in Toledo wordt gerenoveerd en om die reden reist de collectie momenteel door de wereld. De thematiek van de tentoonstelling is 'de herontdekking van El Greco rond 1900'. Spanje was hem namelijk vergeten en een wetenschapper en een verzamelaar hebben hem weer op een voetstuk geplaatst. Het is dus niet een complete oeuvre-tentoonstelling. Meer info op: http://www.bozar.be/activity.php?id=9431

Gewijzigd op 2010-01-15 20:38:24