974 keer bekeken

de zoektocht naar wie ik ben

• donderdag 21 januari 2010 @ 21:39
    reactie op (#12) Calamandja

Onderwijl jullie de vraag en antwoorden overpeinsden heb ik Meisje Tuchman: de kannonnen van augustus

uitgelezen.

Verplichte kost,..maar ja...wie ben ik dat ik dat vind.

Verplichte bierpauze of verplichte plaspauze is makkelijker gedaan..

Ik begin al een beetje uit te zien naar DELFT 2010.

Morgen de reis naar Boijmans van Beuningen te Rotterdam.

Ik doe verslag,

onderschrift.jpg

• dinsdag 19 januari 2010 @ 23:27
    reactie op (#7) Marjoke

Waarschijnlijk een splitsing, maar de creatie van België heeft op zich aanleiding gegeven tot de verheerlijking van het Vlaamse verleden. Het boek De Vlaamse Leeuw, de geschiedenisboeken van Pirenne, hadden de bedoeling om het nieuwe landje eeen ziel te geven en een fierheid voor zijn verleden, en dat gebeurde door de het roemrijke vlaamse verleden wat op te poetsen, wat te overdrijven, meestal in het frans eof door de rijkere franssprekende burgerij, en dat tothet opvoeren van een belgisch nationalisme. Hadden we toen nog Frans-Vlaanderen en zeeuws vlaanderen dan waren "we" zo groot als Holland... ja dromen kan geen kwaad. Met ouder worden relativeer je nog meer, als ik zie wie nu onze vlaamse leiders zijn, die zijn geen haar bete, vervlakking verspreidt zich overal zoals de uitbreiding van de sahara in Afrika.

• dinsdag 19 januari 2010 @ 23:16
    reactie op (#8) antonius_

Ja, in Delft vergeten we alle vergissingen uit het verleden. De eerste wereldoorlog spreekt mij nog steeds aan: in de streek rond Ieper vind je de vele graven van vele jonge soldaten uit alle landen uit de wereld: "...altijd iemands vader, altijd iemands kind..", zoals onze westvlaamse troebadoer zingt. Op zo een begraafplaats eens rondlopen, prachtig ondehouden via Engelse giften, en je wordt stil, en relativeert, en je stelt veel dingen in vraag, en dan die hoofdvraag, waarom?

En dan die Vlaming in Haarlem, zo ver moeten vluchten voor lijf en leden. Ik vond dat altijd triest in de geschiedenisles op school, zoveel creatieve Vlamingen die naar Holland zijn gevlucht, er de gouden eeuw creërende.

• dinsdag 19 januari 2010 @ 17:42
    reactie op (#7) Marjoke

MMM, lastig, daar moet ik eerst een trappistje overheen gieten

• dinsdag 19 januari 2010 @ 17:40
    reactie op (#6) Marjoke

Owkee, dank voor de correctie.

• maandag 18 januari 2010 @ 17:51
    reactie op (#7) Marjoke

Niemand van jullie gaat in op De Vlaming in Haarlem en de

voorbode die dat toch zou moeten zijn van warme en hartstochtelijke vriendschapsbanden

tussen antwerpen (vlaanderen) en haarlem (nederland).

Op de Ginkelse heide, hier om de hoek, staat het monument der belgen, een monument dat herinnert aan

de opvang van belgische vluchtelingen naar de veluwe in 14/18; ook hier een stevig monument / fundament

voor ware vriendschapsbanden.

De band tussen Holland en NY wordt publiekelijk en publicitair veel steviger neergezet.

In Delft zullen we de banden daarom maar eens stevig aantrekken; we hebben wat in te halen,

met,

onderschrift.jpg

• maandag 18 januari 2010 @ 10:15
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

Ik vraag me wel eens af. Als de bevolking van Belgi:e toen de zelfde samenstelling en de zelfde instelling had als nu, waarbij de Vlamingen in een sterkere positie stonden dan toen. Zou er dan ooit een afscheiding zijn gekomen?

Of misschien alleen van Wallonië?

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 18 januari 2010 @ 09:43
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Quote: bernard-de-clairvaux

maandag 18 januari 2010 @ 08:42

Ik weet niet of een oorlogje gaat helpen in 1914 heeft NL de Duitsers zonder verzet door Limburg laten marcheren om makkelijker Belgie binnen te kunnen vallen....

Het Duitse opperbevel wilde dit wel doen. De plannen lagen klaar, maar ze hebben er uiteindelijk vanaf gezien. Nederland was neutraal en liet geen enkel bewapende buitenlandse troepen toe. Het voordeel van een iets breder front woog niet op tegen het nadeel van oolog tegen nog een land. Want dan had Nederland wel Engelse en Franse troepen binnen gelaten. Dan was het lastig om te overzien hoe het front ging lopen.

Dit is dus niet gebeurt.

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 18 januari 2010 @ 08:42
    reactie op (#3) maerlandt

Ik weet niet of een oorlogje gaat helpen in 1914 heeft NL de Duitsers zonder verzet door Limburg laten marcheren om makkelijker Belgie binnen te kunnen vallen....

• maandag 18 januari 2010 @ 01:20
    reactie op (#1) antonius_

Hum, zware kost. Waar is het fout gegaan? Dat het fout gaat vind ik normaal: de grens tussen germaanse en latijnse cultuur loopt dwars door België. Met Walen hebben wij, Vlamingen, geen last. Met wie dan wel? Wel, met franstaligen. Wij Vlamingen hebben het Nederlandstalige gewest en de Vlaamse Gemeenschap als 1 geheel gezien. De walen en de Franstaligen niet. De Franstaligen, en vooral de Brusselse, wensen de grond in Vlaanderen waar frans wordt gesproken te beschouwen als Franstalige grond, onderdeel van het gewest Brussel. De Vlaming wenst geen morzel grond nog af te staan. De Vlaming beschouwt de huidige grens van het Vlaamse gewest als een landsgrens, die niet meer beweegt. En als een land eist de Vlaming meer zelfstandigheid. De Franstalige (pas op, ik spreek niet van de Waal) vindt dat de taalgrens mobiel dient te zijn, afhankelijk van de taal die de mensen spreken op de grond. Een franstalige die in Vlaanderen woont is een Vlaming, al spreekt hij frans. Voor een franstalige maakt een franstalige die in Vlaanderen woont deel uit van de franse gemeenschap, niet van het waalse of Brusselse gewest. Wat ik hier schrijf heb ik ook maar van een interessante documentaire op TV. Dat is 1 verdeling tussen mensen.

Met de Ollanders, ja, daar zal de godsdienst zijn rol hebben gespeeld: katholieke zuiderlingen versus protestantse noorderlingen. Zeer zichtbaar in de economie: de portestant werkte tijdens zijn leven hard om zijn hemel te winnen; met grote multinationals als gevolg, Shell, Philips, enz... grote nuchterheid creëert welstand. De Vlamingen smeekten Maria voorspoed af, soms lukte dat wel in 1302, toen ze knielden voor OLV van Groeninghe, ...

Dit zullen we inderdaad ergens in Delft, na een uitputtende stadswandeling, bespreken bij een pin.

Gewijzigd op 2010-01-18 01:22:02