1295 keer bekeken

live und direkt aus...

• dinsdag 08 juli 2014 @ 08:35
    reactie op (#6) antonius_
    De riesling was inderdaad fantastisch!
  • maandag 07 juli 2014 @ 23:34
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

daarmee heb je dus schitterende wijnen uit het beste wijngebied van Duitsland - - de Rheingau - naar binnengehaald.; ja toch ? Prosit !

onderschrift.jpg

• zondag 29 juni 2014 @ 18:50
    reactie op (#4) Calamandja

het was een bijzondere ervaring in Eberbach. Ik sliep overigens niet in het middeleeuwse complex, maar in één van de latere bijgebouwen. Als je dan 's avonds nog een wandeling maakt, herten en everzwijnen (eber...) tegenkomt en nog even 50 km over de Rheingau kan turen...niet verkeerd. Mocht dit erg idylisch overkomen...er gebeurde ook wereldse dingen, want de abdijkerk werd compleet ingericht voor een muziekfestival: podium, lampen, camera's etc. Toch werd de sfeer niet verstoord. De volgende ochtend mocht ik echt naar binnen en het was een weldaad om door de vele gebouwen te kunnen dwalen. Niet over-gerestaureerd, wat de beleving alleen maar ten goede kwam. Op het eind werd ik alleen even op het verkeerde been gezet: waar was die Schatzkammer nou? Het bleek de wijnkelder te zijn, want het klooster beschikt ook over grote wijngaarden. Meteen maar een voorraadje voor thuis meegenomen! Met weemoed stapte ik in de auto, maar ik had weinig tijd voor sentimenten. Om 12 uur moest ik immers weer in het Dommuseum van Mainz zijn voor 'deel 2'. Daar waren dit maal de Wildleuten aan de beurt en ook de restaurator stond voor me klaar voor toelichting. Als geregelde museumbezoeker kun je wel eens in een routinestand terecht komen, maar als je op deze manier 'mag' kijken, kijk je toch anders. Ik had overigens een dag eerder al het boek over de tapijten gekocht, dus ik had me ook goed ingelezen. Zowel in het Fabeldieren- als het Wildleuten-tapijt is gebruik gemaakt van sjablonen, maar door het slimme gebruik van kleur en achtergronden heb je dat als kijker eigenlijk helemaal niet door. Pas als de verschillende delen zo samen op tafel liggen, zie je het pas echt. Ook in de kaarsenkroon is natuurlijk volop sprake van herhaling. Overigens betekent het herhalen van figuren niet, dat ook hetzelfde verhaal verteld wordt. Dat blijkt met name bij het Wildleuten-tapijt. Daar wordt juist duidelijk gemaakt dat de jacht op de 'Treue' goed en slecht kan aflopen. De figuren die het uitbeelden zijn echter geweven met dezelfde sjablonen. Overigens kwam ik er ter plekke achter, dat ons (waarschijnlijke) voorbeeld van 'getemde lusten' (de vogel aan het touw), zeker 60 jaar ouder is dan de tapijten van Mainz, Basel en elders. Dat klinkt logisch, maar dat zorgt wel voor een wederzijdse relevantie. Ik ga daar zeker nog 'werk' van maken. Na deze bijzondere ervaring, moest ik toch echt gas geven want anders zou ik de laatste rondleiding in Gross Comburg missen. Daar stond die andere kaarsenkroon op het programma...

radleuchter.jpg

Gewijzigd op 2014-06-29 19:26:30
  • zaterdag 28 juni 2014 @ 21:21
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

En..? Welke was je ervaring bij het zien van het wandtapijt ?

• zaterdag 28 juni 2014 @ 21:19
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

En als je in Ebrbach overnacht, heb je dan echt een abdijgevoel?

(toppunt van genot voor onze abt)

10464189_858820007464874_895169573468946

• vrijdag 27 juni 2014 @ 13:09

grote klasse !

onderschrift.jpg

• donderdag 26 juni 2014 @ 19:16
    ...Kloster Eberbach! Uw abt heeft het eindelijk voor elkaar: een echte kloosterovernachting, met allure! Ik zit hier aan een riesling te wachten op een forelletje en heb een heerlijk uitzicht op de kloosterkerk. Morgen de boel helemaal verkennen. Vandaag was ik in Mainz, waar ik de gotische bildteppiche wilde bekijken. Ze hadden speciaal 1 exemplaar voor me klaargelegd. Ik miste echter het zogenaamde Wildleute-teppich. De museummensen zouden me bellen als het evt. zondag zou klaarliggen. Wat gebeurt er? Ik kom de museumdirecteur toevallig tegen in een ander museum en spreek hem natuurlijk aan...morgen mag ik weer langskomen! Nu...forel!