1881 keer bekeken

Tentoonstelling over 'gouden eeuw' moslims in Rotterdam

• maandag 14 juli 2014 @ 14:58
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

Betreft de beelden, kan dat kloppen. De beelden in Praag, in het Wallersteinpaleis, zijn ook niet meer origineel. Deze zijn door de Zweedse troepen geplunderd (30 jarige oorlog) en staan nu bij paleis Dröttningholm, bij Stokholm.

In latere tijd zijn er excate kopien aan de erfgenamen van Wallerstein geschonken. Hadden toch een beetje wroeging, maar niet zo veel, dat ze de originelen terug gegeven hebben.

Klik hier om naar de website te gaan
  • zaterdag 12 juli 2014 @ 22:11
    reactie op (#6) bernard-de-clairvaux
    Het gaat niet helemaal lekker met mijn smartphone, maar het moge duidelijk zijn: de fontein van De Vries is door de Zweden als oorlogsbuit meegenomen. Verder staat en hangt het kasteel bomvol met meubels, beelden en schilderijen. Heerlijk om doorheen te dwalen. Vervolgens reed ik naar het Vikingfort Trelleborg. Ik meende op een verstilde historische plek te belanden, maar kwam terech in een heus vikingfestival. Ook allemaal copiën, maar wel leuk.
  • zaterdag 12 juli 2014 @ 21:54
    reactie op (#5) Marjoke
    Ik heb het niet zo op expo's met letterlijke copiën. Tegelijkertijd: wat is nog precies echt? Ik liep vandaag door Slot Frederiksborg, een joekel van een kasteel in Nederlandse renaissancestijl. Het is toch wel bijzonder wat Nederlandse (en Vlaamse) kunstenaars hier hebben uitgespookt: zoiets hebben we in NL dus niet. Kronborg in Helsingør is ook zo'n monster, heerlijk gewoon. Maar...Frederiksborg is in de 19de eeuw afgebrand en daarna dus weer helemaal opnieuw opgebouwd. De fontein van Adriaen de Vries is een copie, want het origineel is door de Zweden Vries
  • zaterdag 12 juli 2014 @ 00:11
    reactie op (#4) bernard-de-clairvaux
    Dat is waar. Dat zijn modellen van zijn ontwerpen. Maar zijn ontwerpen waren ook een kopie. Net zoals de Toetanchamon tentoonstelling. Waar ik ook nog naar toe had gewild. Maar daar was het keuke, dat ze dingen konden doen met die kopieën, die met de echte niet konden.
  • donderdag 10 juli 2014 @ 21:57
    reactie op (#3) Marjoke
    Volgens mij is er geen bewijs dat LdV zijn ontwerpen daadwerkelijk uitvoerde. In die zin zijn het eigenlijk geen replica's.
  • woensdag 09 juli 2014 @ 08:11
    reactie op (#2) bernard-de-clairvaux

In het oude postkantoor zijn wel vaker interesante tentoonstellingen. De vorig was over Leonardo da Vinci en ook daar waren uitsluitend replica's. Word wel steeds meer een trend. Tentoonstellingen met louter replica's

• maandag 07 juli 2014 @ 14:19
    reactie op (#1) Calamandja

Interessant! Deze expo is overigens helemaal gericht op 'beleving' dus waarschijnlijk geen originele objecten. Hopelijk slaat het aan bij het grote publiek en maakt men er niet teveel politiek van.

• zondag 06 juli 2014 @ 22:47

De moslimbeschaving heeft vooral in de wetenschap meer te vertellen gehad dan veel mensen tot nu toe weten.

Met die overtuiging bij de organisatie opent eind augustus de expositie 1001 Inventions, ontdek de gouden eeuw van de moslimbeschaving in het voormalige postkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam.

De reizende tentoonstelling, van 29 augustus tot en met 11 januari, laat vooral zien waar veel wortels van onze dagelijkse gebruiken liggen. In veel gevallen vinden die hun oorsprong in de gouden eeuw van de moslimbeschaving; ten tijde van de middeleeuwen in de westerse wereld.

''Terwijl daar alles donker was en op slot zat, bloeide de wetenschap in het Midden-Oosten'', lichtte directeur Ahmed Salim van 1001 Inventions woensdag toe. ''Wetenschap vond niet alleen plaats in het Westen, maar in de hele wereld. Politici kunnen dan wel eens roepen dat de moslimwereld geen beschaving kent, maar de feiten liggen anders.''

Vulpen

Van straatlantaarn tot vulpen en scalpel tot parfum; de oorsprong ervan ligt in het Midden-Oosten. De expositie biedt geen kostbare pronkstukken uit die gouden periode, maar is vooral een interactieve tentoonstelling. Zo ontdekt de bezoeker wat die allemaal in huis kan vinden met een oorsprong in het Midden-Oosten. Ook is te zien wat er voortkwam uit de landbouw en de productie van goederen en hoe energie werd opgewekt.

De tentoonstelling reist al acht jaar over de hele wereld en is nu voor het eerst in Nederland te zien.

Zie ook de videoclip 1001 Inventions en Salim Al-Hassani: 1001 Iventions bij Videoalbums. Er is ook de engelstalige website 1001 Inventions.com met meer info (in afwachting tot de nederlandstalige versie klaar is).

1001i_scholars_house_of_wisdom.jpg?slide

Gewijzigd op 2014-07-06 22:58:49