910 keer bekeken

het verslag

• dinsdag 16 september 2014 @ 22:30
    reactie op (#3) antonius_
    Ik ben er weer eens heel hard aan voorbij gereden deze zomer, 2x zelfs. Er komt een dag dat ik die 3 abdijen aan de Seine echt ga checken.
  • dinsdag 16 september 2014 @ 20:29
    reactie op (#2) Calamandja

Het is juist op basis van de informatie en documentatie op deze Kathedralenbouwers-club

dar Antonius de abdij van Boscherville heeft bezocht95.gif

onderschrift.jpg

• dinsdag 16 september 2014 @ 09:52
    reactie op (#1) antonius_
    Ik denk dat we over die abdij van Boscherville op deze club hebben geschreven, ik dacht ter gelegenheid van de Tour de France die er dichtbij is gepasseerd, ik dacht dat ik er zelfs een You Tube heb aan toegevoegd. Lens ben ik vanzelfrekend al geweest, en ik zou er nog naar toe gaan als er een interessante tentoonstelling zou zijn. De constante collectie vind ik mager, vooral als je je concentreert op middeleeuwen, renaissance en oudheid. En ja Beauvais, dat is een kathedraal van een monument, of een monumentale kathedraal, je begrijpt wat ik bedoel....
  • maandag 15 september 2014 @ 23:31

Ik heb toegezegd verslag te doen van hoogtepunten uit ons reisje naar Artois, Picardie en Normandie

We waren o.m. in Lens en daar is in 2012 het Louvre Lens geopend; gebouwd op 20 hectare mijnbouwgrond.

De indrukwekkendste van de 5 zalen is Galerie du temps waarin op 2500m2 open ruimte (zonder compartimenten of ondersteuningswerken) kunstwerken van de tijdperioden vanaf de egyptische oudheid zijn opgesteld en aan de wandelaar/bezoeker worden gepresenteerd. Heel bijzonder project.

Een volgende parel: de oogverblindend mooi gerestaureerde zuidgevel van de Saint Pierre de Beauvais. (daar is nog veel te restaureren, want het gebouw heeft 4 kanten)

Voor het gehoor: het gezang in de Abbaye Saint Georges de Boscherville, in 2014: 900 honderd jaar oud.

en van andere orde: de wonderlijke bebouwing rondom de Grand Place in Bethune.

Het is allemaal niet zover, dus een beetje te doen.

Met groet,

onderschrift.jpg