1279 keer bekeken

dubbeltentoonstelling in Antwerpen

• zondag 02 november 2014 @ 10:29
    reactie op (#2) Calamandja

Ik heb deze dubbeltentoonstelling intussen bezocht, en er een mooi dagje Antwerpen van gemaakt. Als je al moet kiezen, dan is de boekenverzameling in de erfgoedbibliotheek wel een must, met didactische materiaal via videoclips. De bibiliotheek alleen al is het zien waar. Ik wist niet dat er in Antwerpen dergelijke mooie bibliotheek was. Ze deed mij een beetje denken aan die bib in Dublin van het Trinity College (waar het book of Kells wordt bewaard). Het deed mij wel iets om bij het binnenkomen die brokstukken te zien van mijn opvoeding, namelijk enkele snippers uit de brieven van Paulus.

9140b079a87a47b756e74bb4463e69d0.jpg

De tentoonstelling in het MAS is wat donker om het begeleidend boekje te lezen. Voor mij persoonlijk is et wel moeilijk om met enige diepgang in die andere godsdiensten in te werken. Er zijn wat Vlaamse gekende werken, en op basis daarvan besef je dat eigenlijk van die andere godsdiensten ook maar een tipje van de sluier wordt opgelicht. En als je er naar toe gaat dan ga jer eigenlijk vooral voor het beeldschone schilderij van Caravaggio.

Madonna_di_Loreto-Caravaggio_%28c.1604-6

Alle info vind je hier : Heilige Plaatsen, Heilige Boeken

Gewijzigd op 2014-11-02 10:32:18
  • zondag 21 september 2014 @ 11:00
    reactie op (#1) penrose
    Inderdaad, die heb ik intussen ook op mijn lijstje geplaatst. Er is ook een uitzonderlijke Caravaggio te zien en de Bijbel van Anjou, waarover eertijds in Leuven een tentoonstelling was.
    Ik zal er nog een blogbericht aan wijden. Dus, ja, er valt heel wat te beleven in het najaar. En dan is er nog buiten de krijtlijnen een Rubenstentoonstelling die binnenkort start in het Bozar.
    Gewijzigd op 2014-09-21 11:01:51
  • zondag 21 september 2014 @ 09:55

Vorige vrijdag geopend: "Heilige Plaatsen, Heilige Boeken', een dubbeltenstooonstelling in Antwerpen, tot midden februari.

1. Heilige plaatsen: voorwerpen uit de oudheid, middeleeuwen en moderne tijden, betreffende de drie grote godsdiensten: christendom, jodendom en islam. Prachtige, uiterst verzorgde tentoonstelling in het MAS.

2. Heilige boeken: manuscripten en boeken over en van die drie godsdiensten, gepresenteerd in de fameuze "Notteboomzaal" van de stadsbibliotheek van Antwerpen (ingang Conscienceplein).  Als je eens een authentiek manuscript van de dode Zeerollen wil zien, moet je dààr zijn!...  Ook te zien:

- Asjkenazische Pentateuch (Duitsland, 1270 - 1320)

- Spaans/Portugese bijbel (1491 - 1494)

- Rabijnenbijbel (Venetië, 1524)

- Bijbel van J. Gutenberg, afkomstig uit de universiteit van Mons (Mainz, 1454 - 1455)

- Eedboek van het Antwerps O.L.Vrouwekapittel (manuscriptboek, begin 15de eeuw)

- Leusdenbijbel (Amsterdam, 1667)

- Bijbel van Jacob van Liesvelt (Antwerpen, 1542)

en nog veel meer van dat moois!  Een aanrader.