1345 keer bekeken

Bosch Symposium 27 nov, Radboud Nijmegen

• vrijdag 28 november 2014 @ 09:24
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

vrijdag 5 juni 2015 staat als "gereserveerd" in de agenda!.

Antonius.

onderschrift.jpg

• donderdag 27 november 2014 @ 23:23
    reactie op (#6) antonius_

Leuk toch!? Zit alvast 5 juni in je agenda: grote kans dat ik dan een symposium over middeleeuwse kunst organiseer in de Walburgis...

• donderdag 27 november 2014 @ 22:42
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Vandaag heb ik 3 van de 4 dagdelen kunnen volgen:

De Inleiding van prof Ron Spronk; hij bekleedt de leerstoel Bosch aan de Radboud Universiteit,

maar is ook verbonden aan het Bosch research and conservation Project. De inleiding kende de titel

"Underdrawings from the Bosch Group".

De Inleiding "Trends in Breugel scholarship" van prof  Manfred Sellink verbonden aan de universiteit van Gent en aan Brugse musea, en als derde

de Oratie van prof. Rob Erdmann: "Innovations in Visualising Art History".

De laatste was ook de leukste.

Hij liet zien hoever de ontwikkeling was in het zichtbaar maken van de geschiedenis van een schilderij. Bekend is dat men infrarood fotos kan maken en die kan leggen naast het origineel, maar dat is knap inspannend werk om minitieuze verschillen vast te leggen. Daarbij komt dat een oog - zo vertelde hij - een halve seconde een beeld kan vasthouden en het dan niet meer precies weet.

Met behulp van ontwikkelde computerprogramma's kan men de "ondertekening" en de "onderschilderij" en ook de

"schilderoppervlak" als een soort Curtain viewer over elkaar laten glijden en vasthouden op elk gewenst moment.

Heel relaxed kun je dan beginnen aan het spel "zoek de verschillen".

Duidelijk uit al de drie inleidingen bleek van de nieuwe technieken waarvan men zich heden ten dage bedient om

de wording van een schilderij vast te stellen. Het zijn niet de historici maar de computerknobbels die leading zijn in dit soort van onderzoek.

Verder in vooraankondiging de Bosch tentoonstelling in Den Bosch in 2016 ( Prado zal dan zijn eigen Bosch tentoonstelling hebben), de Breugel tentoonstelling in 18/19 in Wenen en 2e helft 2019 in Antwerpen.

Apart zo'n middag tussen die bollebozen te zijn.

Antonius.

onderschrift.jpg

• zondag 26 oktober 2014 @ 20:38
    reactie op (#4) antonius_

nog niets, ik houd het in de gaten!

• vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:49
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Zijn er al practische details bekend

onderschrift.jpg

• zondag 05 oktober 2014 @ 16:36
    reactie op (#2) antonius_

Met een beetje geluk ben ik die dag aan het werk, maar anders ga ik natuurlijk mee. Ik houd je op de hoogte van de praktische details. Die zijn op dit moment nog niet beschikbaar.

• zondag 05 oktober 2014 @ 16:22

Bosch en Pieter Breughel in Nijmegen en een hele dag lang. Helaas in Engels, dus intensief en vermoeiend.....

maar ik heb de dag geblokt en besloten er naar toe te gaan. Geeft de Abt door waar de inschrijving is te bekomen ?

Met groet,

onderschrift.jpg

• woensdag 24 september 2014 @ 19:16

Voor alle leden (allemaal!) die in de buurt van Nijmegen wonen:

VOORAANKONDIGING
    Jheronimus Bosch and Pieter Bruegel: New Ways to Look at Works of Art
    Radboud Universiteit Nijmegen

Twee bijzondere gebeurtenissen op donderdag 27 november zijn aanleiding voor de afdeling Kunstgeschiedenis in Nijmegen om een themadag te wijden aan Jeroen Bosch en Pieter Bruegel. Om 10.30 verdedigt Stephen Hitchins zijn proefschrift met de titel 'Art as History, History as Art, Jheronimus Bosch and Pieter Bruegel the Elder, assembling knowledge not setting puzzles'. ‘s Middags, 15.45, houdt bijzonder hoogleraar Rob Erdmann (Bosch Research and Conservation Project / University of Arizona) zijn oratie over nieuwe visualisatie-technieken en kunsthistorisch onderzoek met name gericht op het oeuvre van Jeroen Bosch. Om deze gebeurtenissen meer luister bij te zetten, zullen prof. dr. Manfred Sellink (Brugse Musea / Universiteit Gent) en prof. dr. Ron Spronk (Radboud Universiteit Nijmegen / Queens University Kingston) in de tijd tussen promotie en oratie lezingen geven over twee herontdekte Bruegels en ondertekeningen bij Bosch. De voertaal is Engels.

U bent van harte uitgenodigd om promotie, oratie en lezingen bij te wonen. Voor het bijwonen van de gehele dag incl. lunch, koffie en thee wordt een bijdrage van € 10 gevraagd. Oratie en promotie afzonderlijk zijn uiteraard vrij toegankelijk. Het gedetailleerde dagprogramma met inschrijfformulier volgt binnenkort.