1034 keer bekeken

Waar zijn wij mee bezig IV in Zutphen

• zondag 14 juni 2015 @ 11:56
    reactie op (#4) antonius_

Ook nogmaals gefeliciteerd aan de opa en familie vanwege de bouwers  uit het verre Oost-Vlaanderen !

Enne Hans ook ik vond het jammer op deze dag niet aanwezig  kon zijn op zo te zien ( ook gezien op het media geile Facebook ) prachtige dag !!   

• zaterdag 06 juni 2015 @ 18:03
    reactie op (#2) Calamandja

Wat een mooie kerel, proficiat voor de mama, die het allemaal heeft moeten klaren !!!!!.

Enne...Voorman en ega...ook jullie van harte gefeliciteerd. Investeer in je goudappel en je gaat

het terugkrijgen in veelvoud.

Wij zijn nu al trots en blij voor jullie.

De traditie-pint zal ons heel bijzonder smaken.

Proficiat van Toine en Lucy.

onderschrift.jpg

• zaterdag 06 juni 2015 @ 11:50
    reactie op (#2) Calamandja
    Gefeliciteerd! Mooie, stoere naam. Geniet van het gebeuren en wat er gaat komen!
  • zaterdag 06 juni 2015 @ 10:35
    reactie op (#1) antonius_

Ik heb de foto's van het gebeuren gezien op facebook, impressionant gebeuren, en inderdaad, "chapeau" voor de abt, die er in geslaagd is de aandacht naar Zutphen te trekken, begeesterd door zijn "heilige" kroon. 

Ik had andere bezigheden deze week: opa worden.... van Robbe. Het aperitief is voor mijn rekenening bij onze volgende bijeenkomst.23.gif

• zaterdag 06 juni 2015 @ 09:59

Verslag.

De 4e editie van Waar zijn wij mee bezig was in Zutphen. Begeleiders van promovendi Middeleeuwse geschiedenis aan de universiteiten van  Nijmegen, Utrecht,  Amsterdam en Groningen wilden dat de promovendi een netwerk zouden hebben van (gelijke) collega's en hebben daarom een dag in het jaar opgezocht waarop ze elkaar onder een gehoor zouden vertellen waar ze mee bezig zijn.

Dat gebeurde in een van de universiteitsteden...tot Hans Busio hen over kon halen dit eens juist niet in een universiteitsstad te doen, maar ....in Zutphen. Het gehoor is een publiek geworden. In een uitverkochte zaal vond op de tropische dag van 5 juni 2015 het symposium plaats, met als werktitel Kerken, kastelen en kunst.

Zes wetenschappers vertelden van hun onderzoek. De hele zaal was geboeid door de spontane en enthousiaste manier van vertellen door de wetenschappers. Er waren best veel aanwezigen uit de niet universitaire wereld en je zag dat ieder zichtbaar genoot van het verhaalde.

De gemeente Zutphen was de gastheer en op onbevangen wijze opende wethouder Annelies de Jonge de dag.

Zutphen kwam aan de orde bij het onderzoek dat Teuntje van de Wouw aan de UU doet naar de Zutphense kaarsenkroon. De Stentor pakte op vrijdag breed uit: "Drie generaties op zoek naar de diepere betekenis" en deed daarin verslag van 3 generaties van onderzoekers:  Aartje-Bos-Oskam, Hans Busio en nu Teuntje van de Wouw.

Ik was zelf aangenaam getroffen door de aanwezigheid van Erik Caris die promoveert op de Munsterkerk in Roermond, omdat hij in mijn werkperiode bij de gemeente Roermond een collega van mij was.

Zonder anderen niet te kort te doen vond ik het enthousiastst Miranda Bloem die ons al mooieplaatjes liet zien uit het gebedenboek van Maria van Gelre en die vergelijkenderwijs (naast elkaar) presenteerde met prenten van Gebrs Van Limburg en Meesters van Zwede van Culemborg.

Kortom: een aanstekelijk gebeuren. Als het goed is sta ik nu op de short list en kijk uit naar de volgende editie !

Gewijzigd op 2015-06-06 10:06:45

onderschrift.jpg