915 keer bekeken

Kerkelijke instellingen in de Middeleeuwen

• donderdag 20 augustus 2015 @ 13:23
    reactie op (#5) Marjoke

Sinds de 16e eeuw zijn het aanzien van de wereld en de verhouding tussen de Kerk en de

de staten wel wat veranderd.........Dat is ook in Rome wel doorgedrongen.

onderschrift.jpg

• donderdag 20 augustus 2015 @ 12:03
    reactie op (#4) antonius_

Ik kwam er pas achter dat de Inquisitie eigenlijk nog steeds bestaat als organisatie. Na een eerdere naamsverandering heet het nu de Congregatie van de geloofsleer. Dat was waar kardinaal Ratzinger hoofd van was, voor die paus werd.

Klik hier om naar de website te gaan
  • woensdag 19 augustus 2015 @ 22:39
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Door de natte regenachtige dagen van augustus heb ik tempo kunnen maken in dit boekwerk; het was een zeer intensieve cursus M.E. !

Ik kan de inhoud het best als volgt schetsen.

Theodosius I, de Grote (379-395), verhief het christendom tot staatsgodsdienst; talrijke kerken, kloosters, liefdadigheidsinstellingen e.d. werden opgericht. Volgens de Lex Ripuaria (8e eeuw) wordt de kerk geacht te functioneren/ te leven naar Romeins recht .

Grote delen van het maatschappelijke leven werden beheerst door de kerk; ik geef als voorbeelden:

* ketters werden dus ook beschouwd als ongehoorzaam aan de staat; tijdens de Inquisitie-periode traden kerk en staat tezamen op; bij de Spaanse inquisitie kwamen de geconfisceerde goederen aan de koning (Karel V).

* het deel van de aflaten dat voor Rome bestemd was werd geind door de bankiershuizen van de Medici of de Fuggers.

Het boek geeft in de eerste plaats de wording van de kerk en haar instellingen (in romeins perspectief) : van paus, tot bisschop, tot plaatselijke parochie, tot de verschillende en onderscheiden kloosters: van Benedictus tot de kluizenaars en reclusen.

Bij gelegener plaatsen geeft het boek de link naar de wereld van die tijd (zie voorbeelden hierboven genoemd).

Het is stevige kost, veel Latijn, maar je hoeft niet alles te doorgronden. Het geeft een bijzondere kijk op de M.E.

Ik voel me toegerust om  Europa en het Romeinse recht van Paul Koschaker te gaan lezen.

Met groet,

onderschrift.jpg

• donderdag 13 augustus 2015 @ 18:47
    reactie op (#2) antonius_

haha, ik reageer ook regelmatig op mijn eigen eh...berichten. Bedoel je "kerkelijke instellingen in de middeleeuwen". Dan moet je ons zeker bijpraten op 24/10.

• donderdag 13 augustus 2015 @ 14:12

het is niet gebruikelijk op je eigen item te reageren, maar dit is een opvallend boek met ruime aandacht aan

de wereldlijke geschiedenis; de romeinse periode in noord-west europa: het ontstaan van de Wereldweg (Via Mundi / Brunhildeweg), Belgica prima, Belgica secunda, Germania secunda, de Merovingen en Karolingers.

Ik heb nimmer een dergelijk  overzichtelijk boekwerk over die periode in handen gehad.

Het boekwerk is in de 2e handsboekhandel tegen een schappelijke prijs te koop.

Echt een aanrader.

onderschrift.jpg

• woensdag 12 augustus 2015 @ 12:55

Het boek van Nolet-Boeren ( uitgave Urbi et Orbi, Amsterdam), heb ik aangeschaft en wil ik in de luwte van de komkommertijd lezen

om de Middeleeuwen beter te begrijpen

onderschrift.jpg