491 keer bekeken

Ook hier even voorstellen

• woensdag 03 maart 2010 @ 11:42
    reactie op (#7) Calamandja

Geweldig, 10 weken op pelgrimspad. Vezelay heb ik in 1991 bezocht en zoals zo vaak: kon ik beeld en sfeer maar beter vasthouden, uiteindelijk resteert alleen het standaardplaatje en vergeet je de echte beleving. Een week onderdeel zijn van het gebeuren, is natuurlijk andere koek.

• dinsdag 02 maart 2010 @ 23:46
    reactie op (#6) bran01

We zullen je indachtig zijn op 1 mei. Een echte pelgrim. Ik droom er ook van. Ja Vézelay, ik heb er een weekje gelogeerd, enkel voor die kathedraal, na het lezen van dat boekje. Op de koude stenen in de kloostergang volgden we elke avond de religieuze diensten, gezeten op een zeer koude steen. Een onvergetelijke ervaring. En ja die kapitelen, in die door Bernardus opgelegde "eenvoudige" kerk. Opmerkelijk, maar ook getuigen van het werkelijke middeleeuwse leven.

cloister-cc-panoramas-350.jpg

Rechts de koude steen (in de lente), links detoegang tot de kapel waar elke avond (sla me dood) de vespers (?) doorging. Adembenemende zuiverheid, en opvallend, uitgevoerd door jonge mensen.

xti_0579p.jpg

Het wondermooie kapiteel "De mystieke molen". De plooien in de kledij wijzen op de zeer ruime kledij, hier het "ondergoed".

Gewijzigd op 2010-03-02 23:49:50
  • maandag 01 maart 2010 @ 08:31
    reactie op (#5) Marjoke

Dank jullie allemaal voor het warme ontvangst. Bij het zien van de basiliek Sainte-Madeleine gaat mijn pelgrims hart weer springen. Ik kan er uren in doorbrengen. Dank hiervoor, het boek is mij nog niet bekend en ga hiervoor zeker op speurtocht om het toe te voegen aan mijn collectie.

Graag zou ik op de uitnodiging willen ingaan ware het niet dat ik op 1 mei volledig in mijn rol zit als pelgrim. Maandag 29 maart vertek ik 'á pied' vanuit de basiliek van Vézelay richting Santiago de Compostella.  Ik verwacht dat ik zo'n 10 weken met de onderneming bezig ben. Een volgende keer zal ik zeker op de uitnodiging ingaan.

P9020035.JPG

Kapiteel Ste Madeleine

• maandag 01 maart 2010 @ 06:06
    reactie op (#3) antonius_

Quote: antonius_

zondag 28 februari 2010 @ 18:21

Hans, er is nog alle mogelijkheid in te haken op de BOUWERSDAG ( = EEN SOORT 'S XINGSTENDAGE van nobel
    voor het volk en tegen reijnaert VAN DE BOUWERS) op 1 mei in DELFI BATAVORUM.
    Marjoke heeft nog niet definitief gereserveerd.

In modern Nederlands vertaald, op 1 mei hebben we een gezellige dag met een aantal leden van deze club in Delft. We gaan daar de stad verkennen en lekker eten en drinken. Inderdaad, ben je nog van harte welkom.

Als je mee wilt, geef dat dan nog even door en met hoeveel personen je komt. Op dit moment staat de teller op 9 personen.

Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 28 februari 2010 @ 22:24

welkom hans op deze zeer leerrijke en boeiende club met een te gekke en fascinerende "bende".

hopelijk vindt je hier je ding.

• zondag 28 februari 2010 @ 18:21
    reactie op (#2) Calamandja

Hans, er is nog alle mogelijkheid in te haken op de BOUWERSDAG ( = EEN SOORT 'S XINGSTENDAGE van nobel

voor het volk en tegen reijnaert VAN DE BOUWERS) op 1 mei in DELFI BATAVORUM.

Marjoke heeft nog niet definitief gereserveerd.

onderschrift.jpg

• zaterdag 27 februari 2010 @ 22:10

Ook hier welkom Hans. En ter ere van je komst heb ik de achtergrond gewijzigd en een foto van Vézelay geplaatst. By the way, ken jij het volgende interessante boekje over Vézelay: Raoul Bauer, Vézelay, een verhaal van vrijheid en macht.?

Gewijzigd op 2010-02-28 22:00:11
  • dinsdag 23 februari 2010 @ 16:08

Verleden week mij aangemeld bij de kloosterclub werd ik ook attent gemaakt op deze club. Nu heb ik naast kloosters ook iets met kerken, kathedralen en basilieken dus mij maar gelijk aangemeld. Hoewel ik mij op de kloosterclub al heb voorgesteld zal ik hier het voor de goede orde ook doen.

Ik ben Hans, getrouwd, 2 kinderen en inmiddels sinds een jaar met een soort VUT. Verleden jaar ben ik begonnen aan een pelgrimage over oude pelgrimswegen naar Santiago de Compostella. Ik ben tot Vézelay (met schitterende romaanse basiliek gewijd aan Maria Magdalena) gekomen  en hoop eind maart daar de draad weer op te pakken. Op mijn weg naar Santiago zal ik de komende tijd van veel moois kunnen genieten.

Ziet er goed uit hier, ik hoop op een inspirerend verblijf.