937 keer bekeken

Boek Oranje tegen Spanje

• dinsdag 03 november 2015 @ 09:31
    reactie op (#9) Marjoke

Dit was het andere boek waarmee ik in mijn handen heb gestaan.

Mechelen, Feiten & Façades

Luc van Hoeylandt , Marcel Kocken

Verschenen in 2015 bij Elena v.o.f.

Mensen bouwen huizen om er te wonen en te werken en openbare gebouwen als ontmoetingsplaatsen. Zo wordt het uitzicht van een stad gaandeweg bepaald. Imposante bouwwerken, herenhuizen maar ook nederige huisjes dragen alle bij tot het opbouwen van een patrimonium. Zo laat een bevolking door de eeuwen heen sporen na voor latere generaties en straalt op ieder ogenblik een stad haar geschiedenis uit. De huidige publicatie plaatst een omvangrijk deel van het Mechelse bouwkundig erfgoed...

€49.95

Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 01 november 2015 @ 22:48
    reactie op (#8) Calamandja

Ik heb met het boek van Oranje en Spanje in mijn handen gestaan. Mooi, maar te duur. Is ook nog maar net uit.

Ook heb ik met een ander boek in mijn handen gestaamn. Dal lag in ons logeeradres. Mechelen, Geschiedenis en gevels of zo iets. (exacte naan staat op mijn telefoon). Ook niet gekocht. Heel mooi en interresant, minder duur dan de andere, maar nog steeds te duur.

Wel hebben we een ander mooi fotoboek gekocht. Enkele hebben dat aan tafel nog gezien.

En als we die box voor de club aankopen, moet die tussen de trouwe leden, rouleren.

Gewijzigd op 2015-11-01 22:49:31
    Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 01 november 2015 @ 00:13
    reactie op (#7) antonius_

Ik vind dat ook, en cadeau geven aan de eigenaar van de beste geschiedenisclub :-)

• zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:50
    reactie op (#5) Calamandja

ik vind dat clubs dat moet aanschaffen

onderschrift.jpg

• zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:42
    reactie op (#5) Calamandja

Zozo, dat Davidsfonds maakt er werk van! In NL is natuurlijk de laatste jaren ook veel geschreven over de 80jarige oorlog... En voor iets sympathiekere prijzen;-)

• zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:33
    reactie op (#3) antonius_

Ik heb dat boekwerk niet gekocht maar stond wel in de duivelse verleiding voor volgend pakketje: Prijs : € 175.00, Omschrijving : Koop nu de drie meesterwerken van Edward De Maesschalk in één pakket! - Graven van Vlaanderen (335 p.) + De Bourgondische vorsten (247 p.) + Oranje tegen Spanje (320 p.) + Foedraal: 9 eeuwen geschiedenis van Vlaanderen.

Meer dan negen eeuwen geschiedenis van onze streken op grandioze manier beschreven, compleet met schitterende illustraties, kaarten en stambomen.
    Je krijgt er een prachtige foedraal bij, ideaal om de drie klassiekers in te bewaren.

Graven van Vlaanderen + De Bourgondische vorsten + Oranje tegen Spanje + Foedraal: 9 eeuwen geschiedenis van Vlaanderen.

• zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:18
    reactie op (#2) Calamandja

De Lage Landen 1500 - 1780, kende de prijs (antiquariaat) van €. 8,00. Ik zal je de conclusies vertellen. ( wordt rond januari/februari, het is een boekwerk van 500 pagina's)

onderschrift.jpg

• zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:13
    reactie op (#1) Calamandja

Voorman,  wat een luxe nog in een boekwinkel te (kunnen) komen. Heb je dat boek gekocht, en voor welke prijs. Het is op het eerste gezicht een uitermate belangrijk onderwerp voor de Lage Landen bij de zee, voor wat ze nu zijn.

't is mij nog niet helemaal duidelijk of de strijd tegen Spanje of de strijd binnen de kerkgemeenschap, of een andere strijd tussen andere grootheden in het tijdsgewricht van 1500 - 1700 de grenslijnen boven Francia hebben aangebracht. Pirenne en Geyl hebben me het niet kunnen vertellen. Er ligt een boek voor mijn neus: "De Lage landen 1500- 1780 (uitgave van Agon)", nu de tijd om het eens ter hand te nemen.

onderschrift.jpg

• zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:06
    reactie op (#1) Calamandja

Bijkomende info: 

Auteur :  De Maesschalck Edward, meer info

Prijs : € 69.99

Omschrijving : 

De anderhalve eeuw tussen de geboorte van keizer Karel in 1500 en de Vrede van Munster in 1648 vormt een van de meest fascinerende periodes uit onze geschiedenis. De welvaart bloeide als nooit tevoren en de kunsten bereikten een ongekend hoogtepunt. Tegelijkertijd was het ook een periode van religieuze twisten en oorlog. De strijd tussen Willem van Oranje en het overmachtige Spanje in de Tachtigjarige Oorlog heeft het collectieve geheugen van de Nederlanders goed getekend.

Oranje tegen Spanje gaat terug in de tijd. Naar generaals Alva, Farnese en Spinola, bevlogen bestuurders Albrecht en Isabella en de succesrijke rebellen Maurits en Frederik-Hendrik van Nassau, zonen van Willem van Oranje.

Meer dan 250 illustraties en stambomen brengen die fascinerende periode helemaal tot leven.

Oranje tegen Spanje - Eenheid en scheiding van de Nederlanden onder de Habsburgers (1500-1648).
    Hardcover - 351 p.
    ISBN nummer : 9789059086388

• zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:56

In de boekenwinkel ontdekte ik volgend omvrangrijk boekwerk, uitgegeven door het Davidsfonds. Het valt wat buiten de krijtlijnen van deze club, maar het zou toch een mooie aanvulling of vervolg van de middeleeuwen kunnen zijn: