3060 keer bekeken

Bosch in Den Bosch

• donderdag 10 maart 2016 @ 20:47
    reactie op (#24) Marjoke

Geweldige pr voor de middeleeuwen! Het marketingaspect is natuurlijk hoog maar alles is geoorloofd voor het goede doel

• donderdag 10 maart 2016 @ 18:24
    reactie op (#23) bernard-de-clairvaux

Omdat het erg druk is en de tentoonstelling overdag geheel uitverkocht is, komt er nu ook een avondvoorstelling.m

Klik hier om naar de website te gaan
  • woensdag 09 maart 2016 @ 20:42
    reactie op (#22) antonius_

Dank voor je verslag! Ik begrijp dat het ondanks alle organisatie er omheen, toch erg druk was. Dat accepteren we dan maar...ik moet nog 4 weekjes wachten.

• woensdag 09 maart 2016 @ 15:14
    reactie op (#21) bernard-de-clairvaux

Wij waren in Den Bosch, om Bosch te zien.

Er waren echte spetters: Ecce Homo uit Frankfurt, Het laatste oordeel uit het Groeningemuseum, Visioenen van het hiernamaals uit Venetie.

Jammer dat de Kruisdraging uit Gent ( niet echt, wel echt) en de Aanbidding der Koningen uit Anderlecht niet aanwezig waren.

Ja, waarom eigenlijk niet ?

Het is een hele belevenis om de gang door het museum te doen: Ook met de bezoekslots bleef het een drukke bezigheid om de doeken op te zoeken. Rijen dik, het leek op Vaticaans museum, stap je voor stapje. Het Brabants Museum heeft een organisatorisch waagstukje gemaakt. Jammer dat het gebouw niet groter is, opdat de schilderijen verder uit elkaar hadden kunnen hangen en de ruimtes minder vol zouden zijn/lijken.

't is een gebeurtenis die op zich staat; de moeite om erbij geweest te zijn.

onderschrift.jpg

• woensdag 17 februari 2016 @ 12:58
    reactie op (#20) antonius_

Ik dus 5 april. Ben me al stevig aan het inlezen. Alle werken die ik op tv zie, heb ik intussen ook weer in de boeken bekeken. Ga ook de catalogus vooraf bestellen (mag pas in maart, he laugh) voor laatste update. Echt leuk om dan uiteindelijk 'op expeditie' te gaan. De drukte moeten we maar voor lief nemen. Overigens bezocht ik ooit de tentoon stelling over het chinese terracottaleger in Assen, ook meer dan 300.000 bezoekers. Als je eenmaal binnen was, viel het allemaal nogal mee. Je moet, denk ik,  niet de ambitie hebben om elk detail te willen zien. Los van de intrinsieke waarde van de tentoonstelling is het geweldig dat de (late) middeleeuwen hiermee zo in de aandacht komen. In iets beperktere mate geldt dat natuurlijk ook voor het koggeschip in Kampen. Het gaat de goede kant op voor middeleeuwenliefhebbers....en dan heb ik het nog niet eens over 3 juni, je weet wel!

• woensdag 17 februari 2016 @ 11:03
    reactie op (#19) Marjoke

Wij gaan in elk geval op dinsdag 8 maart. Het is buiten mooi winters weer en na een buitenwandeling alle tijd om

voor te bereiden op de reis naar 's-Hertogenbosch. We zien er naar uit.

onderschrift.jpg

• woensdag 17 februari 2016 @ 07:31
    reactie op (#18) Calamandja

Hebben jullie nu een datum geprikt?

Klik hier om naar de website te gaan
  • maandag 15 februari 2016 @ 13:51
    reactie op (#17) bernard-de-clairvaux

De NTR doet een flinke duit in het herdenkingszakje met een prachtige interactieve documentaire rond Bosch’ wereldberoemde drieluik de Tuin der Lusten.

De bezoeker krijgt via de tour de mogelijkheid om “dieper dan ooit” door te dringen in het meesterwerk van Bosch. Via een audiovisuele rondleiding kan tot in de diepste details ingezoomd worden op De tuin der lusten en zo kennisgemaakt worden met de mysterieuze symboliek en de vreemde wezens die Jeroen Bosch in het drieluik verwerkte.

De informatie is te beluisteren in zowel het Nederlands, ingesproken door Midas Dekkers, als het Engels, ingesproken door Redmond O’Hanlon. Naast de mogelijkheid het schilderij vrij te verkennen en een algemene tour te volgen, kan ook gekozen worden voor een Klokhuis-tour, verteld door Nienke de La Rive Box.

• donderdag 11 februari 2016 @ 17:25

We weten dat diverse werken van Bosch in stukken zijn gezaagd en vervolgens over de wereld verspreid zijn geraakt. In Den Bosch worden ze weer in elkaar gezet, zoals deze foto laat zien.

• zaterdag 06 februari 2016 @ 18:36
    reactie op (#15) bernard-de-clairvaux

De reden is dat ik werd geinformeerd dat Amarant, een organisatie waarbij ik reeds een aantal vormingen volgde, een busreis voor 2 dagen met 1 overnachting organiseert naar Den Bosch en Utrecht. Het bericht is als volgt:

Twee grote tentoonstellingen vormen de aanleiding voor een Amarant-weekend bij onze Noorderburen. 

Bosch
    Jheronimus Bosch

De internationale tentoonstelling Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie in het Noord-Brabants Museum van Den Bosch brengt 20 schilderijen (panelen en triptieken) en 19 tekeningen bij elkaar. Het wordt meteen de grootste overzichtstentoonstelling van Jheronimus Bosch ooit. De tentoonstelling vormt een ongeëvenaard eerbetoon aan de belangrijke middeleeuwse kunstenaar, die 500 jaar geleden stierf. Nooit eerder werden zoveel werken van deze 'duivelskunstenaar' samen gebracht.

In Museum Catharijneconvent in Utrecht bezoeken we de tentoonstelling Franciscus van Assisi. Aan de hand van prachtige kunstwerken komen we te weten wie hij was, wat zijn idealen waren en hoe er later met zijn gedachtengoed werd omgegaan. De tentoonstelling laat zien hoe kunstenaars Franciscus verbeelden van de 13de eeuw tot nu. Zeer krachtige kunstwerken roepen verstilling en een mystieke sfeer op.

Den Bosch en Utrecht hebben beide een gezellig stadscentrum, die we al wandelend ontdekken. In Utrecht staat ook een bezoek aan de Dom en de vaste collectie van het Centraal Museum op het programma.

Ter info: Maandag 8 februari, op NPO2, om 20u25 "Jheronimus Bosch – Geraakt door de duivel" 95 minuten.

Documentaire die de groep kunsthistorici volgt die het mysterie van de circa 25 nog bestaande schilderijen van Jheronimus Bosch probeert te ontrafelen. In februari opent in Den Bosch een grote overzichtstentoonstelling ter gelegenheid van de 500e sterfdag van de middeleeuwse schilder Jheronimus Bosch. Hieraan voorafgaand onderzoekt een groep kunsthistorici in grote musea zoals het Prado, het Louvre en de Galleria dell' Accademia alle overgebleven schilderijen. Met röntgenfotografie en infraroodtechnieken kunnen ze voor het eerst in de geschiedenis doordringen tot de onderste verflagen en zo een indruk krijgen van het creatieve proces van de 'duivelskunstenaar'. Elk detail wordt minutieus bekeken. De museale wereld wacht in spanning de resultaten af. Is hun Bosch wel een echte Bosch? En lukt het Den Bosch om zoveel belangrijke werken naar Nederland te halen? In de documentaire toont regisseur Pieter van Huijstee de precaire samenwerking van het Nederlandse wetenschappelijk team van het Bosch Research and Conservation Project met de conservatoren van het Prado. Die beheren de grootste collectie van 'El Bosco', met daarin ook 'de Nachtwacht van Spanje': het fameuze drieluik De tuin der lusten. In Gent doen ze een ontdekking met grote gevolgen en in Antwerpen duikt een niet eerder aan Bosch toegeschreven tekening op. De camera is erbij als de experts een eerste blik werpen op de pentekening in privébezit, inmiddels groot nieuws. De film toont ook hoe de volstrekt vernieuwende stijl, de mysterieuze figuren en de morele boodschap van Bosch hun aantrekkingskracht nog lang niet verloren hebben.

Gewijzigd op 2016-02-06 18:37:39